Complaints dealt with by the Communications Authority (“CA”) (released on 20
February 2025)

The CA has considered the following complaint case —

Television Programme “Planet Under Fire” (& :5 =) broadcast by Television
Broadcasts Limited (“TVB”)

The CA also reviewed the decisions of the Director-General of Communications (“DG
Com”) on two complaint cases.

Having considered the recommendations of the Broadcast Complaints Committee, the

CA decided that —

1. the complaints against the television programme “Planet Under Fire” (8§35 [)
were unsubstantiated and no further action should be taken against TVB; and

2. the decisions of the DG Com on the complaint cases should be upheld. Details of
the cases are set out in the Appendix.

20 February 2025



Case — Television Programme “Planet Under Fire” (ERiE ) broadcast from
10:30pm to 11:05pm on 4 and 5 November 2024 on Jade Channel of Television
Broadcasts Limited (TVB)

A total of 581 members of the public complained about two episodes of the captioned
programme (the Programme), mainly alleging that the Programme —

@ presented one-sided views on the Russia-Ukraine war (the War), which was
partial, inaccurate, misleading, unnerving, offensive and unfair to one of the
countries concerned;

(b) denigrated and incited hatred against one of the countries concerned; and

(©) exerted a bad influence on young viewers.

The Communications Authority (CA)’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and the
representations of TVB in detail. The CA took into account the relevant aspects of
the case, including the following —

Details of the Case

@) the Programme featured the hostess visiting various war zone areas in Ukraine
where she talked to some civilians or war victims, accompanied with some brief
war footages; and

(b)  TVB submitted that the Programme offered viewers exposures to the lives of
people in war-stricken areas, focusing on personal stories of war survivors and
their everyday lives and the devastating impact of the War. TVB did not
receive any external funding for the production of the Programme. The
Programme factually presented the information concerned to viewers, did not
denigrate or incite hatred against any specific country, make references or
accusations against who started the War or give judgement on which party was
right or wrong in the War. Nonetheless, having regard to some public
comments on the Programme, TVB decided to cancel the broadcast of the
remaining episodes.

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television
Programme Standards (TV Programme Code)

@ paragraph 1 of Chapter 2 — as a matter of principle, programmes should always
be scheduled with an awareness of the likely audience in mind. Great care and
sensitivity should be exercised to avoid shocking or offending the audience;

(b) paragraph 1 of Chapter 3 — licensees should avoid needlessly offending
audiences by what they broadcast;



(©)

(d)

(€)

(f)

(9)

paragraph 2(b) of Chapter 3 — a licensee should not include in its programmes
any material which is likely to encourage hatred against or fear of, and/or
considered to be denigrating or insulting to any person(s) or group(s) on the
basis of ethnicity, nationality, race, among others;

paragraph 1 of Chapter 7 — the licensee should be vigilant on the likely effects
of all material shown on television on children and exercise judgement on the
capacity of children in different age groups in coping with the depiction and
treatment of material which may not be suitable for them;

paragraph 2 of Chapter 9 — the licensee shall make reasonable efforts to ensure
that factual contents of, among others, documentaries, are accurate;

paragraph 3 of Chapter 9 — the licensees must ensure that due impartiality is
preserved in factual programmes dealing with matters of public policy or
controversial issues of public importance in Hong Kong; and

paragraph 10 of Chapter 9 — the licensees have a responsibility to avoid
unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, in
particular through the use of inaccurate information or distortion.

The CA’s Consideration

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(a)

(b)

(©)

the Programme, which featured war-related actuality (including war footages
and interviews with civilians in the war-stricken areas), was in essence a
documentary and also a factual programme, and should be subject to the
requirements of accuracy and fairness under the TV Programme Code.
Nonetheless, given the fact that the War was a geopolitical conflict in Europe,
it should not be considered a matter of public policy or controversial issue of
public importance in Hong Kong. Therefore, the impartiality rule in the TV
Programme Code is not applicable to this case;

there was no evidence suggesting that the content of the Programme was not
factually correct or contained inaccurate information. The interviewees and the
hostess occasionally expressed their sympathy for the loss of lives and
destruction in the War as their personal views instead of stating them as facts.
Nor did the Programme carry any judgement as to which specific party was right
or wrong during the War or should take the blame. Hence, there was
insufficient evidence indicating that the Programme contained inaccurate or
distorted contents that would have misled viewers in a way which was unfair to
any individuals or organisations involved in the War;

the remarks made by the interviewees who claimed to have experienced the War
in the Programme were not made against any person(s) or group(s) on the basis
of ethnicity, nationality or race. Nor were they presented in a provocative or



sentimental manner, or as overt criticisms against any parties concerned. As
such, there was insufficient evidence suggesting that the Programme was in a
breach of the relevant provision; and

(d) there was no depiction of gruesome details or bloody images of the dead or
injured in the Programme that could be regarded as unnerving or offensive.
Overall, there was nothing in the Programme that could be regarded as
unsuitable for broadcast or viewing by young viewers.

Decision

In view of the above, the CA considered that the complaints were unsubstantiated and
decided that no further action should be taken against TVB.




Appendix

Review of the Director-General of Communications’ Decisions on Complaint Cases
by the Communications Authority

Title Broadcast Broadcast Substance of | Decision Upheld
Channel Date Complaint

TV Programme TVB Jade 5.7.2024 Inaccuracy & | Unsubstantiated

“Speaking Up” (HH:R Misleading

55)

TV Programme TVB Jade 15-19.7.2024 | Inaccuracy & | Minor Breaches

“Serengeti” (FxfkZE) & Misleading

22-26.7.2024




