
Complaints dealt with by the Communications Authority (“CA”) (released on 7 

June 2021) 

 

The CA considered the following case which had been deliberated by the Broadcast 

Complaints Committee (“BCC”) – 

 

Complaint Case 

 

Television Programme “The Pulse” (脈搏) broadcast by Radio Television Hong Kong 

(“RTHK”) 

 

The CA also considered one case of dissatisfaction with the decision of the Director-

General of Communications (“DG Com”) on a complaint case. 

 

 

Having considered the recommendations of the BCC, the CA decided– 

 

1. that the complaints against the television programme “The Pulse” (脈搏) were 

unsubstantiated and no further action should be taken against RTHK; and  

2. to uphold the decision of the DG Com on a case of dissatisfaction with the decision 

of the DG Com.  Details of the case are available in the Appendix.  

 

 

 

 

7 June 2021 

  



Case – Television Programme “The Pulse” (脈搏) broadcast from 6:00pm to 

6:30pm on 28 March 2020 on RTHK TV 31 Channel of Radio Television Hong 

Kong (RTHK) 

 

210 complaints were received about the captioned television programme.  The main 

allegations were – 

 

(a) the presentation of the report on the views of Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus 

(“Dr Tedros”), Director-General of the World Health Organization (“WHO”), 

on China’s contribution in fighting the pandemic was biased; 

 

(b) the voice-over’s remark about Taiwan being shut out by China and the WHO 

was not based on facts, biased and had the effect of instigating viewers’ 

antipathy towards the nation and the WHO; 

 

(c) the interview with Dr Bruce Aylward (“Dr Aylward”), Assistant Director-

General of the WHO, distorted his speech and was unfair to him and had 

damaged his reputation.  The reporter pressing him for his view on whether the 

WHO would accept Taiwan as a member was biased, inappropriate, 

unprofessional and subversive, and had violated the Charter of Radio Television 

Hong Kong (“the Charter”); and 

 

(d) the question of whether the WHO would consider Taiwan’s membership was 

erroneously rendered in the corresponding subtitles. 

 

 

The Communications Authority (CA)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including the following – 

 

 Details of the Case 

 

(a) the programme was an English current affairs programme.  There was a report 

on the WHO’s views on the outbreak of COVID-19 and China’s role in 

controlling the pandemic.  The voice-over mentioned that Taiwan was one of 

the few places that seemed to have the pandemic under control.  Despite being 

shut out by China and the WHO, Taiwan’s efforts in combating the outbreak 

were recognised by the European Union;  

 

(b) in the subsequent online interview with Dr Aylward, the reporter asked Dr 

Aylward whether the WHO would consider Taiwan’s membership.  The 

footage showed that online communication for the interview was terminated.  

When communication was re-established, the reporter asked Dr Aylward for his 

comments on Taiwan’s performance in containing the COVID-19.  Dr 

Aylward replied that he had already talked about China and was of the view that 

all different areas in China had done quite a good job; and 

 

(c) RTHK admitted that the presentation and treatment of the part of the programme 

on WHO membership would give rise to strong public concern and might create 

an impression that the programme had an incorrect understanding of and 



breached the One-China Principle.  RTHK would take into account the views 

and feedbacks received to ensure that its programmes fulfil the public purposes 

and mission of RTHK as a public service broadcaster and that all its producers 

and programme staff have a clear and proper understanding of the One-China 

Principle.  Notwithstanding the above, RTHK considered that the programme 

had not breached the relevant code of practice of the CA. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (TV Programme Code)  

 

(a) Paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of, among others, current affairs programmes 

and documentaries are accurate; 

 

(b) Paragraph 2 of Chapter 9 – the licensees must ensure that due impartiality is 

preserved as respects of any factual programmes or segments thereof dealing 

with matters of public policy or controversial issues of public importance in 

Hong Kong; 

 

(c) Paragraph 3 of Chapter 9 – due impartiality requires the licensees to deal even-

handedly when opposing points of view are presented in a programme or 

programme segment.  Balance should be sought through the presentation, as 

far as possible, of principal relevant viewpoints on matters of public importance.  

Programmes or programme segments under concern should not be slanted by 

the concealment of facts or by misleading emphasis; 

 

(d) Paragraph 9 of Chapter 9 – the licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, in 

particular through the use of inaccurate information or distortion; 

 

(e) Paragraph 13 of Chapter 9 – editing to shorten recorded interviews must not 

distort or misrepresent the known views of the interviewees; and 

 

(f) Paragraph 15 of Chapter 9 – licensees should take special care when their 

programmes are capable of adversely affecting the reputation of individuals, 

companies or other organisations, and take all reasonable care to satisfy 

themselves that all material facts are so far as possible fairly and accurately 

presented. 

 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by RTHK, considered that – 

 

Accuracy, Impartiality and Fairness 
 

(a) the programme showed footages to present various viewpoints, including a 

footage of Dr Tedros giving speeches and his Twitter post endorsing China’s 

efforts in containing the spread of COVID-19 and donations to the WHO, a 

footage of Dr Michael Ryan, Executive Director of WHO Health Emergencies 

Programme, urging people to learn from China’s experience, and an online 



interview with Dr Aylward who further affirmed the measures taken by China 

in conducting extensive tests on suspect cases and isolating such cases.  While 

the programme had brought up the views in some quarters that the WHO passed 

unjustified positive comments on China because of Chinese donations to the 

WHO, the programme had also presented the viewpoints of the WHO through 

the news footage and interviews with the WHO’s representatives.  As such, the 

programme should unlikely be considered in breach of the impartiality rules in 

the TV Programme Code; 

 

(b) regarding whether the interview with Dr Aylward was unfair to him and had 

damaged his reputation, taking into consideration the presentation of the 

interview, the interruption of communication, the changed focus of the 

interview after communication was re-established, and RTHK’s confirmation 

that the questions and answers in the interview were presented as exactly 

recorded without re-shooting or editing which could distort or misrepresent Dr 

Aylward’s comments, there was no evidence suggesting that the programme 

was being unfair to Dr Aylward or was capable of adversely affecting his 

reputation; 

 

(c) regarding the discrepancy between the word used by the reporter in the 

interview with Dr Aylward and the corresponding English subtitles, the CA 

considered that the difference had not resulted in significant change to the 

meaning of the reporter’s question and should not be considered an error.  As 

regards the remark about Taiwan being shut out by China and the WHO, RTHK 

explained in its submissions that the remark was made in the sense that the 

Taiwan authorities could not, on their own, participate in the WHO’s emergency 

meetings on the pandemic.  Given this explanation, there was insufficient 

evidence to establish that RTHK had not made reasonable efforts to ensure that 

the factual content of the general remark was accurate; and 

 

Other Allegations 

 

(d) there are other allegations about the choice of interview questions, 

professionalism of the reporter, violation of the Charter, instigation of antipathy 

towards the nation and the WHO and subversion.  In its latest representations, 

RTHK confessed that the presentation and treatment of the part of the 

programme on WHO membership would give rise to strong public concern and 

might create an impression that the programme had an incorrect understanding 

of and breached the One-China Principle, and undertook to ensure that its 

programmes would fulfil the public purposes and its mission as a public service 

broadcaster as enshrined in the Charter.  However, these matters were outside 

the scope of the TV Programme Code and hence the remit of the CA.  

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaints were unsubstantiated and 

decided that no further action should be taken against RTHK.   
 



Appendix  

 

Case of Dissatisfaction with the DG Com’s Decision 

 
 

Title  Channel Broadcast 

Date 

Substance of 

Complaint 

Decision being 

upheld 

TV Programme “News 

at Seven-Thirty” (七點

半新聞報道) 

 

TVB Pearl  11.11.2019 Disturbing 

Material, 

Unsuitable for 

Children, 

Warning 

Caption 

 

Unsubstantiated  

 


