
Complaint dealt with by the Communications Authority (“CA”) in December 
2012 
 
The CA considered the following case which had been deliberated by the Broadcast 
Complaints Committee (“BCC”) – 
 
Complaint Case  
Television Programmes “ATV Focus” (ATV焦點)  
 
Having considered the recommendations of the BCC, the CA decided that a warning 
be given to Asia Television Limited (“ATV”) on the complaint related to the 
television programmes “ATV Focus” (ATV 焦點).  
 
 
 
 
5 December 2012 



Details of the Case – Television Programme “ATV Focus” (ATV焦點) broadcast 

on the Home and Asia Channels of ATV from 3 to 7 September 2012 at 6:40pm – 

6:45pm1  

 

Over 42,000 members of the public complained against various Episodes of the 

captioned programme (the “Episodes”).  Most of the complaints were against the 

Episode broadcast on 3 September 2012.  The main allegations were – 

  

 Concerns over the presentation of the Episodes 

(a) the Episodes were characterized by ATV as personal view programmes (“PVP”), 

which “are programmes in which the programme hosts, and sometimes, 

individual contributors put forward their own views” (paragraph 17 of Chapter 9 

of the Generic Code of Practice on Television Programme Standards) (“TV 

Programme Code”).  However, no information about the Episodes’ host, the 

commentator, the script writer, or the production team was provided.  As the 

identity of the speaker was not disclosed, the viewer would not know whether 

the speaker had a conflict of interest in relation to issues being discussed; 

 

(b) in the absence of an announcement that the views presented in the Episodes 

were not those of ATV,  the viewers were given the impression that they were.  

This was a violation of the journalist’s code of practice and the principle that a 

domestic free television programme service licensee should adopt a neutral 

stance in the discussions of controversial issues; 

 

                                                 
1 The Episodes were repeated at various timeslots including 10:55pm – 11:00pm on the same day 
and at 8:40am – 8:45am on the next day. 



(c) although the Episodes were characterised by ATV as PVP, they might be 

regarded as a news or current affairs programmes.  The Episodes took the form 

of essays read out by a voice-over, with the relevant news footage shown on the 

screen, and were broadcast immediately after the main news bulletin.  They 

failed to comply with the requirement that news should be presented with due 

impartiality; 

 

Inaccuracy and partiality 

(d) the Episodes contained inaccurate, misleading and unsubstantiated accusations 

against Scholarism (學民思潮), and individuals who supported the protest 

against the introduction of national education and pan-democratic groups; 

 

(e) by presenting unsubstantiated allegations, the Episodes were partial and biased 

against Scholarism; 

 

No opportunities for response 

(f) the Episodes were unfair to Scholarism and the pan-democratic groups as the 

individuals, organisations, or groups being criticised were not given an 

opportunity to respond; 

 

The lack of a broad range of views 

(g) the Episodes presented one-sided opinions and failed to present a broad range of 

views; 

 

Possible breach of election provisions 

(h) the Episodes, broadcast just several days before the 2012 Legislative Council 



(“LegCo”) Election, appeared to favour pro-establishment groups and amounted 

to canvassing for them.  This violated the principle of fairness in elections; 

 

Political or Election advertisements  

(i) the Episodes amounted to political advertising for certain political parties and 

candidates in the 2012 LegCo Election, and could constitute a possible breach of 

the Elections (Corrupt and Illegal Conduct) Ordinance (Cap. 554); and 

 

Political agenda  

(j) the Episodes were produced with a political agenda to brainwash the viewers, 

disunite the community and incite hatred in society. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with its established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of ATV in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including (amongst others) the following –  

    

Details of the concerned programme 

 

(a) the five Episodes could be identified as a PVP by the announcement at the start 

of each Episode that it only reflected the views of the host(s) or individual 

contributor(s) (本節目內容只反映主持人或個別參與節目人士之意見，敬請

留意); 

 

(b) in the five Episodes, a voice over commented not only on current significant 



issues in Hong Kong, such as the protest against the introduction of national 

education, the imminent 2012 LegCo Election, but also on complaints that had 

been made about previous Episodes.  Corresponding news footage, intercut 

with flip cards, was shown on the screen;  

 

(c) in the Episodes broadcast on 3 and 4 September 2012, no information was given 

regarding the host and commentator or the contributor of the content of the 

Episodes.  In the Episodes broadcast on 5, 6 and 7 September 2012, the 

pseudonym of the script writer (“撰文：唐文”) was displayed at the start of each 

Episode together with the Episode title; and 

 

(d) starting from the Episode broadcast on 5 September 2012, a flip card was 

displayed at the end of each Episode which included a caption that viewers 

could express their opinions on the Episode through a forum on the station’s 

website (要重溫或對節目有任何意見可上亞視網站 www.hkatv.com 《ATV

焦點》節目討論區表述).  No end credit or information on the production team 

was ever given in the five Episodes. 

 

Relevant Provisions of the TV Programme Code 

 

The relevant provisions of the TV Programme Code are: 

 

(a)  paragraph 1 A of Chapter 9 – a licensee shall make reasonable efforts to ensure 

that the factual contents of news, current affairs programmes and PVP, etc. are 

accurate; 

 



(b) paragraph 17(a) of Chapter 9 - the nature of a PVP in which the programme 

hosts, and sometimes, individual contributors put forward their own views on 

matters of public policy or controversial issues of public importance in Hong 

Kong, must be clearly identified at the start of the programme; 

 

(c) paragraph 17(b) of Chapter 9 - facts must be respected and the opinion 

expressed, however partial, should not rest upon false evidence in a PVP; 

 

(d) paragraph 17(c) of Chapter 9 - a suitable opportunity for response to the 

programme should be provided in a PVP; and 

 

(e) paragraph 17(d) of Chapter 9 - licensees should be mindful of the need for a 

sufficiently broad range of views to be expressed in any series of PVP. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

  

 Whether the editorial-like programme could be accepted as a PVP  

(a) there was no “person” present in the five Episodes putting forward his/her own 

views on the issues concerned.  The five Episodes were broadcast using the 

station’s name in the programme title, “ATV Focus” (ATV 焦點).  The views 

were expressed by a voice-over throughout the five Episodes, no information 

was given about the production team, and only a pseudonym was given for the 

script writer in the Episodes starting 5 September 2012. Accordingly, viewers 

were given the strong impression that the five Episodes amounted to an editorial 

representing the stance of ATV.  However, there was no announcement that 

the five Episodes were an editorial representing the views of ATV.  Strong 



public concerns were expressed about ATV’s broadcast of an editorial-like 

programme of this kind; 

 

(b) the CA noted that the TV Programme Code did not expressly prohibit a licensee 

from expressing its views in a PVP and was silent on the format and the 

presentation of a PVP.  The CA noted that there was or were individual 

contributor(s), although they were unnamed, putting forward his or their own 

opinions in the five Episodes, and that this was in line with the definition of a 

PVP in paragraph 17 of Chapter 9 of the TV Programme Code.  Each Episode 

was also clearly announced as PVPs, as required under paragraph 17(a) of the 

same chapter of the TV Programme Code.  Taking all the above factors into 

account, the CA conceded that this was a marginal case in which the five 

Episodes could be regarded as a PVP and thus they would not be subject to the 

rule of due impartiality applicable to news and current affairs programmes; 

 

Conflict of interest of programme presenters 

(c) the requirement for disclosure of any potential conflict of interest of programme 

presenters did not apply as the five Episodes did not have a presenter; 

 

Inaccurate or misleading factual contents 

(d) most of the remarks alleged by the complainants to be inaccurate could be 

regarded as the writer’s perception and speculation.  The exceptions to this 

were the two factual errors in the Episodes broadcast on 5 September2 and 6 

                                                 
2 The remark “蔡元培當然也反過政府。當他不滿政府時，其(蔡元培)抗議的辦法不是｢你不撤回

我就死給你看｣的絕食，而是辭職” (Mr Cai Yuan-pei had also opposed the government.  
Nonetheless, his means of opposition was not hunger strike, a threat to the government with his 
own life, but resignation) from the Episode broadcast on 5 September 2012 was inaccurate as it 
was well-documented that Mr. Cai was on hunger strike for three days to urge Mr Chiang 



September 20123.  The CA considered that these factual errors constituted a 

breach of paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 

Impartiality of the programme 

(e) as the programme was labelled as a PVP, and could be marginally accepted as 

such, it was not subject to the rule of due impartiality applicable to news and 

current affairs programme.  The partial views presented were acceptable as 

long as they were not based upon false evidence.  Although the two factual 

errors mentioned in (d) above did not appear to have significantly influenced the 

views expressed, the broadcasting of such inaccurate or misleading content was 

still in breach of paragraph 17(b) of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

  

(f) regarding fairness, no particular individuals, groups or organisations, except 

Scholarism, were expressly named in the programme, and the criticism which 

was made in the five Episodes did not have the effect of damaging the 

reputation of any specific individuals or organisations; 

 

 Provision of a suitable opportunity for response 

(g) the Episodes did not make it known to the viewing audience before 5 September 

2012 that there would be any opportunity to respond.  Moreover, the channel 

of response, which was through a forum on ATV’s website, was not appropriate.  

The channel of response should at least be provided on the same platform 

                                                                                                                                            
Kai-shek (蔣介石) to co-operate with the Chinese Communist Party in the war against Japan in 
1937. 
 
3 The juxtaposition of a picture of Voltaire and the quote ｢我不同意你的觀點，但我誓死悍衛你

說話的權利。｣ (I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it) in 
the Episode broadcast on 6 September 2012 might mislead viewers into thinking that it was a 
quote from Voltaire. The quote was in fact to be attributed to Evelyn Beatrice Hall.  



(namely on television) and targeting the same audience if it could not be 

provided within the same programme.  Accordingly, ATV had failed to 

provide a suitable opportunity for response to the five Episodes as required 

under paragraph 17(c) of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 

The lack of a broad range of views 

(h) despite ATV’s representations that different views were presented in two 

Episodes of the programme back in July 2012, the opinions expressed in the 

five Episodes which were broadcast on five consecutive days from 3 to 7 

September 2012 appeared to be along the same line of accusing some politicians 

of manipulating the protest against the introduction of national education to gain 

support in the 2012 Legislative Council Election, of alleging that Scholarism 

was a pawn of the politicians and claiming that the supporters of the protest 

could not accept opposing opinions; 

 

(i) ATV also submitted that a broad range of views on the protest against the 

introduction of national education were delivered in its programme “News Bar 

Talk” (把酒當歌) broadcast from 10 to 13 September 2012.  The CA noted 

that while the topic of discussion was “Debate on National Education and 

Analysis on Post-election Situation” (國教辯論及選後分析) in the four 

episodes of “News Bar Talk”, the main focus of the discussion was actually on 

election tactics.  More importantly, as the protest against the introduction of 

national education ended on 9 September 2012, the broadcast of such views 

after the protest could not be regarded as evidence of ATV having been mindful 

of the need for a sufficiently broad range of views to be expressed in the five 

Episodes; 



 

(j) as different opinions were expressed in the forum on ATV’s website, rather than 

in the form of a television broadcast, this could not be considered as ATV 

having met the requirement under paragraph 17(d) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code for there to be a sufficiently broad range of views in the five 

Episodes ; 

 

Election advertisements or breach of election provisions 

(k) the election-related complaints had been referred to the relevant enforcement 

agency, the Election Affairs Commission (“EAC”).  According to the EAC, 

there was no evidence to suggest that the five Episodes had breached the 

relevant election regulations or guidelines under its purview; and 

 

Advertisement of a political nature & political agenda 

(l) the five Episodes commenting on the protest against the introduction of national 

education should not be regarded as an advertisement of a political nature as 

they did not have the effect of promoting the interests of any specific political 

person, group, organisation or party.  As for the allegations in relation to 

political agenda, they were outside the jurisdiction of the CA. 

 

Decision 

 

Having considered the full circumstances of the case and the provisions of the TV 

Programme Code, the CA decided that the complaints in respect of inaccurate or 

misleading factual content, failure to provide a suitable opportunity to respond and the 

lack of a broad range of views on the controversial issues being considered in the five 



Episodes were substantiated and that ATV should be warned to observe more 

closely the requirements of paragraphs 1A, 17(b), 17(c) and 17(d) of Chapter 9 of the 

TV Programme Code. 

 

In reaching its decision, the CA is conscious of the strong public concern about the 

presentation of the Episodes which gave viewers a strong impression that they were 

an editorial representing ATV’s stance on the national education issue in which the 

views expressed were one-sided and partial.  The CA on the other hand attaches 

great importance to freedom of expression and would respect the licensee’s editorial 

autonomy in programme production.  For the reasons that the five Episodes were 

accepted as PVP (albeit marginally), the rule of due impartiality applicable to news or 

other factual programmes did not apply to the five Episodes in this case. 

 

Nevertheless, as ATV holds a domestic free television programme service licence 

which allows it to use spectrum, which is a scarce public resource, to provide its 

broadcasting service, it should provide a television programme service which meets 

the aspirations of the community as a whole.  Whilst the CA has adhered strictly to 

the relevant provisions of the TV Programme Code as well as having regard to the 

need to treat all parties fairly and to preserve freedom of expression when considering 

the complaints, it remains mindful of the serious public concern about programmes 

presenting the views of a licensee in the form of a PVP.  Accordingly, the CA will 

be reviewing the relevant parts of the TV Programme Code as a matter of priority in 

order to address the concern.  

 
 


	Complaint dealt with by the Communications Authority (“CA”) in December 2012

