
Complaints dealt with by the Communications Authority (“CA”) (released on 29 

November 2019) 

 

The CA considered the following cases which had been deliberated by the Broadcast 

Complaints Committee (“BCC”) – 

 

Complaint Cases 

 

1. News Reports on recent social events broadcast by Television Broadcasts Limited 

(“TVB”) on 12 June 2019  

2. News Reports on recent social events broadcast by TVB on 15 June 2019 

3. Television Programme “News Roundup” (晚間新聞) broadcast by TVB 

4. Radio Programme “C Hing Temple” (C Hing 𧙈堂 ) broadcast by Radio 

Television Hong Kong (“RTHK”) 

 

The CA also considered one case of dissatisfaction with the decision of the 

Director-General of Communications (“DG Com”) on a complaint case. 

 

 

Having considered the recommendations of the BCC, the CA decided– 

 

1. that the complaints against the news reports on recent social events broadcast by 

TVB on 12 June 2019 were unsubstantiated and no further action should be 

taken against TVB;  

2. that the complaints against the news reports on recent social events broadcast by 

TVB on 15 June 2019 were unsubstantiated and no further action should be 

taken against TVB; 

3. that the complaints against the television programme “News Roundup” (晚間新

聞) were unsubstantiated and no further action should be taken against TVB; 

4. that the complaints against the radio programme “C Hing Temple” (C Hing 𧙈堂) 

were unsubstantiated and no further action should be taken against RTHK; and 

5. to uphold the decision of the DG Com on a case of dissatisfaction with the 

decision of the DG Com.  Details of the case is available in the Appendix. 

    

 

 

 

29 November 2019 

  



Case 1 – News reports on recent social events broadcast on 12 June 2019 on the 

Jade, TVB News, Pearl and Finance & Information Channels of Television 

Broadcasts Limited (“TVB”) 

 

Over 7 400 members of the public complained against the captioned news reports.  

The main allegations were summarised below – 

 

(a) the news reports were misleading, distorted, biased towards the Government and 

the Police as they did not cover / show certain alleged actions by the Police, e.g. 

using unreasonable force against reporters and peaceful protesters / students; 

delaying medical aid to or conveyance of victims to hospital; interrupting 

journalists from reporting on police actions; hurling verbal abuse and foul 

expressions at protesters and reporters; inflicting sexual violence on a female 

protester and shooting a person dead without prior warning; 

 

(b) some complainants alleged that the news reports were misleading and partial.  

For example, they did not cover the responses of foreign governments and 

people from around the world on the protests; exaggerated the injuries to police 

officers and merely focused on those protesters using violence and breaking 

through police cordon lines; or only included the interviews with members from 

the pro-establishment parties; 

 

(c) some complainants alleged that the news reports were misleading to refer the 

protests as “暴動” (“riots”) and the protesters as “暴徒” (“rioters”); and 

 

(d) on the other hand, a few complainants alleged that the reports in the main news 

were biased towards the protesters as the content on protesters’ attack on the 

Police by throwing iron poles and stones was edited out. 

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of TVB in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including – 

 

Details of the Case 

 

(a) the news reports broadcast on the channels concerned reported the series of 

events on 12 June 2019 in a similar manner.  In the main newscasts broadcast 

in the evening and late night on Jade, TVB News and Pearl channels, there was 

extensive coverage of the protests which took place in Admiralty throughout the 

day, as well as various aspects and details of the confrontations between the 

protesters and the Police; 



 

(b) the livecasts of the situation in Admiralty on TVB News from around 3:00pm to 

6:30pm on that day revealed that there were top and closer shots of the 

confrontations between the protesters and the Police in and around Admiralty as 

they were taking place and captured by TVB’s video cameras; and 

 

(c) TVB submitted, among others, that it had been deploying all feasible means to 

cover the social movement as broadly as possible.  The reasons for not 

covering some of the alleged incidents were either that they had not been 

verified or that its news crew had not personally witnessed them.  The 

information covered in its news reports concerned was factual, the majority of 

which was broadcast live. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 9 – news programmes should offer viewers an intelligent 

and informed account of issues that enables them to form their own views.  

The licensees should ensure that news is presented with accuracy and due 

impartiality; 

 

(b) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of news are accurate; 

 

(c) paragraphs 2, 3, 4 & 6 of Chapter 9 – due impartiality rules applicable to news 

programmes; and 

 

(d) paragraph 9 of Chapter 9 – the licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, in 

particular through the use of inaccurate information or distortion. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by TVB, considered that – 

 

(a) the news programmes broadcast on the channels concerned as a whole reported 

the series of events relating to the protests that took place throughout the day of 

12 June 2019.  Specifically, the main newscasts in the evening and late night 

on Jade and TVB News channels covered a wide range of events and related 

issues including, among others – 

 



(i) the occupation of roads in Admiralty by protesters at around 8:00am and 

the confrontations between the protesters and the Police in the morning; 

 

(ii) the escalated confrontations between the protesters and the Police in the 

afternoon (including footage of protesters breaking through the Police’s 

line of defence to enter the demonstration area next to the Legislative 

Council (“LegCo”) Building and throwing objects at the Police; the 

Police raising flags to warn the protesters and using batons, pepper spray, 

tear gas, rubber bullets and bean bag bullets to disperse them; and a 

protester being shot, etc.).  It was also reported that a man in a yellow 

press vest and a police officer were injured during the protests; 

 

(iii) the continuing standoff and confrontations in the evening; 

 

(iv) the Police’s briefing for the press and the Chief Executive (“CE”)’s 

pre-recorded statement in response to the protests in which the protests 

were first referred to as “騷亂” (“disturbances”) and later as “暴動” 

(“riots”), as well as responses from the Education Bureau, foreign 

governments and different groups; 

 

(v) the postponement of the LegCo meeting for the second reading of the 

then proposed amendments to the Fugitive Offenders Ordinance (the 

“Bill”), and the plan to organise class boycott in secondary schools and 

comments from two teachers’ trade unions; and 

 

(vi) the exclusive interview of the CE on the Bill and the protests; and the 

number of casualties due to confrontations; 

 

(b) the livecasts on TVB News Channel from around 3:00pm onwards showed the 

continuous confrontations between the Police and the protesters which took 

place in and around Admiralty and outside the LegCo Building.  The live 

reports as a whole delivered a factual account of the developments of the 

protests and the confrontations between protesters and the Police; 

 

(c) regarding the allegation that the reports were misleading to refer the protests as 

“暴動” (“riots”) and the protesters as “暴徒” (“rioters”), the expressions were 

quoted direct from the statements of the Government / Police announced in the 

late afternoon of 12 June 2019; 

 

(d) regarding the allegation that there was no report about sexual violence against a 

female protester, the complainants did not specify details about this allegation 

and investigation revealed that there was also no such report in other major 

broadcast media on that day.  As for the allegation that TVB did not report on 



a person being shot dead, investigation revealed that there was also no such 

report in other media on 12 June 2019; and 

 

(e) there was insufficient evidence to support the allegations that TVB had not 

presented the news on the protests and the events / incidents relating thereto in 

accordance with the relevant provisions in the TV Programme Code governing 

accuracy, due impartiality and fairness. 

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaints unsubstantiated and decided 

that no further action should be taken against TVB. 
 
 

 

Case 2 – News reports on recent social events in various news programmes 

broadcast on 15 June 2019 on the Jade, TVB News and Finance & Information 

Channels of Television Broadcasts Limited (“TVB”)  

 

Over 4 700 members of the public complained against the captioned reports.  The 

main allegations were summarised below –  

 

(a) the news reports were partial and unfair as such reports did not cover / seldom 

covered or broadcast footage of police officers’ violence towards the crowd; 

portrayed protesters as rioters and focused on their resistance against police 

officers and only reported on injured police officers; and were inclined towards 

the Government and/or the Police by covering news favourable to them and 

withholding those which were not; 

 

(b) the news programmes broadcast on TVB’s Chinese channels failed to cover or 

delayed the report about a protester falling to his death from a scaffolding in 

Admiralty, which happened at around 9:00 p.m. on 15 June 2019 (the 

“Incident”); and the rally scheduled for 16 June 2019 was not mentioned in the 

news reports broadcast on 15 June 2019; and 

 

(c) some complainants alleged that the relevant news reports on 15 June 2019 were 

inaccurate and misleading, including concealing protesters’ violence by not 

repeating the footage of protesters who threw metal poles at police officers 

during the confrontations on 12 June 2019 (the “612 Confrontations”) since 15 

June 2019. 

 

 



The CA’s Findings  

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of TVB in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including – 

 

Details of the Case 

 

(a) the Chief Executive announced at around 3:00 p.m. on 15 June 2019 that the 

legislative process of the then proposed amendments to the Fugitive Offenders 

Ordinance (the “Bill”) would be suspended (the “Decision”).  Before the 

announcement of the Decision, opposing views on the Bill and/or the Police’s 

enforcement actions regarding the protests on 12 June 2019 were presented in 

the news reports broadcast by TVB on that day.  The news reports broadcast 

after the Decision mainly covered the responses from several parties on the 

Decision.  Apart from the above, the response of the United States government 

to the protests arising from the Bill and the corresponding criticisms from the 

Central People’s Government and a Mainland media were also broadcast; 

 

(b) when the news made reference to the 612 Confrontations, fragmented footage 

was broadcast in which various aspects and details of the confrontations 

between the protesters and the Police were shown; 

 

(c) the Incident was not covered in TVB’s news programmes in the evening of 15 

June 2019 up to midnight.  Relevant reports covering the Incident were found 

in various news programmes on the Jade, News, Finance & Information and 

Pearl Channels of TVB shortly after midnight on 15 June 2019 or on 16 June 

2019; and 

 

(d) TVB submitted, among others, that it had been fully deploying its resources 

available to cover the social movement as broadly as possible and that the 

information covered in its news reports concerned was factual, the majority of 

which was broadcast live. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television Programme 

Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 9 – news programmes should offer viewers an intelligent 

and informed account of issues that enables them to form their own views.  

The licensees should ensure that news is presented with accuracy and due 

impartiality; 

 



(b) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of news are accurate; 

 

(c) paragraphs 2, 3, 4, and 6 of Chapter 9 – due impartiality rules applicable to 

news programmes; and 

 

(d) paragraph 9 of Chapter 9 – the licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, in 

particular through the use of inaccurate information or distortion. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by TVB, considered that –  

 

(a) the relevant news reports included various actions of both the protesters and the 

Police during the 612 Confrontations (including footage of protesters pushing 

metal barricades towards police cordon lines, hurling various objects at police 

officers and barricading roads; and police officers’ responses including 

throwing a metal pole at the protesters, firing bean bag rounds, rubber bullets 

and tear gas at the crowd, dispersing the crowd with batons and pepper spray, 

etc.).  The relevant news reports mentioned that the Police had labelled the 612 

Confrontations as a riot because some protesters started throwing objects at 

police officers and stated that some protesters were charging at police cordon 

lines in an organised fashion despite repeated warnings.  There was also 

footage showing that police officers and journalists were among those who were 

injured;  

 

(b) the relevant news reports covered various issues relating to the Bill, such as 

different views of various parties, both locally and internationally, on the Bill, 

the Police’s enforcement actions during protests arising from it and the Decision.  

The news reports broadcast after the announcement of the Decision mainly gave 

a factual account of the responses from different parties, in which some official 

institutions, Members of the Executive Council and Legislative Council and an 

official of a foreign government welcomed the Decision or voiced their support 

for the Chief Executive and the Government.  The news reports also covered 

the criticisms of and/or dissatisfaction with the Decision from the 

pan-democratic camp, members of the public as well as a representative of Civil 

Human Rights Front, and reported that the rally scheduled for 16 June 2019 

would continue as planned; 

 



(c) overall speaking, the news reports broadcast on 15 June 2019 on the channels 

concerned had encompassed a wide range of views on the relevant issues.  

There was insufficient evidence that TVB had not presented the news on the 

events/incidents arising from the Bill in accordance with the relevant provisions 

in the TV Programme Code governing due impartiality and fairness; 

 

(d) as the allegations about inaccuracy of the reports were of a general nature 

without provision of specific references to any broadcast materials, it was not 

possible to establish that there was a breach of the relevant provisions in the TV 

Programme Code.  This notwithstanding, the CA noted the news reports 

concerned as a whole gave a factual account of various issues arising from the 

Bill, including the 612 Confrontations and the responses from different parties 

on the Bill and the Decision; 

 

(e) as for the allegations about the report coverage relating to the Incident and the 

rally scheduled for 16 June 2019, the CA considered that the choice of a specific 

news item was the editorial decision of a licensee, which was outside the 

jurisdiction of the CA; and 

 

(f) there was no provision in the TV Programme Code governing the repeated 

broadcast of news content. 

 

 

Decision  

In view of the above, the CA considered the complaints unsubstantiated and decided 

that no further action should be taken against TVB. 

 

 

Case 3 – Television Programme “News Roundup” (晚間新聞) broadcast from 

11:00pm to 11:30pm on 12 August 2019 on the Jade Channel of Television 

Broadcasts Limited (“TVB”) 

 

403 complaints were received against the captioned programme.  The substance of 

the complaints was that when an anchor reported on the arrests of protesters made by 

covert police officers, she pronounced “警員” (“police officers”) as “警犬” (“police 

dogs”) or the police operation concerned as “警犬行動” (“police dogs’ operation”) 

while the corresponding on-screen subtitles for police officers were “警員”.  The 

complainants alleged that the references concerned insulted and incited hatred against 

the Police; were partial and inaccurate and that no correction of error was made.  

Some complainants complained about the anchor’s attitude and alleged that she 

violated the professional ethics for journalists, intensified polarisation and dissension 

within society. 

 



The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of TVB in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including –  

 

Details of the Case 

 

(a) in the news programme under complaint, there were several news items 

regarding the demonstrations and clashes happening on the previous day (i.e. 11 

August 2019), including a report that police officers were disguising as 

protesters during the arrest operation in Causeway Bay.  In the lead-in, the 

anchor read a phrase which, to some, could have sounded like “警犬行動裡面” 

(“police dogs in the operation”) while the corresponding on-screen subtitles 

showed “警員在行動中” (“police officers in the operation”); and  

 

(b) TVB submitted, among others, that the anchor in question inadvertently 

mispronounced the word “員” as “遠(jyun5)” due to a slip of the tongue, which 

was misheard by some viewers as “犬(hyun2)”; and that neither the anchor 

concerned nor TVB’s news staff had any intention to refer to police officers or 

their operation with the term “警犬”. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards 

 

(a) paragraph 2(b) of Chapter 3 – a licensee should not include in its programmes 

any material which is likely to encourage hatred against or fear of, and/or 

considered to be denigrating or insulting to any person(s) or group(s) on the 

basis of, among others, social status; 

 

(b) paragraph 1 of Chapter 9 – news programmes should offer viewers an 

intelligent and informed account of issues that enables them to form their own 

views.  The licensees should ensure that news is presented with accuracy and 

due impartiality; 

 

(c) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of news are accurate; 

 

(d) paragraph 2 of Chapter 9 – the licensees must ensure that due impartiality is 

preserved in news programmes; and 

 

(e) paragraph 7(e) of Chapter 9 – correction of factual errors should be made as 

soon as practicable after the original error. 

 



The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by TVB, considered that – 

 

(a) the news item under concern gave a factual account of the police operation in 

the evening of 11 August 2019, including the footage of a police officer 

responding to media enquiries in the press conference held on the following 

day.  With the exception of the utterance in question in the lead-in which was 

swift and not very clear, the term “警員” or “警方” was accurately presented 

throughout the report, accompanied by correct subtitles; 

 

(b) there was insufficient evidence to treat the utterance in question as intentional, 

and that it was unlikely that the pronunciation concerned would affect viewers’ 

comprehension of the news as a whole, or render the news partial, insulting to or 

inciting hatred against the Police; and 

 

(c) other allegations such as the attitude and professional ethics of the anchor were 

outside the jurisdiction of the CA. 

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaints unsubstantiated and decided 

that no further action should be taken against TVB. 
 
 

 

Case 4 – Radio Programme “C Hing Temple” (C Hing 祠堂) broadcast from 

12:05am to 2:00am on 22 June 2019 on the Radio 2 Channel of Radio Television 

Hong Kong (“RTHK”) 

 

36 complaints were received against the captioned programme.  The main 

allegations were that the remarks made by the host – 

 

(a) ridiculed police officers inside the Hong Kong Police Headquarters 

(“HKPHQ”), which was surrounded by protesters during the broadcast of the 

programme, that they were unable to get off work on time on a Friday evening; 

 

(b) insulted police officers, incited hatred against the Police and implied that the 

Police had done something wrong that caused the protesters’ besieging of the 

HKPHQ; 

 



(c) instigated people on the scene to storm the HKPHQ, caused more to go there to 

participate in the siege and stirred people to participate in the riot and engage in 

illegal activities; and 

 

(d) provoked social conflicts; failed to reflect the real situation at HKPHQ 

impartially; and misled listeners by confounding right and wrong. 

 

Some complainants were dissatisfied that listeners could not rebut those remarks since 

the programme was not a current affairs programme, and that the hosts lacked 

professionalism and had a sub-standard hosting manner. 

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant aspects of 

the case, including –  

 

Details of the Case 

 

(a) the programme concerned was a light-hearted talk show broadcast in late night, 

which covered hot topics and trendy issues; 

 

(b) at the beginning of the programme, the host briefly mentioned the Police’s 

relationship with the community and said that “成日都會講話警民關係、警民

關係，警民，警民，警察都係市民啫，但係問下自己，點解要做呢一件事

先？入面嘅人想出嚟，隔住塊玻璃，講到「un」好打都冇用啦。明明一般

人六點鐘禮拜五晚Happy Friday收得工㗎喇，隔咗六個鐘都未走得，點解呢？

無論點都好，香港人，小心，小心，小心” and “頭盔嘅裡面，盾牌嘅背後，

有冇諗過點解呢？值唔值得呢？”.  Later, the host discussed how some 

people could get off work on time on a Friday to enjoy their evening while 

some had to stay behind to work overtime owing to their own shortcomings 

such as inefficiency; 

 

(c) during the rest of the programme, the hosts mainly chitchatted about how to get 

off work on time, travelling to their native towns and overseas countries, as 

well as other topics, without making any reference to the Police or protests in 

Hong Kong; and 

 

(d) RTHK submitted, among others, that the remarks concerned would neither 

mislead listeners nor make insults to any person or group and that the host had 

no intention to encourage hatred or instigate people to participate in riot or 

illegal activities. 



Relevant Provisions in the Radio Code of Practice on Programme Standards 

(“Radio Programme Code”) 

 

(a) paragraph 6 – licensees should ensure that their programmes are handled in a 

responsible manner and should avoid needlessly offending audiences by what 

they broadcast; and 

 

(b) paragraph 7 – a licensee should not include in its programmes any material 

which is likely to encourage hatred against or fear of, and/or considered to be 

denigrating or insulting to any person(s) or group(s) on the basis of, among 

others, social status; or anything which is in contravention of the law. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by RTHK, considered that – 

 

(a) except for some brief references about the Police at the beginning of the 

programme, other remarks did not contain clear references to any specific group 

of people and/or specific incident, albeit listeners might associate the remarks 

with contemporaneous incidents.  Overall speaking, the sarcastic remarks were 

expressed in a jokey manner, which were unlikely considered irresponsible, 

insulting to or inciting hatred / violence against any person(s) or group(s) or 

unacceptable for broadcast in a light-hearted talk show; 

 

(b) regarding the allegation that the remarks concerned instigated people to storm 

the HKPHQ or stirred them to participate in riot or engage in illegal activities, 

the CA considered that the jokey remarks did not  amount to incitement of the 

alleged behaviours and that there was no evidence suggesting that these remarks 

would encourage any unlawful behaviour; and 

 

(c) the provisions in the Radio Programme Code governing impartiality and 

accuracy were not applicable to talk shows. Other allegations such as the lack 

of professionalism and the sub-standard hosting manner of the host(s) were 

outside the jurisdiction of the CA. 

 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered the complaints unsubstantiated and decided 

that no further action should be taken against RTHK. 

 



Appendix  

 

Case of Dissatisfaction with the DG Com’s Decision 

 

 

Title  Channel Broadcast 

Date 

Substance of 

Complaint 

Decision being 

upheld 

TV Programme 

“Finance at 10” (十點無

綫財經)  

 

TVB Finance 

& 

Information  

2.9.2019 Editorial 

Decision 

Outside the 

remit of the CA  

 


