Appendix

Case — Television Programme “Scoop” (GE5RFEZ) broadcast from 7:30pm

to 8:00pm, 30 October 2022 on the Jade Channel of Television Broadcasts
Limited (TVB)

One complaint was received about the captioned programme. The main

allegations were that —
(a) the programme made multiple false, misleading and defamatory
allegations in a segment regarding a veterinary medical centre (the

Centre);

(b) the contents of the segment resulted in substantial reputational damage

to the Centre; and

(c) the Centre was not given any opportunity to respond to the contents in

question before the broadcast of the programme.
The Communications Authority (CA)’s Findings
In line with the established practice, the CA considered the complaint case and
the representations of TVB in detail. The CA took into account the relevant
aspects of the case, including the following —

Details of the Case

(a) the programme was an infotainment programme, which contained a



(b)

(c)

(d)

segment featuring a pet owner (the Interviewee)’s dissatisfaction with the

service provided by a veterinary surgeon and the Centre (the Segment);

the Segment contained various remarks presented in the voice-over/an
interview, which mainly reflected the Interviewee’s dissatisfaction
with/critiques on the professional performance of the veterinary surgeon
concerned or the services provided by the Centre. Specifically, the
related remarks were essentially matters concerning the medical
diagnosis of the Interviewee’s pet dog; the risk of the surgery involved;
the personal views and critiques of the Interviewee on her discontent with
the concerned veterinary surgeon’s explanation on the medical
procedures; the running of the Centre; and the grief over the loss of the

Interviewee’s pet dog;

the redacted correspondence between TVB and the Centre on the matters
featured in the Segment was shown on screen. Also, throughout the
Segment, there were various shots of the exterior of a veterinary medical
centre. While part of the name/logo on the shopfront was blurred with
computer effects, the road sign which was captured outside the Centre

was shown; and

TVB submitted, among others, that the Segment provided a factual
account of the Interviewee’s testimony or personal opinion. The
allegations therein were supported by medical/professional records and

the Centre’s responses were fully presented on screen.



(b)

(c)

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television

Programme Standards (TV Programme Code)’

paragraph 9 of Chapter 9 — licensees have a responsibility to avoid
unfairness to individuals or organisations featured in factual
programmes, in particular through the use of inaccurate information or
distortion. They should also avoid misleading the audience in a way

which would be unfair to those featured in the programme;

paragraph 15 of Chapter 9 — licensees should take special care when their
programmes are capable of adversely affecting the reputation of
individuals, companies or other organisations. Licensees should take
all reasonable care to satisfy themselves that all material facts are so far

as possible fairly and accurately presented; and

paragraph 16 of Chapter 9 — where a factual programme reveals evidence
of iniquity or incompetence, or contains a damaging critique of an
individual or organisation, those criticised should be given an appropriate

and timely opportunity to respond.

The CA’s Considerations

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the

information submitted by TVB, considered that —

! On 15 December 2023, the CA published in the Gazette the revised television and radio codes of practice on
programme and advertising standards, which took effect on the same day. The relevant provisions in the
TV Programme Code cited above were in effect at the time the programme under complaint was broadcast
(i.e. 30 October 2022).



(a)

(b)

the relevant requirements under paragraphs 9, 15 and 16 of Chapter 9 of
the TV Programme Code impose a responsibility on a licensee to exercise
special care in factual programmes to avoid unfairness to
individuals/organisations and to allow those being criticised to have an

opportunity to respond;

most of the contents in the Segment mainly reflected the Interviewee’s
personal dissatisfaction with/a critique on the professional performance
of a veterinary surgeon and the services provided by the Centre. Such
matters were in essence a dispute between the parties over medical issues
and the handling of Interviewee’s complaint against the veterinary
surgeon concerned by the Centre. Under such circumstances and on the
basis of the information provided by the relevant parties, it would be
difficult for the CA to ascertain each and every aspect of those remarks
and come to a definite view on the authenticity of the relevant
information provided by the parties concerned. Notwithstanding this,
one of the remarks featured in the Segment did have the effect of
misleading viewers into believing that the Centre charged high prices for
its medical services on a regular basis, which was unfair to the Centre.
TVB failed to take reasonable care to satisfy itself that the fact concerned

was fairly presented;

the way of presenting the individual/organisation concerned would also
testify to the efforts of care exercised by TVB in avoiding unfair
treatment. For the present case, there were sufficient grounds to take
the view that a significant proportion of the viewing public, especially

pet owners who are the main clientele of the Centre, could reasonably



(d)

(e)

infer from the material broadcast as a whole that the Centre was the

institution which was referred to in the Segment; and

in addition to the above, the Segment also contained various remarks
which could reasonably be considered as containing damaging critiques
of the veterinary surgeon concerned and/or the Centre which were
capable of adversely affecting their reputation. TVB submitted that the
Centre had been given an opportunity to respond and the related
correspondence between the parties were fully presented on screen.
However, based on the information available, the Centre had not been
clearly informed of those specific critiques concerning the veterinary
surgeon and/or the Centre before the broadcast of the programme. Nor
did TVB choose to give any further opportunity for the Centre to respond
or make any further clarification despite the Centre’s concern. It was
reasonable to take the view that TVB had not given the Centre an
appropriate and timely opportunity to respond to those damaging
critiques, and failed to take special care when the programme was
capable of adversely affecting the reputation of the veterinary surgeon

concerned and/or the Centre; and

on the basis of the above, TVB had breached paragraphs 9, 15 and 16 of
Chapter 9 of the TV Programme Code.



Decision

In view of the above, the CA considered that the complaint in respect of fairness
and right of reply was justified and that TVB was in breach of paragraphs 9, 15
and 16 of Chapter 9 of the TV Programme Code. Having taken into account
the specific facts, the circumstances of the case and other relevant factors, the
CA decided that TVB should be warned to observe more closely the relevant

provisions of the TV Programme Code.



