
Appendix 

 

Case 1 – Radio Programme “News Report” (新聞報道) broadcast at 

10:00am on 15 August 2020 on the Radio 1 Channel of Radio Television 

Hong Kong (RTHK) 

 

A member of the public complained about the captioned programme.  The 

main allegation was that in a news item on a by-election (the By-election) held 

in Kaohsiung in 2020, the remark “民眾可以在全國一千八百多個票站投票” 

(“people can cast their votes at over 1 800 polling stations nationwide”) was 

inaccurate as the By-election was held in Kaohsiung only and that Taiwan is 

not a country. 

 

The Communications Authority (CA)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

 

(a) the programme was a news bulletin broadcast every half an hour.  There 

was a news item on the By-election containing the remark “喺台灣高雄

今日展開…補選投票…民眾可以喺全國一千八百幾個票站投票…” 

(the “Remark”) (“the By-election is held in Kaohsiung, Taiwan today … 

people can cast their votes at over 1 800 polling stations nationwide …”); 

 

(b) according to various media reports, the By-election was only held in 

Kaohsiung; and 



-  2  - 

 

(c) as admitted by RTHK in its representations, the erroneous term “全國” 

(“nationwide”) in the Remark was a direct quote from a news agency in 

Taiwan.  RTHK had amended the related news archive on its website. 

 

Relevant Provision in the Radio Code of Practice on Programme 

Standards (Radio Programme Code) 

 

(a) paragraph 20A – licensees should make reasonable efforts to ensure that 

the factual contents of news are accurate. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by RTHK, considered that –  

 

(a) it is a fact that Taiwan is not a country and hence the use of the term “全

國” (“nationwide”) in the Remark is inaccurate; 

 

(b) RTHK did not perform rigorous checking on the accuracy of news 

contents and had failed to make reasonable efforts to ensure that the 

factual contents of news are correct; and  

 

(c) as there were repeated references to the details of the By-election in the 

concerned news item, it was unlikely that the lapse would affect 

significantly listeners’ comprehension of the report as a whole. 

 



-  3  - 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified.  

Having taken into account the specific facts, the circumstances of the case, the 

gravity of the error, the remedial actions taken by RTHK, and other relevant 

factors (including that it was the second instance of similar lapse of RTHK), the 

CA decided that RTHK should be strongly advised to observe more closely 

paragraph 20A of the Radio Programme Code.  



-  4  - 

Case 2 – Radio Programme “World Discovery” (旅遊樂園) broadcast from 

4:00pm to 6:00pm on 3 April 2021 on Radio 1 Channel of RTHK 

 

Two members of the public complained about the captioned programme.  The 

substance of the complaints was that at around 4:58pm, the lyrics of a song 

broadcast in the programme contained a foul expression, which was 

inappropriate for broadcast in a programme on travelling suitable for listeners 

of all ages. 

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was a programme on travelling 

broadcast between 4:00pm and 6:00pm on 3 April 2021 on Radio 1 

channel; 

 

(b) around the alleged time, a host said that after a day of hiking, his 

favourite pastime was to have a cup of tea, and thus he broadcast the song 

titled “喝啖茶”.  A Cantonese foul word was found once in the lyrics; 

and 

 

(c) the programme host made an apology at the beginning of the next edition 



-  5  - 

of the programme broadcast on 10 April 2021. 

 

Relevant Provision in the Radio Programme Code 

 

(a) paragraph 15 – expressions considered vulgar or unacceptable by an 

average person are to be avoided.  Expressions that are definitely 

offensive are prohibited from use on radio. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by RTHK, considered that the foul word in question, 

which was used as an expletive in the song, was clearly audible in the 

programme.  It was blatantly offensive and unacceptable for broadcast at all 

times.  The broadcast of such a word constituted a clear breach of paragraph 

15 of the Radio Programme Code. 

 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints were justified.  

Having taken into account the specific facts, the circumstances of the present 

complaints and other relevant factors, including that it is RTHK’s fourth 

contravention of the provision governing language in its radio programme 

services in three years, the CA decided that RTHK should be warned to 

observe more closely the relevant provision of the Radio Programme Code. 


