
Appendix B 

 

Case 1 – Television Programmes “Pentaprism” (左右紅藍綠) broadcast 

from 2:00pm to 2:05pm on 4 September, 7 & 15 October and 13 November 

2019 on RTHK TV 31 and RTHK TV 31A Channels of Radio Television 

Hong Kong (RTHK)  

 

One complaint was received about four editions of the captioned programme, 

namely the editions broadcast on 4 September 2019 (the “4 September Edition”), 

7 October 2019 (the “7 October Edition”), 15 October 2019 (the “15 October 

Edition”) and 13 November 2019 (the “13 November Edition”) (collectively, 

“the Four Editions”).  The main allegations were that the remarks of the hosts 

of the Four Editions on the Police’s enforcement actions in recent social events 

were partial, one-sided and made sweeping generalisations, and the Police had 

not been given a suitable opportunity to respond in the programme or at other 

times. 

 

The Communications Authority (CA)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following – 

 

 Details of the Case 

 

(a) each of the Four Editions was five minutes in duration, and was identified 

as a personal view programme (PVP); 

 

(b) the 4 September Edition revolved around the incident in the MTR Prince 

Edward Station on 31 August 2019.  Against news clips, photos and 



-  2  - 

footages from the Internet, the host recounted the incident and 

commented on the Police’s enforcement actions in the incident and other 

recent social events; 

 

(c) the 7 October Edition revolved around the incident in Tsuen Wan on 1 

October 2019.  The host briefly recounted the incident, accompanied by 

relevant footages, and commented on the Police’s response to the incident 

and the Police’s enforcement actions in the incident and other recent 

social events; 

 

(d) the 15 October Edition revolved around the incident in Ma On Shan and 

the arrests made by the Police on 7 and 9 October 2019 respectively.  

The host recounted the incident, expressed her anger at and commented 

on the arrests made by the Police; 

 

(e) the 13 November Edition revolved around the incidents in Sai Wan Ho 

and Kwai Fong on 11 November 2019.  Accompanied by relevant 

footages, the host recounted the incidents and commented on the Police’s 

enforcement actions in the incidents; and 

 

(f) the Four Editions did not contain any responses from the Police with 

regard to the comments or views of the host concerned on the issues / 

events under discussion. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (TV Programme Code) 

 

(a) Paragraph 15 of Chapter 9 – licensees should take special care when their 

programmes are capable of adversely affecting the reputation of 



-  3  - 

individuals, companies or other organisations and take all reasonable care 

to satisfy themselves that all material facts are so far as possible fairly 

and accurately presented; 

 

(b) Paragraph 16 of Chapter 9 – where a factual programme reveals evidence 

of iniquity or incompetence, or contains a damaging critique of an 

individual or organisation, those criticised should be given an appropriate 

and timely opportunity to respond; and 

 

(c) Paragraphs 17(c) and (d) of Chapter 9 – for all PVPs on matters of public 

policy or controversial issues of public importance in Hong Kong, a 

suitable opportunity for response to the programme should be provided 

in the same programme, in the same series of programmes or in similar 

types of programmes targeting a like audience within an appropriate 

period; and licensees should be mindful of the need for a sufficiently 

broad range of views to be expressed in any series of PVPs. 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by RTHK, considered that – 

 

(a) each of the Four Editions was identified as a PVP and the topic discussed 

therein concerned matters/issues of public importance in Hong Kong.  

The Four Editions contained comments/criticisms made by the hosts 

concerned on the Police’s enforcement actions in recent social events, 

which were presented and identified as his/her personal opinions;  

 

Suitable Opportunity for Response 



-  4  - 

 

(b) although RTHK submitted that its current affairs programmes had 

separately invited the Police for interview or response, RTHK did not 

state whether it had approached the Police for response to the particular 

comments made by the hosts of the Four Editions.  As regards RTHK’s 

submission that “Pentaprism” was produced under a tight schedule, 

meeting any production deadlines self-imposed by RTHK itself could not 

serve as a justification for the breach of the provision of giving a suitable 

opportunity for response in the TV Programme Code; 

 

(c) RTHK submitted that it had broadcast the Police’s response on the 

incidents concerned in similar types of programmes targeting a like 

audience within an appropriate period of time on the RTHK TV 31 

Channel.  However, the broadcast of the Police’s statements or replies 

to media enquiries before the broadcast of the Four Editions cannot be 

treated as giving the Police a chance to respond to the specific comments 

raised by the hosts of the Four Editions nor regarded as fulfilling the 

requirement in paragraph 17(c) of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 

(d) given the above, the CA considered that RTHK failed to provide a 

suitable opportunity for response to the comments made by the hosts of 

the Four Editions on the specific incidents discussed in the same 

programme, in the same series of programmes or in similar types of 

programmes targeting a like audience within an appropriate period, as 

required under paragraph 17(c) of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 

Broad Range of Views in PVPs 

 

(e) RTHK submitted that a number of its other programmes contained the 



-  5  - 

Police’s factual account or response to media enquiries on the 

events/issues mentioned by the hosts of the Four Editions.  However, 

none of these programmes cited by RTHK were identified as a PVP.   

Also, while RTHK submitted that from June 2019 onwards, opinion 

leaders from opposing camps had been invited to give comments on 

various issues, no broad range of views on the particular events/issues 

discussed in the Four Editions were expressed.  RTHK accordingly 

failed to fulfil the requirement under paragraph 17(d) of Chapter 9 of the 

TV Programme Code; 

 

Right of Reply 

 

The 4 September Edition 

 

(f) while the host’s criticism of the Police’s enforcement actions might affect 

reputation, the relevant material facts were generally not unfairly 

presented.  Nonetheless, while the edition contained a damaging 

critique, there was no evidence suggesting that the criticised party had 

been given an appropriate and timely opportunity to respond; 

 

The 7 October Edition 

 

(g) the host made criticisms on the Police’s explanation on its enforcement 

actions which might affect reputation.  However, a basic and crucial 

material fact in relation to the Police’s explanation was omitted in the 

edition.  Hence, the relevant material facts were not fairly presented.  

Also, while the edition contained a damaging critique, there was no 

evidence suggesting that the criticised party had been given an 

appropriate and timely opportunity to respond; 



-  6  - 

 

The 15 October Edition 

 

(h) the host made accusations on the Police’s enforcement actions and 

impugned the motive of the operations which could affect reputation.  

However, the brief footage broadcast in the edition did not actually show 

anything which could support the accusation, and a crucial material fact 

was omitted.  Also, while the edition contained a damaging critique, 

there was no evidence suggesting that the criticised party had been given 

an appropriate and timely opportunity to respond; 

 

The 13 November Edition 

 

(i) the host made serious accusations against two police officers capable of 

affecting reputation.  However, no material facts were presented to 

support the accusations.  Also, while the edition contained a damaging 

critique, there was no evidence suggesting that the criticised party had 

been given an appropriate and timely opportunity to respond. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified.  

RTHK was in breach of paragraphs 16, 17(c) and 17(d) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code for the broadcast of the 4 September Edition, and was in 

breach of paragraphs 15, 16, 17(c) and 17(d) of Chapter 9 of the TV Programme 

Code for the broadcast of the other three editions under complaint.  Taking 

into consideration the specific facts of the present complaint and other relevant 

factors, the CA decided that RTHK should be warned to observe more closely 

the relevant provisions of the TV Programme Code.  



-  7  - 

Case 2 – Radio Programmes “Clearday Breakfast” (晴朗早晨全餐 ) 

broadcast from 6:30am to 8:00am, 8 July 2019 on CR 1 Channel (CR 1) of 

Hong Kong Commercial Broadcasting Company Limited (CRHK), and 

“On a Clear Day” (在晴朗的一天出發) broadcast from 8:00am to 10:00am 

on 8 July and 12 August 2019 on CR 2 Channel (CR 2) of CRHK  

 

One complaint was received about two editions of a segment titled “萬佛朝中” 

contained in the captioned programmes.  The main allegations were – 

 

(a) the remarks made by the host in the segment broadcast on 8 July 2019 

(the “8 July Edition”), in relation to the events in Mong Kok on 7 July 

2019, distorted facts, damaged the reputation of and denigrated the Police, 

glorified criminal activities and presented criminal activities as an 

acceptable behaviour; and 

 

(b) the remarks made by the host in the segment broadcast on 12 August 2019 

(the “12 August Edition”) concerning the events in various districts on 11 

August 2019, amounted to unverified accusations, which were 

misleading and damaged the reputation of the Police. 

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of CRHK in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following–  

 

Details of the Case 



-  8  - 

 

(a) the programmes concerned were identified as personal view programmes 

(PVPs).  The segment in question, which was 3-minute in duration, was 

presented by the host;  

 

(b) the 8 July Edition was broadcast at around 7:38am in “Clearday Breakfast” 

on CR 1 and at around 9:54am in “On a Clear Day” on CR 2.  In the 

segment, the host commented on the events in Mong Kok on 7 July 2019.  

The relevant remarks included – 

 

“示威者尋晚雖然佔據咗道路，但係佢哋都係手無寸鐵，甚至連保鮮

紙、眼罩等所謂嘅「武器」都無㗎” (“Protesters who occupied the roads 

last night were unarmed, not even possessing so-called “weapons” like 

cling wrap and goggles, etc.”); 

 

“警察一方面虛稱話群眾係非法集結，呼籲市民離開，但係另一方面

呢任意封鎖道路，當群眾想離開嘅時候，警方喺多條嘅路線，三面

包抄市民，並且主動用警棍攻擊佢哋，以致佢哋無法離開。警方成

晚都有唔少主動攻擊市民嘅鏡頭㗎” (“While the Police urged people 

at the scene to leave under the false pretext that those people were 

involved in an unlawful assembly, the Police also arbitrarily cordoned off 

streets, outflanking from three sides those people who wished to leave the 

scene, and proactively attacking them with batons, such that they were 

unable to leave.  There were numerous footages recorded throughout the 

night showing the Police proactively attacking the people”); 

 

(c) the 12 August Edition was broadcast at around 9:55am in “On A Clear 

Day” on CR 2.  In the segment, the host commented on the events in 



-  9  - 

various districts on 11 August 2019.  Relevant remarks included – 

 

“尋晚佢哋兩度近距離向示威者開槍，有女仔被射中頭部，眼罩被射

穿，子彈更加射入眼睛射爆眼球添” (“The Police shot at protesters at 

close range twice the night before.  A young woman was shot at the head 

and the bullet went through her goggles into her eye, rupturing the 

eyeball”); and 

 

(d)  CRHK submitted, among others, that the material under complaint was 

the host’s personal views based on various media reports, and that the 

host’s comments did not involve false evidence, amount to libel, or be 

considered as inciting hatred and/or abetting others to commit crimes. 

 

Relevant Provisions in the Radio Code of Practice on Programme 

Standards (Radio Programme Code) 

 

(a) Paragraph 7(b) – a licensee should not include in its programmes any 

material which is likely to encourage hatred against or fear of, and/or 

considered to be denigrating or insulting to any person(s) or group(s) on 

the basis of, among others, social status; 

 

(b) Paragraph 9 – crime should not be portrayed in a favourable light and 

criminal activities should not be presented as acceptable behaviour, nor 

should criminals be glorified; 

 

(c) Paragraph 20A – the licensees shall make reasonable efforts to ensure 

that the factual contents of PVPs are accurate; 

 

(d) Paragraph 28 – the licensees have a responsibility to avoid unfairness to 



-  10  - 

individuals or organisations featured in factual programmes, in particular 

through the use of inaccurate information or distortion.  They should 

also avoid misleading the audience in a way which would be unfair to 

those featured in the programme; 

 

(e) Paragraph 34 – licensees should take special care when their programmes 

are capable of adversely affecting the reputation of individuals, 

companies or other organisations.  Licensees should take all reasonable 

care to satisfy themselves that all material facts are so far as possible 

fairly and accurately presented; and 

 

(f) Paragraph 36(b) – for all PVPs on matters of public policy or 

controversial issues of public importance in Hong Kong, facts must be 

respected and the opinion expressed, however partial, should not rest 

upon false evidence. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

representations of CRHK, considered that – 

 

(a) the two editions of the segment were broadcast in programmes identified 

as PVPs and the topics discussed therein concerned matters/issues of 

public importance in Hong Kong.  The comments of the host in the two 

editions of the segment were presented and identified as his personal 

opinions; 

 

     Factual Contents of PVPs 



-  11  - 

 

(b) CRHK only submitted that in the two editions of the segment, the host’s 

remarks under complaint were based on different media reports on the 

incidents concerned.  CRHK did not provide specific information in 

support of the host’s remarks.  Having examined the relevant remarks 

and media reports/footages, the CA took the view that the three remarks 

cited above were not factually accurate, were misleading, distorting or 

contradicted by other media reports/footages covering the same 

incidents.  Also, CRHK did not provide concrete information to 

demonstrate that it had made reasonable efforts to ensure that these 

remarks were factually accurate;  

   

     Unfairness, Incitement of Hatred and Denigration 

 

(c) CRHK had not provided information to support the accuracy of the three 

remarks cited above, which contained serious criticisms and were unfair 

and palpably capable of adversely affecting the reputation of the target 

of the criticism; 

 

(d) regarding the allegation concerning incitement of hatred and denigration, 

the CA noted that the host indeed made harsh criticisms in his remarks, 

although nothing therein appeared to seek to denigrate or incite hatred, 

such that it might not be considered unacceptable in the context of the 

discussion in a PVP; and 

 

     Glorification of Criminal Activities 

 

(e) in the 8 July Edition, the host mentioned that the occupation of roads by 

protesters was unlawful.  There was insufficient evidence that his 



-  12  - 

remarks in the edition had promoted, endorsed or glorified any criminal 

activities. 

  

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaint in respect of 

accuracy, fairness and factual contents of PVPs was justified and that CRHK 

was in breach of paragraphs 20A, 28, 34 and 36(b) of the Radio Programme 

Code for the broadcast of the programmes concerned.  Taking into 

consideration the specific facts of the present complaint and other relevant 

factors, the CA decided that CRHK should be strongly advised to observe more 

closely the relevant provisions of the Radio Programme Code. 

 



-  13  - 

Case 3 – Television Programmes “News Report” (新聞報道) broadcast 

from 8:30pm to 11:30pm on 7 June 2020 on the TVB News Channel of 

Television Broadcasts Limited (TVB) 

 

Thirteen complaints were received on the captioned programmes.  The 

substance of the complaints was that the news reports in various news 

programmes concerned described that members of the public who had not 

registered on the relevant website for collection of reusable face masks 

distributed by the Government could collect it at post offices, but in fact the 

reusable face masks were not ready for collection until 15 June 2020.  Hence, 

the news reports had misled viewers into believing that the reusable face masks 

were already available for collection at post offices at the time of the news 

reports. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of TVB in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) according to various news reports before 7 June 2020, members of the 

public who had not registered online could collect the reusable face 

masks at post offices at a later date, details of which would be released 

later;   

 



-  14  - 

(b) the message “新冠肺炎疫情 / 政府派發可重用口罩 / 未有網上登記

市民  / 可到郵局領取 ” (“COVID-19 Situation / Government to 

distribute reusable face masks / Citizens who have not registered online / 

may collect at post offices”) (the Message) was intermittently displayed 

in the top left corner of the screen in the news programmes broadcast on 

TVB News Channel throughout the whole day of 7 June 2020.  The 

Message was also intermittently displayed in the news programmes of 

the same channel until 4:36pm on 12 June 2020 when the Message was 

updated to “新冠肺炎疫情 / 政府派發可重用口罩 / 未有網上登記

市民  / 6 月 15 日起可到郵局領取 ” (“COVID-19 Situation / 

Government to distribute reusable face masks / Citizens who have not 

registered online / may collect at post offices from 15 June 2020”); and 

 

(c) TVB submitted that, owing to an unintentional oversight, the information 

about the collection of the reusable face masks at post offices was not 

precisely presented in the news programmes under complaint.  

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 9 – the licensees should ensure that news is 

presented with accuracy; and 

 

(b) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news are accurate. 

 

 

 

 



-  15  - 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by TVB, considered that – 

 

(a) the wording of the Message was capable of misleading some viewers into 

believing that the reusable face masks were available for collection at the 

time it was broadcast (i.e. 7 to 12 June 2020).  As face masks play an 

important role in the fight against the COVID-19 epidemic, the 

distribution of the reusable face masks by the Government was a matter 

of public importance.  It was therefore all the more important that every 

reasonable effort should be made to avoid misunderstanding.  The 

dissemination of ambiguous information on this matter might create 

confusion for viewers, potentially leading to unnecessary trips to post 

offices for enquiry or collection of face masks.  There were reasonable 

grounds to consider that the Message has breached paragraph 1 of 

Chapter 9 of the TV Programme Code; and 

 

(b) the prolonged display of the Message in the news programmes broadcast 

on the channel concerned (i.e. six consecutive days) suggested that TVB 

failed to make reasonable efforts to ensure that the factual contents of 

news were correct, in breach of paragraph 1A of Chapter 9 of the TV 

Programme Code. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaints were justified and 

that TVB was in breach of paragraphs 1 and 1A of Chapter 9 of the TV 

Programme Code.  Having taken into account the specific facts, the 



-  16  - 

circumstances of the case and other relevant factors, the CA decided that TVB 

should be advised to observe more closely the relevant provisions of the TV 

Programme Code. 



-  17  - 

Case 4 – Television Programmes “Good Morning Hong Kong” (香港早晨) 

broadcast from 6:00am to 9:00am on 29 and 30 October 2019 on the Jade 

and TVB News Channels of TVB  

 

One complaint was received about the captioned programmes.  The substance 

of the complaint was that the American Depositary Receipt (ADR) (美國預託

證券) prices of two companies displayed on screen and reported by the anchor 

were swapped in the financial news report sessions throughout the two editions 

of the programme. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of TVB in detail. The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case  

 

(a) the programme concerned was simulcast on the Jade and TVB News 

Channels of TVB.  In the two editions of the programme under 

complaint, the alleged financial news reports were broadcast six times on 

29 October 2019, and five times on 30 October 2019, in which the 

information on the ADR closing prices of the two concerned companies 

displayed on screen and reported by the anchor in both editions were 

swapped and thus inaccurate; and 

 

(b) TVB submitted that the lapse was caused by an operational fault. 

 



-  18  - 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 9 – the licensees should ensure that news is 

presented with accuracy; and 

 

(b) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news are accurate. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the information 

submitted by TVB, considered that –  

 

(a) it was clear that the two editions of programme under complaint 

contained factual errors which could cause confusion to viewers, in 

breach of paragraph 1 of Chapter 9 of the TV Programme Code; and 

 

(b) the inaccurate financial information was broadcast in the mornings of two 

consecutive trading days.  TVB had failed to make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of news were correct, in breach of 

paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme code. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified. 

Having taken into account the specific facts, the circumstances of the present 

complaint and other relevant factors, the CA decided that TVB should be 

advised to observe more closely the relevant provisions of the TV Programme 

Code. 


