
Appendix 

 

Case 1 – Television Programme “Headliner” (頭條新聞) broadcast from 

8:00pm to 8:30pm on 14 February 2020 on RTHK TV 31 and RTHK TV 

31A Channels of Radio Television Hong Kong (RTHK) and from 11:50pm 

to 12:20am on the Jade Channel of Television Broadcasts Limited 

 

Over 3 300 members of the public complained about the captioned programme.  

The main allegations1 were – 

 

(a) by way of satirical presentations, the programme repeatedly and 

maliciously smeared, denigrated, insulted, defamed and mocked the Police 

and the efforts of the Government / the Police in fighting COVID-19, and 

incited hatred against the Police, by, among others, including incomplete, 

inaccurate, untruthful, misleading and biased contents, and exaggerating 

messages which prejudiced and were unfair to the Government / Police; 

 

(b) the programme was one-sided and partial against the Government / 

government officials / the Police and the pro-establishment camp, and 

biased towards the pan-democratic camp, medical staff taking industrial 

action, and people involved in recent protests.  It had not presented the 

views of those supporting the Government and the Police, and failed to 

present different viewpoints in a balanced way; 

 

(c) the programme did not provide a suitable and timely opportunity to the 

Police for response in respect of the criticisms made against the Police; 

 

(d) the programme repeatedly made groundless references and suggestions 

that the Police were hoarding personal protective equipment (PPE) 

(including surgical masks), depriving other government departments and 

medical staff of access to such equipment; and 

 

(e) the programme contained a segment in which the host was dressed in a 

style similar to a police officer, with the neck and hands wrapped with 

rubbish bags.  He emerged from a large rubbish bin at the beginning of 

the segment, spoke while standing inside of it, and retracted into the large 

rubbish bin and closed the lid at the end of the segment.  The portrayal 

                                                
1 The other allegations included that the programme smeared some members of the Legislative Council 

(LegCo) and those from the pro-establishment camp, exerted bad influence on children, was unsuitable for 

broadcast in the family viewing hours (FVH), endorsed illegal behaviour, contained materials which were 

offensive, disturbing or of bad taste, was in contravention of various legislation, the Charter and Producers’ 

Guidelines of RTHK and amounted to libel and defamation etc. 



-  2  - 

smeared the Police by suggesting that the Police were trash, worthless and 

revulsive.  The host’s appeal to viewers to join his profession satirised 

the Police’s recruitment as refuse collection, in effect ridiculing those who 

aspired to join the Police. 

 

The Communications Authority (CA)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was identified as a personal view 

programme (PVP).  Through skits and satirical conversation of the 

programme hosts, the programme discussed various recent news topics 

relating to the fight against COVID-19.  The relevant details of the 

programme are set out as follow; 

 

(b) in a segment named “驚方訊息”, the host, who was named “忠勇毅” 

appeared to dress in police uniform with the neck and hands wrapped 

with rubbish bags, emerged from a large rubbish bin on the rooftop of a 

building.  Among other things, the host remarked “依家仲取消徒步巡

邏，唔駛行咇，將當值時暴露喺空氣之中嘅機會，減到近乎零呀！” 

(“Beat patrols have now been abolished, reducing the chance for us to be 

exposed in the air while on duty to practically zero!”).  After making 

more remarks, several images of the host appeared on screen (by 

computer effect) and remarked “仲唔快啲加入我哋” (“Join us quickly”) 

and “趕緊加入我們 (in Putonghua)” (“Join us now”), and then the host 

retracted into the large rubbish bin; 

 

(c) in a segment named “無品芝麻官”, a number of skits with the characters 

played by the programme hosts were featured.  In one of the skits, a 

doctor debated with another character who complained about the medical 

staff who had taken industrial action.  Among other things, the doctor 

remarked that the reason for the medical staff to take industrial action 

was that the medical staff lacked protective equipment, and another 

character responded “醫生呀，你唔夠口罩就早啲出聲吖嘛，衙差就

大把有得剩” (“Doctor, you should voice out your concern early if you 

do not have enough face masks, as there is a lot of surplus stock for 

constables”); and 



-  3  - 

 

(d) there were also two segments, in which pop songs were played together 

with video and media reports about the fight against COVID-19, 

footages of the Chief Executive (CE), government officials, LegCo 

Members and members of the public, etc. making public speeches on 

related policies and public concerns were found.  Also, a footage of a 

LegCo Member from the pro-establishment camp making suggestions on 

the use of face masks and responding to queries on her suggestion on the 

social media was shown. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (Television Programme Code)   

 

(a) paragraph 2 of Chapter 2 – the FVH are determined as the period between 

the hours of 4:00p.m. and 8:30p.m. on any day, during which time 

nothing which is unsuitable for children should be shown; 

 

(b) paragraph 1 of Chapter 3 – licensees should ensure that their programmes 

are handled in a responsible manner and should avoid needlessly 

offending audiences by what they broadcast; 

 

(c) paragraphs 2(a), 2(b) and 2(c) of Chapter 3 – a licensee should not 

include in its programmes (a) any material which is indecent, obscene, 

or of bad taste which is not ordinarily acceptable to the viewers taking 

into consideration the circumstances in which the programme is shown; 

(b) any material which is likely to encourage hatred against or fear of, 

and / or considered to be denigrating or insulting to any person(s) or 

group(s) on the basis of social status; or (c) anything which is in 

contravention of the law; 

 

(d) paragraph 1A of Chapter 9 – licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of PVPs are accurate; 

 

(e) paragraph 9 of Chapter 9 – licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, 

in particular through the use of inaccurate information or distortion.  

They should also avoid misleading the audience in a way which would 

be unfair to those featured in the programme; 

 

(f) paragraph 15 of Chapter 9 – licensees should take special care when their 

programmes are capable of adversely affecting the reputation of 

individuals, companies or other organisations.  Licensees should take 



-  4  - 

all reasonable care to satisfy themselves that all material facts are so far 

as possible fairly and accurately presented; and 

 

(g) paragraphs 17(b), (c) & (d) of Chapter 9 – for all PVPs on matters of 

public policy or controversial issues of public importance in Hong Kong, 

facts must be respected and the opinion expressed, however partial, 

should not rest upon false evidence; a suitable opportunity for response 

to the programme should be provided in the same programme, in the 

same series of programmes or in similar types of programmes targeting 

a like audience within an appropriate period; and licensees should be 

mindful of the need for a sufficiently broad range of views to be 

expressed in any series of PVPs. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by RTHK, considered that – 

 

  Classification of the Programme as a PVP 

 

(a) RTHK had clearly identified “Headliner”, including the edition under 

complaint, at the opening of the programme as a PVP for years.  It 

reflected the personal views of the script writer through what a character 

said about a subject or in the depiction of an event.  Having taken into 

account the classification of the programme in processing complaints 

against the programme in the past, that RTHK had not raised any 

objection to the decisions of the former Broadcasting Authority / the CA 

in classifying “Headliner” as a PVP, and that the nature, content and 

overall presentation of the edition under complaint was not much 

different from other editions of “Headliner”, the CA considered that 

“Headliner” should be subject to the relevant provisions in the TV 

Programme Code including those applicable to PVPs (viz. facts must 

be respected when expressing opinions, and the need for a 

sufficiently broad range of views to be expressed); 

 

(b) in analysing the compliance with the provisions in the TV Programme 

Code relevant to PVPs by the edition of the programme under complaint, 

the CA had given due consideration to the general principles of the TV 

Programme Code set out in the Preamble, i.e. the nature of the 

programme, the likely audience and their expectations, and the type of 

programmes and programme context; 

 



-  5  - 

  Factual Contents of PVPs 

 

(c) RTHK submitted that the satirical remarks made in the programme were 

based on established facts and / or information reported in the media  

and provided media reports to support the remarks;   

 

(d) the CA noted that RTHK was not able to substantiate the following 

remarks, or demonstrate that it had made reasonable efforts to 

ensure that they were factually accurate – 

 

(i) with regard to the remark “醫生呀，你唔夠口罩就早啲出聲

吖嘛，衙差大把有得剩” (“Doctor, you should voice out your 

concern early if you do not have enough face masks, as there is 

a lot of surplus stock for constables”), RTHK cited the report of 

a media organisation which indicated that the Police were / 

would be allocated larger quantities of PPE, such as surgical 

masks, N95 masks, protective gowns and protective coverall 

suit, among all government departments.  However, as the 

media report was published on the day after the programme 

was broadcast, it would not be possible for RTHK to know 

the details of such report when producing the programme.  

RTHK had also not indicated in its representations to the 

CA that it was aware of and had relied on the content of the 

media report before the programme was broadcast.  

Furthermore, this media report did not contain any 

reference nor provide any information or evidence to 

support that the Police had a surplus stock of surgical 

masks.  Even if the relevant content had been available to 

RTHK beforehand, the surplus stock of PPE in the Police, 

as alleged in the concerned remark, could not be inferred 

simply from the quantity of PPE supplied to the Police 

without knowing the Police’s demand for and usage level of 

PPE.  In addition, the remark concerned implied that the 

Government made an unfair or inappropriate allocation in 

distributing PPE among the Police and medical staff, resulting 

in medical staff with stronger needs of PPE facing shortages 

while the Police had an excessive allocation, thereby showing 

the Government’s bias towards the Police and neglected the 

needs of medical staff.  However, the Hospital Authority 

sources PPE for its medical staff in public hospitals separately.  

Hence, PPE for medical staff in public hospitals and the Police 

were, as a matter of fact, not centrally allocated by the 



-  6  - 

Government ; and 

 

(ii) with regard to the remark “依家仲取消徒步巡邏，唔駛行

咇…” (“Beat patrols have now been abolished…”), the media 

reports provided by RTHK, which indicated that the Police 

had adjusted the patrolling arrangements in certain districts due 

to the changing circumstances brought about by the recent 

social events during some particular periods, could not be 

relied on to ascertain that there was a full suspension of foot 

patrols; 

 

Denigration and Insult 

 

(e) overall speaking, the CA accepted that the programme concerned was a 

light-hearted PVP on current affairs that reviewed major recent news.  

As a political satire, it would ipso facto poke fun at political or public 

figures, including those who hold positions of authority, in a tone or 

manner which was imprudent, satirical and at times critical; 

 

(f) the CA noted that the segment “驚方訊息” began with the host, who 

parodied a police officer, with the neck and hands wrapped with rubbish 

bags, and emerging from a large rubbish bin and ended with him 

retracting into that large rubbish bin.  Similar portrayal was found in the 

subsequent six editions of the same segment.  In the edition under 

complaint, the host had also appealed to the audience to join his 

profession.  The segment’s mean characterisation of the Police was 

deliberate with the intention, obvious to general viewers, to insult 

and to convey the prejudice hinting that police officers were a group 

of people who were seen as trash, were revulsive and spurned.   

Such characterisation also suggested that only worthless people 

would join the Police, possibly ridiculing those serving in or aspiring 

to join the Police.  The portrayal had nothing to do with any 

particular conduct or the work of the Police, or public concerns on 

the way the Police exercised their authority, but with an intention of 

denigrating the Police as a social group, and was also a gratuitous 

attack on that entire group.  Furthermore, the same portrayal was 

repeatedly used in the same segment of subsequent editions for other 

contents related to the Police, showing that the denigration and insult 

was not inadvertent or incidental to a single plot or skit but an 

attempt to persistently promote the underlying insult and prejudice.  

Notwithstanding the fact that the programme was a political satire, 

the CA took the view that the portrayal of the host as such had 



-  7  - 

denigrated and insulted the Police as a whole; 

 

Broad Range of Views in PVPs 

 

(g) the CA considered that although the programme as a political satire might 

have greater latitude in the views it chose to reflect than in other serious 

current affairs types of PVPs, it was still expected to reflect a certain 

amount of different viewpoints so that the views presented in the 

programme would not be slanted or lopsided.  In this connection, 

the TV Programme Code did not mandate broadcasters to devote 

equal times for different views to be expressed, to present different 

views in the same edition of the programme, or to require different 

viewpoints to be presented in any particular form.  The 

broadcasters were also allowed to present a broad range of views in 

the same series of PVPs; 

 

(h) RTHK submitted that the editions of “Headliner” broadcast on 6 and 13 

March and 10 April 2020 had included the views expressed by the 

Commissioner of Police, the CE, some police officers and LegCo 

Members of different political camps by showing news footages of them 

accompanied by music videos.  Nevertheless, questions on whether 

the obligation to provide a sufficiently broad range of views had been 

genuinely fulfilled would arise if the different viewpoints were 

apparently broadcast for the reason of poking fun at the people 

making such viewpoints and thus used to entrench the viewpoints on 

one side already made by the hosts; 

 

(i) the CA noted that when commenting on the Police in the edition under 

complaint, the focus was on the efforts by the Police in the fight against 

COVID-19.  However, the editions broadcast on 6 and 13 March and 10 

April 2020 mainly incorporated the response of the Police in relation to 

the recent social events and protests.  Although these editions had 

apparently included the response of the Police, the footages concerned 

were not related to the work of the Police in fighting COVID-19.  

Accordingly, RTHK had not included in the programme a 

sufficiently broad range of views vis-à-vis the criticisms on the 

Police’s efforts in the fight against COVID-19, whether considered 

on its own merits in that edition or as a series. 

 

Other Allegations 

 

(j) regarding the allegation on the provision of a suitable and timely 



-  8  - 

opportunity to the Police for response, the CA noted RTHK’s submission 

that it had made attempts to invite the Police to an interview to explain 

its position.  There was insufficient evidence that RTHK had breached 

paragraph 17(c) of Chapter 9 of the TV Programme Code; and 

 

(k) regarding the other allegations set out in Footnote 1, the CA considered 

that they were either unjustified or outside the jurisdiction of the CA. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaints in respect of 

accuracy of factual contents in the programme, denigration and insult on 

the Police, and expression of a sufficiently broad range of views in PVPs 

were justified.  Taking into account the specific facts and circumstances 

of the case, the CA decided that RTHK should be warned to observe more 

closely paragraph 2(b) of Chapter 3, paragraph 1A of Chapter 9, paragraphs 

17(b) and (d) of Chapter 9 of the Television Programme Code. 

 

  



-  9  - 

 

Case 2 – Television Programme “UEFA Champions League” (歐聯最精彩) 

broadcast from 5:55pm to 7:00pm on 22 September 2019 on Hong Kong 

Open TV of Fantastic Television Limited (Fantastic TV)  

 

A member of the public complained about the captioned programme.  The 

substance of the complaint was that a sponsorship reference to a beer brand was 

shown at the end of the programme, which amounted to the broadcast of liquor 

advertising during the FVH (viz. 4:00pm – 8:30pm). 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of Fantastic TV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was a programme acquired from a sports 

channel featuring highlights of the matches of UEFA Champions League, 

which was broadcast from 5:55pm to 7:00pm within the FVH on the day 

concerned.  At the beginning and the end of the programme, there was 

a footage containing the sponsorship reference to a beer brand, alongside 

the display of the products, logo and website address thereof.  Also, 

advertising materials for the beer brand concerned, which lasted for 

about 10 seconds, were broadcast thrice within the programme.  The 

products, logo and website address of the beer brand concerned were 

featured in those advertising materials; and 

 

(b) Fantastic TV submitted, among others, that there was a technical error in 

handling the edition concerned which should not be broadcast during the 

FVH.  Fantastic TV did not receive any payment or other valuable 

consideration for including the beer brand’s materials in the programme 

and that it had adopted the necessary procedures to prevent similar 

incident from happening again. 

   

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (TV Advertising Code) 

 

(a) paragraph 2(c) of Chapter 6 - for domestic free television programme 

services, the licensee should not include in its licensed service between 

the hours of 4:00pm and 8:30pm each day any liquor advertising or 



-  10  - 

include in its licensed service between these hours any material in respect 

of which the licensee has invited, offered or accepted sponsorship or any 

form of commercial promotion for any liquor product. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by Fantastic TV, considered that the programme under 

complaint, which contained promotional and advertising materials for the beer 

brand and was broadcast during the FVH, constituted a clear breach of the 

relevant provision. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified and 

that Fantastic TV was in breach of paragraph 2(c) of Chapter 6 of the TV 

Advertising Code.  Having taken into account the specific facts, the 

circumstances of the case and other relevant factors, the CA decided that 

Fantastic TV should be advised to observe more closely the relevant provision 

of the TV Advertising Code. 

 

 


