
Appendix A 

 

Case 1 – Television Programme “Pentaprism” (左右紅藍綠) broadcast 

from 2:00pm to 2:05pm on 20 November 2019 on RTHK TV31 & 31A 

Channels of Radio Television Hong Kong (RTHK)  

 

A total of 347 members of the public complained about the captioned 

programme.  The main allegations were – 

 

(a) the remarks made by the host of the programme (the host) regarding the 

actions taken by the Police during the confrontations between the Police 

and protesters at the campuses of the Chinese University of Hong Kong 

(CUHK) and the Hong Kong Polytechnic University (PolyU) distorted 

facts, were baseless, misleading, biased, partial, and defamed and incited 

hatred against the Government/Police, and endorsed/promoted the 

violent/illegal acts of protesters;  

 

(b) the programme only focused on and exaggerated the force used by the 

Police, but turned a blind eye on the protesters’ acts of violence against 

the Police and vandalism over the previous months; and 

 

(c) it was irresponsible for RTHK, being a public service broadcaster to 

broadcast biased, smearing and inciting remarks of the host without 

verifying the truthfulness of such remarks.  

 

 

The Communications Authority (CA)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail. The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint, a 5-minute television programme, was 

identified as a personal view programme (PVP); 

 

(b) the host concerned was a guest host for the edition entitled “評警方圍攻
大學校園事件” (“Commenting on the siege of university campuses by 

the Police”) broadcast on 20 November 2019, initially at 2:00pm on 

RTHK TV31 & 31A and then repeated twice on the same channels on 



-  2  - 

the same day.  In that edition, the host talked about the siege of CUHK 

and PolyU by the Police.  He commented on the Police’s actions and 

tactics in dealing with the students/protesters inside the universities 

during the siege of the university campuses, and made the following 

remarks – 

 

“警方…硬闖校園搜捕，近日血腥圍攻中文大學同埋理工大學”, “(警
方)喺中文大學瘋狂發射超過二千枚催淚彈…中國製嘅催淚彈被指
會釋放大量化學毒物，包括山埃毒氣，同埋極難清除嘅致癌物二噁
英，但係警方仍然以滅絕對方嘅方式瘋狂開槍，難怪連外國記者亦
都批評警方比ISIS更恐怖，近乎無血性、無道德”, “圍攻理工大學…

即使校園內糧水斷，過百市民受傷…”, “警方更加被拍到進入校園，
不為拘捕，卻喺極近距離瘋狂開槍，以市民同埋學生作為活靶，如
此報復式廝殺平民…”, “警方…甚至高聲恐嚇市民要重演六四，蒙面
警漆黑之中喺街道上邊亂槍掃射催淚彈，同埋橡膠彈，甚至以小巴
高速衝向人群”, “香港…有戒嚴同埋戰爭之實，甚至面臨生化危機” 

(“The Police … stormed and raided the campuses, laying bloody siege to 

CUHK and PolyU in recent days”; “(the Police) had madly fired over 

2 000 rounds of tear gas in CUHK … the Chinese-made tear gas rounds 

could allegedly release a large amount of toxic chemicals, including 

poisonous cyanide gas and carcinogenic dioxin which is extremely 

difficult to eradicate.  Yet, the Police still fired them madly in a way 

amounting to extermination.  No wonder that even foreign journalist 

criticised the Police for being more terrifying than ISIS, bordering on 

being cold-blooded and immoral”; “besieging PolyU …even when there 

were no supplies of food and water on the campus and with over a 

hundred people injured … ”; “There was even footage showing that the 

Police entered the campus not for making arrests, but for shooting 

citizens and students madly at close range as live targets.  Such 

retaliatory killing of civilians …”; “the Police … even yelled at citizens, 

threatening to repeat the June Fourth Incident.  Masked police officers 

fired tear gas rounds and rubber bullets arbitrarily in pitch-dark streets, 

and even drove a van at high speed towards the crowd” and “Hong 

Kong … is in effect under curfew and in war, and is even facing a 

biochemical crisis”); 

 

(c) in the programme, there was footage showing scenes of the Police firing 

tear gas and making arrests; objects on fire; injured people being 

transported on stretchers; an armoured vehicle on a road with bricks 

scattered around; and protesters shielding themselves with umbrellas.  

In showing the footage, the host remarked that “警方更加被拍到進入
校園，不為拘捕，卻喺極近距離瘋狂開槍，以市民同埋學生作為活



-  3  - 

靶……” (“the Police entered the campus not for making arrests, but for 

shooting citizens and students madly at close range as live targets …”); 

 

(d) RTHK had removed the programme from its web archive.  In response 

to an enquiry from one of the complainants via email, RTHK replied on 

13 December 2019 that the programme under complaint had been 

removed from its web archive “to avoid possible misunderstanding of the 

audience, as the information mentioned in that episode was contradictory 

to the fact”; 

 

(e) RTHK submitted, among others, that although the script of the 

programme was prepared by the host, its production team had made an 

effort to revise it to ensure programme quality and that the opinions or 

comments made by guest hosts did not represent the stance of RTHK.  

The programme was a pre-recorded one which was produced under a 

tight schedule and the development of events concerned was fast, chaotic, 

conflicting and large in scale.  Also, given the time constraint of a 5-

minute PVP, RTHK’s programme staff always encouraged its guests to 

focus on their comments and analysis and deliver their ideas as crisp as 

possible. The information based on news reports as well as the 

viewpoints, observation and knowledge of the host were incorporated in 

the programme without any fabrication or distortion; and 

 

(f) another edition of the programme titled “警方圍攻大學校園後的局勢
發展” (“Development after the siege of university campuses by the 

Police”), hosted by another guest host was broadcast on 22 November 

2019.  In that edition, the guest host commented that the Police did not 

storm the campuses of the universities and their actions and tactics, which 

were relatively humane and peaceful, had in fact averted further 

casualties and conflicts. 

  

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (TV Programme Code) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 3 - licensees should ensure that their programmes 

are handled in a responsible manner and should avoid needlessly 

offending audiences by what they broadcast; 

 

(b) paragraphs 2(b) and 2(c) of Chapter 3 - a licensee should not include in 

its programmes any material which is likely to encourage hatred against 

or fear of, and/or considered to be denigrating or insulting to any person(s) 

or group(s) on the basis of, among others, social status; or anything which 



-  4  - 

is in contravention of the law; 

 

(c) paragraph 1A of Chapter 9 - licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of PVPs are accurate; 

 

(d) paragraph 9 of Chapter 9 - licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, 

in particular through the use of inaccurate information or distortion; 

 

(e) paragraph 15 of Chapter 9 - licensees should take special care when their 

programmes are capable of adversely affecting the reputation of 

individuals or other organisations.  Licensees should take all reasonable 

care to satisfy themselves that all material facts are so far as possible 

fairly and accurately presented; and 

 

(f) paragraphs 17(b) & (d) of Chapter 9 - for all PVPs on matters of public 

policy or controversial issues of public importance in Hong Kong, facts 

must be respected and the opinion expressed, however partial, should not 

rest upon false evidence; and licensees should be mindful of the need for 

a sufficiently broad range of views to be expressed in any series of PVPs. 

 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by RTHK, considered that – 

 

(a) the programme under complaint was identified as a PVP and the topic 

discussed therein concerned matters/issues of public importance and 

widespread concern in Hong Kong.  Therefore, the relevant provisions 

in the TV Programme Code, including those governing PVPs, were 

applicable to the present case.  The CA also noted that the host’s 

comments in the programme were presented and identified as his 

personal opinions;  

 

Factual Contents of PVPs 

 

(b) the CA noted RTHK’s submission that the host’s remarks in the 

programme were mainly based on different media reports or coverage of 

the incidents or issues concerned.  Nonetheless, the host did not make 

it clear in the programme that most of his comments were based on 

information from secondary sources and a fortiori did not cite the source 



-  5  - 

of his information so as to enable viewers to decide for themselves the 

credibility of such secondary information.  It was apparent that some of 

the cited information in those media reports was simply from claims or 

opinions of individuals with unknown identities posted on the Internet, 

and it was not clear whether those media organisations had performed 

any fact checking on such claims.  It was also apparent that the host 

relied on such information as if it were solid facts, or at least commonly 

accepted facts, and set out his comments based on such “facts”.  

Although RTHK contended that the host’s remarks were based on 

material facts, information provided by RTHK in its representations was 

unable to substantiate such remarks.  Indeed, the CA noted from the 

sources of information provided by RTHK that there were apparent 

inconsistencies or contradictions with the host’s remarks, distortion of 

meanings of the source of information, or lack of substantiation of claims, 

for example, – 

 

(i) the host remarked that a foreign correspondent had compared the 

Police to the terrorist military group of Islamic State of Iraq and 

Syria (ISIS) and criticised the Police for being more terrifying than 

ISIS, and was bordering on being cold-blooded and immoral (“難
怪連外國記者亦都批評警方比 ISIS更恐怖，近乎無血性、無
道德”).  However, information submitted by RTHK revealed 

that the relevant foreign correspondent posted a message on his 

social media and the exact wordings of his comment were “I 

worked at the ISIS-Frontlines but I’m more afraid of the HK police, 

since they are unpredictable”. The host’s remarks in the 

programme distorted the meaning of the message of the foreign 

correspondent who did not make the claims contained in the host’s 

remarks; and 

 

(ii) the host remarked that the Police entered the PolyU campus simply 

for the purpose of shooting citizens and students at close range as 

live targets (“警方更加被拍到進入(理工大學)校園，不為拘捕，
卻喺極近距離瘋狂開槍，以市民同埋學生作為活靶”).  The 

accompanying footage, however, did not show that the Police had 

fired at people at close range.  In fact, the surroundings in the 

footage cast doubt on whether the footage was indeed filmed at the 

PolyU campus.  RTHK’s representations did not offer any 

explanations or clarifications on this aspect in support of such 

remarks made by the host;  

 

(c) RTHK did not deny the point made by a complainant that “the 



-  6  - 

information mentioned in that episode was contradictory to the fact” as 

mentioned in RTHK’s email to that complainant, represented RTHK’s 

position on the programme, and indicated in its representations that “an 

inconsistency was found in RTHK’s news reports” and RTHK removed 

the archive on its platform “to avoid any confusion”;  

 

(d) the CA noted RTHK’s representations that it was a pre-recorded 

programme produced under a tight schedule and RTHK strove to make 

efforts to comply with broadcasting rules and regulations.  However, 

RTHK did not explain why it insisted on meeting the self-imposed 

deadline at the expense of fact-check and accuracy, particularly when 

very serious allegations were made, while video footage was added to 

the programme that seemed to have reinforced these allegations;  

 

(e) based on the above, the CA considered that RTHK’s explanations could 

not be accepted due to the following reasons –  

 

(i) RTHK appeared to have uncritically accepted the information of 

other media reports, articles or opinions from unverified, 

secondary sources posted on the Internet at face value without 

conducting any fact checking on its own, in dereliction of its duties 

as a broadcaster.  Given the exceptionally serious criticisms and 

accusations levelled against the Police by the host, it was 

reasonable to expect RTHK to be vigilant and meticulous in 

ensuring that the host’s opinions were based upon accurate facts.  

The fact that the pre-recorded programme was produced under a 

tight schedule and the development of events concerned was fast 

and chaotic did not obviate RTHK’s duties to perform rigorous 

fact checking as a free-to-air television broadcaster before 

deciding whether the information and the accompanying video 

materials were appropriate for broadcast; 

 

(ii) some of the host’s remarks were inconsistent or contradictory with 

or distorted the literal meaning of the sources.  RTHK could have 

found out and corrected the host with some verification, but this 

was not done;  

 

(iii) RTHK could have issued subsequent official clarifications, 

corrections and supplementary information/details to rectify those 

inconsistencies, contradictions or confusions in its programmes, 

but none of the above was done; and   

 



-  7  - 

(iv) while RTHK submitted in its representations that its production 

team had made an effort to revise the script to ensure programme 

quality, it failed to show to the CA what it had specifically done 

or what compliance/quality control processes were in place.  No 

details were provided in its representations;  

 

(f) given the above, the CA considered that there were grounds to consider 

that RTHK had failed to put in reasonable efforts to ensure that the 

factual contents used in the programme are accurate; and to gather 

information from different sources with a view to verifying the veracity 

of such serious accusations made by the host before the broadcast of the 

programme;  

 

Incitement of Hatred, Fairness and Promotion of Illegal Behaviour 

 

(g) the CA noted that, as contended by RTHK, the feeling of hatred was 

indeed subjective and that the host merely expressed his anger towards 

the Police but did not mention or suggest in the programme taking any 

action against the Police.  However, the CA considered that recent 

social events had attracted such widespread public concern, that reports 

and commentaries on such recent social events ought to be treated with 

sensitivity and impartiality by a broadcaster.  The CA considered that 

throughout the programme, very strong epithets (such as “血腥圍攻” 

(“laying bloody siege”), “滅絕對方 ” (“in a way amounting to 

extermination”), “瘋狂開槍” (“shooting madly”), “比 ISIS更恐怖，近
乎無血性、無道德” (“more terrifying than ISIS, bordering on being 

cold-blooded and immoral”), “以市民同埋學生作為活靶” (“treated 

citizens and students as live targets”), “報復式廝殺平民” (“retaliatory 

killing of civilians”), “恐嚇市民” (“threatening citizens”) , “有戒嚴同
埋戰爭之實” (“in effect under curfew and in war”), “面臨生化危
機”(“facing a biochemical crisis”)) were used deliberately to demonise 

the actions of the Police, comparing the Police to a terrorist group 

condemned by the United Nations and claiming that their actions led to 

a perilous state in society.  However, scant efforts were made to 

substantiate such serious allegations.  Such remarks, some of which 

were apparently made on the basis of inaccurate, distorted information 

or without justifications, were highly likely to provoke hatred against the 

Police.  Although the remarks were made by a guest host and RTHK 

claimed that the host’s remarks did not represent its stance, these would 

not obviate RTHK’s obligation as a free-to-air television broadcaster to 

ensure the full compliance with the relevant provisions of the codes of 

practice of its programmes.  Taking into account the overall 



-  8  - 

presentation of the programme and the comments and views expressed 

therein, in particular the fact that it pinpointed the actions allegedly taken 

by the Police without setting out the wider context of such actions, and 

that the host’s remarks had apparently been based on distorted, 

inaccurate information or personal opinions on the Internet without 

making clear the sources of information, the CA took the view that the 

host’s remarks made in the programme was irresponsible, and could be 

regarded as a hate speech with the effect of inciting hatred against the 

Police, unfair to and were capable of adversely affecting the reputation 

of the Police; 

 

(h) regarding the allegations that the programme endorsed and/or promoted 

the violent and illegal acts of protesters, the CA considered that there was 

insufficient evidence that any of the remarks of the host in the 

programme had promoted or endorsed illegal behaviour; and 

 

Broad Range of Views in PVPs 

 

(i) the CA noted that RTHK had made an effort to include another view on 

the confrontations between the Police and protesters at university 

campuses in another edition of the programme broadcast on 22 

November 2019.  Hence, there was insufficient evidence to establish 

that RTHK had breached the relevant requirement. 

 

 

Decision 

 

Having carefully and thoroughly considered the relevant facts and full 

circumstances of the case including the representations of RTHK, the CA took 

the view that the complaints in respect of accuracy, incitement of hatred, 

fairness and factual contents of PVPs were justified and RTHK was in breach 

of paragraphs 1 and 2(b) of Chapter 3, and paragraphs 1A, 9, 15, and 17(b) of 

Chapter 9 of the TV Programme Code.  Taking into account the specific 

circumstances of the present complaints and balancing all relevant 

considerations including the severity of the breach, the CA decided that RTHK 

should be seriously warned to observe more closely the relevant provisions of 

the TV Programme Code.  

 

The CA recognises and respects the freedom of expression and editorial 

independence of broadcasters.  This notwithstanding, such rights are not 

without limits.  Any broadcaster has the responsibility to ensure that its 

programmes fully comply with the relevant provisions of the codes of practice 



-  9  - 

issued by the CA in accordance with the law.  By virtue of its Charter, RTHK 

is committed to the same compliance with the codes of practice issued by the 

CA, and the CA may decide whether complaints against RTHK’s programme 

contents are substantiated on the same basis as complaints against commercial 

broadcasters. 

 

  



-  10  - 

Case 2 – Television Programmes “30 Minute Meals” (30 分鐘大放餸) 

broadcast from 8:30pm to 9:00pm on 19, 20, 21 and 27 August 2019 on 

Hong Kong Open TV of Fantastic Television Limited (Fantastic TV)  

 

Two members of the public complained about the captioned programmes.  

The allegations were –  

 

(a) although the programme contained product sponsorship of two 

unspecified brands which were repeatedly shown in the programme, 

there was no announcement before the programme started informing 

viewers of the inclusion of indirect advertising or product sponsorship; 

and  

 

(b) a built-in induction hob was repeatedly promoted in the edition of the 

programme broadcast on 27 August 2019.  

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of Fantastic TV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was a culinary programme broadcast on 

Mondays to Fridays starting from 19 August 2019;  

 

(b) in the editions of the programme broadcast on 19 to 23 and 26 to 30 

August, and 2 to 4 September 2019 (i.e. 13 editions in total), there was 

no announcement before the programme started informing viewers of the 

inclusion of product sponsorship or indirect advertising therein, 

notwithstanding that a cooking oil brand and a condiment brand (“two 

brands” collectively)) were identified as the sponsors of the programme 

in the end credits in all 13 editions concerned.  From 5 September 2019 

onwards, the announcement “以下節目含有間接宣傳”  (The following 

programme contains indirect advertising) was shown before the start of 

the programme; 

 

(c) in each edition of the programme under complaint, the chefs 

demonstrated the preparation of different dishes of various kinds of 

cuisines with the programme host in a kitchen setting.  The cooking oil 



-  11  - 

and condiment products of the two sponsors were placed on the kitchen 

countertop.  During the programme, the chefs sometimes used the 

sponsors’ products when they cooked, and the brand names on the 

products were occasionally discernible; 

 

(d) the alleged induction hob, which was installed in the kitchen countertop 

with the brand name printed at the top left corner, was found in some 

editions under complaint, including the one broadcast on 27 August 2019.  

When the chef was cooking with a frying pan, there were occasional top 

shots of the frying pan with the brand name discernible.  The said 

induction hob was not identified as a sponsor of the programme in the 

end credits in the edition concerned; and 

 

(e) Fantastic TV admitted the lapse of not making an announcement to 

inform viewers of the inclusion of product sponsorship in the programme 

before it started, and submitted, among others, that it had taken 

appropriate measures to avoid recurrence of similar incidents. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (TV Advertising Code) 

 

(a) paragraph 2(g) of Chapter 2 – the term advertisement or advertising 

material does not include incidental or natural references to products or 

services in the course of a programme which are justifiable in programme 

context; 

 

(b) paragraph 2A(a) and (c) of Chapter 9 – a licensee may include one or 

more product(s) or service(s) within a programme in return for payment 

or other valuable consideration provided that their exposure or use is 

presented in a natural and unobtrusive manner having regard to the 

programme context and genre, and there is no direct encouragement of 

purchase or use of product(s) or service(s); and that an announcement 

containing the wording “The following programme contains indirect 

advertising” is made to clearly inform viewers of the inclusion of 

product/service sponsorship in the programme before the programme 

starts. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case including the 

information submitted by Fantastic TV, considered that –  



-  12  - 

 

(a) paragraph 2A(c) of Chapter 9 of the TV Advertising Code requires a 

licensee to make an announcement to clearly inform viewers of the 

inclusion of product/service sponsorship in a programme before the 

programme started (prior announcement). The programme under 

complaint was sponsored by the two brands in the form of product 

sponsorship and no prior announcement was made for a total of 13 

editions.  The absence of prior announcement in those programmes 

constituted a clear breach of paragraph 2A(c) of Chapter 9 of the TV 

Advertising Code; 

 

(b) in the relevant editions under complaint, the products concerned of the 

two brands, viz. cooking oil and condiments, were placed on the kitchen 

countertop and were occasionally used by the chefs when they were 

preparing the food.  While the brand names were sometimes discernible, 

there was no verbal reference to the sponsors by the chefs or the 

programme host, nor was there any direct encouragement or inducement 

of purchase or use of the said products.  The exposure of the said 

products was presented in a natural and unobtrusive manner having 

regard to the context of a culinary programme.  There was insufficient 

evidence suggesting that the requirement under paragraph 2A(a) of 

Chapter 9 of the TV Advertising Code had been breached; and 

 

(c) regarding the exposure of the brand name of the induction hob in the 

edition broadcast on 27 August 2019, the brand concerned was not a 

sponsor of the programme as clarified by Fantastic TV.  The exposure 

of the brand name of the induction hob was brief and incidental, which 

was justifiable in the context of a culinary programme and should not be 

regarded as advertising material pursuant to paragraph 2(g) of Chapter 2 

of the TV Advertising Code. 

 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints in respect of the 

absence of prior announcement were justified and that Fantastic TV was in 

breach of paragraph 2A(c) of Chapter 9 of the TV Advertising Code.  Having 

taken into account the specific facts, circumstances of the present complaints 

and other relevant factors, the CA decided that Fantastic TV should be advised 

to observe more closely the relevant provision of the TV Advertising Code. 

 

 

 


