
Appendix 

 

 

Case 1 – Television Programmes “News Roundup” (晚間新聞) and “Late 

News” (晚間新聞) broadcast at 11:30pm on 17 February 2018 on the Jade 

Channel and the News Channel of Television Broadcasts Limited (“TVB”) 

respectively  

 

The Communications Authority (“CA”) received a total of eight public 

complaints against the two captioned programmes.  The main allegations 

were that the news reports regarding the termination of the investigation into 

the case concerning the former Chief Executive, Mr Leung Chun-ying, and 

the Australian firm UGL (hereafter referred to as the “UGL Case”) were 

inaccurate and that the station failed to rectify the inaccurate reports.      

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the two news programmes under complaint reported that according to 

source(s), the Queen’s Counsel engaged by the Department of Justice 

(“DoJ”) had advised against taking prosecution action over the UGL 

Case and that the Independent Commission Against Corruption 

(“ICAC”) had also terminated its investigation in light of DoJ’s 



-  2  - 

decision (the relevant remarks were “…廉署亦因應律政司的決

定…”); 

 

(b) in reply to media enquiries on the above news reports, DoJ issued the 

following response to the media on 18 February 2018 (hereafter 

referred to as “DoJ’s Response”): 

 

“就有傳媒指有關UGL案件，律政司已決定不作檢控的報道，律政

司發言人今天(二月十八日)澄清，有關報導並不正確，律政司並未

就該案件是否提出檢控作出決定。發言人重申，由於案件尚未完結，

不會就案件透露任何內容。”;     

 

(c) in the news programme “News Report” subsequently broadcast on the 

News Channel from 10:30am to mid-afternoon on 18 February 2018, 

there were reports that DoJ had issued a statement clarifying that it had 

not yet decided on whether to institute any prosecution in the UGL 

Case, with the related message recurrently teloped at the bottom of the 

screen;    

 

(d) according to DoJ, the Department had not been approached by TVB 

before the reports under complaint were broadcast on 17 February 2018 

or after the issue of DoJ’s Response on 18 February 2018; and 

 

(e) TVB submitted, among others, that it believed the relevant reports were 

accurate at the time of broadcast and that there was no evidence to 

suggest that its reporters had made a mistake in reporting the news at 

the time. 

   



-  3  - 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 9 - news programmes should offer viewers an 

intelligent and informed account of issues that enables them to form 

their own views.  The licensees should ensure that news is presented 

with accuracy and due impartiality; 

 

(b) paragraph 1A of Chapter 9 - the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of, among others, news are accurate; 

and 

 

(c) paragraph 7(e) of Chapter 9 - correction of factual errors should be 

made as soon as practicable after the original error. 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) it was clear that the reference to DoJ’s decision (viz. “… 因應律政司

的決定”) was inaccurate given DoJ’s Response (which clarified that 

“律政司並未就該案件是否提出檢控作出決定”) as cited above.  

Although TVB had asserted that the relevant reports were accurate at 

the time of broadcast, it did not submit any information to substantiate 

such an assertion.  Hence, there was a breach of paragraph 1 of 

Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 



-  4  - 

(b) while TVB is under no duty to disclose any source of information it 

may have, the onus is on TVB to demonstrate that it has made 

reasonable efforts to ensure accuracy of the factual contents of its news 

reports.  However, TVB did not provide any information on the efforts 

made by it to ensure the accuracy of the news reports under complaint.  

Hence, there was a breach of paragraph 1A of Chapter 9 of the TV 

Programme Code; and 

 

(c) the reporting of DoJ’s Response in TVB’s news programmes broadcast  

from 10:30am to mid-afternoon on 18 February 2018 served the 

purpose of correcting as soon as practicable the factual error in the news 

reports under complaint which were broadcast in the late night on the 

preceding day.  Given this, the CA considered that there was no breach 

of paragraph 7(e) of Chapter 9 of the TV Programme Code.  

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints about inaccuracy 

were justified and that TVB was in breach of paragraphs 1 and 1A of Chapter 

9 of the TV Programme Code in respect of the two programmes under 

complaint.  Having taken into consideration the specific facts and 

circumstances of the case and other relevant factors (including the severity of 

the breach and the licensee’s records of non-compliance in relation to the 

provisions governing accuracy in news), the CA decided that TVB should be 

warned to observe more closely the relevant provisions. 

 

  



-  5  - 

Case 2 – Television Programme “Change The World” (換了人間 ) 

broadcast from 7:40pm to 9:15pm on 30 January 2018 on the TV 33 

Channel of Radio Television Hong Kong (“RTHK”)  

 

A member of the public complained about the captioned programme.  The 

substance of the complaint was that the drama series, which was broadcast 

during the family viewing hours (“FVH”), was sponsored by a liquor product.  

 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) two episodes of the drama series under complaint were broadcast on the 

TV 33 Channel of RTHK, which relayed the live feed of China Central 

Television Channel 1 (“CCTV-1”), from 7:40pm to 9:15pm, straddling 

the FVH; 

 

(b) at 7:40pm, a recap of the previous episode (“前情提要”) of the drama 

series was shown, with the sponsor title incorporating the name of the 

liquor product superimposed on the bottom part of the screen for 14 

seconds, then on the lower right corner of the screen for 10 seconds.  

The same presentation of the sponsor title was found at 8:27pm again 

when the following episode of the drama series was broadcast; 



-  6  - 

 

(c) there was no product shot or logo of the sponsor shown in the 

programmes, nor was there any other reference to the sponsor; and 

 

(d) RTHK submitted, among others, that the typeface in question was 

superimposed by CCTV which explained that its staff failed to blur the 

typeface concerned in the preview footage of the programme 

unintentionally. 

 

Relevant Provisions in Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (“TV Advertising Code”) 

 

(a) paragraph 2(c) of Chapter 6 – for domestic free television programme 

(“free TV”) services, the licensee should not include in its licensed 

service between the hours of 4:00pm and 8:30pm each day any liquor 

advertising or include in its licensed service between these hours any 

material in respect of which the licensee has invited, offered or 

accepted sponsorship or any form of commercial promotion for any 

liquor product. 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

  

(a) paragraph 2(c) of Chapter 6 of the TV Advertising Code expressly 

prohibits the broadcast of materials sponsored by liquor products on 

free TV services during the FVH, viz. 4:00pm to 8:30pm, each day.  

The superimposition of the title of the sponsor, which was a liquor 

brand, in the two episodes of the drama series under complaint 



-  7  - 

constituted a clear breach of the aforementioned provision; 

 

(b) while the drama series was relayed and re-transmitted live on  

RTHK’s TV 33 Channel, RTHK had to ensure that the broadcast 

materials comply with the applicable provisions in the codes of practice 

issued by the CA, including paragraph 2(c) of Chapter 6 of the TV 

Advertising Code, at all times; and 

 

(c) the CA noted that RTHK had immediately followed up with CCTV, 

which had undertaken to edit the footage under complaint out of the 

drama series in future. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified and 

that RTHK was in breach of paragraph 2(c) of Chapter 6 of the TV 

Advertising Code.  Having taken into account the specific facts and 

circumstances of the present complaint and other relevant factors (including 

the fact that RTHK had no record of breaching the relevant provisions 

governing the broadcast of materials sponsored by liquor products), the CA 

decided that RTHK should be advised to observe more closely the relevant 

provision. 

 


