
Appendix 

 

Television programme “Scoop” (東張西望 - 電視牌照風雲) broadcast 

on the Jade and HD Jade Channels of TVB on 5 November 2013 at 

7:30pm – 8:00pm
1
 and on the TVB Encore Channel of TVBNV on 6 

November 2013 at various timeslots including 7:30 pm – 8:00 pm 

 

The CA received over 27,000 public complaints (the “Complaints”) against 

television programme “Scoop” (東張西望 - 電視牌照風雲) broadcast on 

the Jade and HD Jade Channels of Television Broadcasts Limited (“TVB”) on 

5 November 2013 at 7:30 pm – 8:00 pm and repeated on the TVB Encore 

Channel of TVB Network Vision Limited (“TVBNV”) on 6 November 2013 

at various timeslots including 7:30 pm – 8:00 pm (“the Programme”).  The 

main allegations
2
 were – 

                            

(a) the Programme was partial, misleading, inaccurate, distorting and 

concealing facts, including the following allegations –  

 

(i) the comparison of the financial capability of the three applicants for 

                                                 
1
 The programme was repeated at 1:15am – 1:50am and at 4:05am – 4:35am on 6 November 2013 on HD 

Jade. 

 
2
  The CA has concluded that there was insufficient evidence that the following allegations raised by some of 

the complainants had breached the relevant provisions of the Broadcasting Ordinance (Cap 562), TVB’s 

domestic free television programme service licence and the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards: the comparison of the TV ratings of two domestic pay television programme 

services and bbTV was misleading; the argument in relation to unstable advertising revenue was 

misleading; the methodology and source of data and figures used in the Programme were not mentioned; 

the reference that Hong Kong Television Network Limited was formerly known as bbTV was inaccurate; 

the interview of a university professor was edited; the criticisms against the participants of the “turning off 

the TV” campaign and demonstration were unfair; the Programme contained non-programme and/or 

advertising materials, no subtitles, interruptions and freeze frames, and political agenda, and deviated from 

its usual format which contained entertainment contents; the broadcast of the Programme amounted to 

“inappropriation of public assets” and damaged the fair competition environment in Hong Kong. 



-  2  - 

domestic free television programme service licences (“Free TV 

Licences”), viz. Fantastic Television Limited (“Fantastic TV”), Hong 

Kong Television Entertainment Company Limited (“HKTVE”) and 

Hong Kong Television Network Limited (“HKTVN”) with 

references to the net assets of The Wharf (Holdings) Limited and 

PCCW Limited was misleading; 

 

(ii) the allegation that HKTVN had no plan to launch the mandatory 

English language channel, or its plan to launch the English channel 

was uncertain, was inaccurate; 

 

(iii) the presentation of HKTVN’s proposal to launch 12 – 30 channels, 

which implied that HKTVN had to fill in a lot of programming hours 

without mentioning HKTVN’s plan to acquire channels for direct 

re-transmission, was misleading; and 

 

(iv) on the comparison of the transmission arrangements of the three 

applicants, the remark of the expected service coverage rate of 

HKTVN being 78% was inaccurate, as the correct coverage rate 

should be 93%.  The remark that a set-top box was required for the 

reception of HKTVN was also inaccurate; 

 

(b) the Programme presented partial views supporting the Government’s 

decision to reject HKTVN’s application for a Free TV Licence, but 

failed to present counter-arguments suggested by HKTVN so that it was 

unfair to HKTVN; and 

 

(c) HKTVN and/or its Chairman were not given suitable opportunities to 



-  3  - 

respond to the criticisms.  

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB and TVBNV in detail.  The CA took into 

account the relevant aspects of the case, including, among others, the 

following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the Programme under complaint focused entirely on the topic of the 

grant of Free TV Licences; 

 

(b) it started with the remarks of the programme hostesses that the 

Programme had collected relevant facts on the topic to facilitate better 

understanding of the issue and a rational deconstruction of the 

controversy; 

 

(c) the three applicants for free TV licences were compared in terms of 

financial capability, programming investment, programming strategy 

and capability, and technical capability. The information about the three 

applicants as presented in the Programme included the net assets of the 

three applicants and the parent companies of Fantastic TV and HKTVE, 

the proposed number of channels and daily broadcasting hours, the 

arrangement of an English language channel, the hours of programmes 

produced by Hong Kong Cable Television Limited (“HKCTV”) and 

PCCW Media Limited (“now TV”) annually, and by HKTVN in 2013, 



-  4  - 

the expected rate of service coverage, and the average TV ratings of 

HKCTV, now TV and bbTV of Hong Kong Broadband Network 

Limited (“HKBN”) in 2006 – 2012; 

 

(d) in the second part of the Programme, one of the hostesses briefly 

mentioned the response of HKTVN to the Government’s press release 

issued on 5 November 2013;  

 

(e) the Programme mentioned that while there was no limit to the number of 

Free TV Licences, not all applications for Free TV Licences would 

necessarily be approved.  The views of HKTVN’s Chairman, the Chief 

Executive (“CE”), the Convenor of the Executive Council and the 

Secretary for Commerce and Economic Development (“SCED”) 

expressed on different occasions were shown; and 

 

(f) an excerpt of the SCED’s speech on 23 October 2013 was shown with a 

wrong caption of “2012-10-30”, and was referred to in a flipcard and in 

a voice-over with the date of October 2012. 

 

Relevant Provisions in Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – a licensee should make reasonable efforts to 

ensure that the factual contents of, among others, current affairs 

programme, and programme adopting an investigative style of reporting, 

are accurate; 

 

(b) paragraph 2 of Chapter 9 – licensees must ensure that due impartiality is 



-  5  - 

preserved as respects any factual programmes or segments thereof 

dealing with matters of public policy or controversial issues of public 

importance of Hong Kong; 

 

(c) paragraph 3 of Chapter 9 – balance should be sought through the 

presentation, as far as possible, of principal relevant viewpoints on 

matters of public importance.  Programmes or programme segments 

under concern should not be slanted by the concealment of facts or by 

misleading emphasis; 

 

(d) paragraph 9 of Chapter 9 – unfairness to individuals or organisations 

featured in factual programmes, in particular through the use of 

inaccurate information or distortion should be avoided; 

 

(e) paragraph 15 of Chapter 9 – licensees should take special care when their 

programmes are capable of adversely affecting the reputation of 

individuals, companies or other organisations.  Licensees should take 

all reasonable care to satisfy themselves that all material facts are so far 

as possible fairly and accurately presented; and 

 

(f) paragraph 16 of Chapter 9 – where a factual programme reveals evidence 

of iniquity or incompetence or contains a damaging critique of an 

individual or organisation, those criticised should be given an appropriate 

and timely opportunity to respond. 

 

The CA’s Role and Statutory Function 

 

Pursuant to section 11 of the Broadcasting (Miscellaneous Provisions) 



-  6  - 

Ordinance (Cap 391) (“B(MP)O”), the CA has a statutory obligation to 

consider complaints about licensees’ contravention of the TV Programme 

Code in accordance with the prescribed procedure therein. The CA 

emphasises that it examines each of the Complaints impartially and 

objectively in accordance with the facts of the case and the prevailing 

regulatory regime.  The identity, intent and number of the complainants 

involved are irrelevant to the CA’s consideration as to whether or not there 

has been a breach of the TV Programme Code. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

Applicable Provisions of the TV Programme Code  

 

(a) the Programme was entirely dedicated to the discussion on the grant of 

Free TV Licences, an issue that was a matter of significant public 

importance and concern at the time of broadcast.  The hostesses made 

clear at the start that the Programme would examine the facts behind the 

grant of Free TV Licences in order to give viewers a better understanding 

of this controversial issue.  Given the context in which the Programme 

was broadcast and its content, the CA considered that it was a “current 

affairs programme” which adopted “an investigative style of reporting” 

and also a “factual programme” within the meaning of Chapter 9 of the 

TV Programme Code.  As such, the Programme had to satisfy the 

requirement of accuracy, impartiality and fairness in Chapter 9 of the TV 

Programme Code; 

 



-  7  - 

Due Impartiality 

 

(b) the CA considered that the Programme did not present the topic of the 

grant of Free TV Licences with due impartiality by seeking balance, as 

far as possible, in its presentation of the range of viewpoints on the 

subject, particularly given that it was a matter of significant public 

importance and concern at the time; and was slanted by the concealment 

of facts or by misleading emphasis.  In reaching its view, the CA has 

given regard to the following points – 

 

(i) the Programme sought to compare the financial capabilities of the 

three applicants for Free TV Licences.  However, the Programme 

only compared the net assets of the applicants and/or their parent 

companies.  No reference was made to other financial information 

about the applicants (for example, market capitalisation and total 

revenue) which was included in the Consultation Notices published 

by the then Broadcasting Authority on all three applications on 9 

July 2010.  Furthermore, no reference was made to the factors  

taken into account by the CE in Council regarding the financial 

capability of the applicants, as set out in the Government’s press 

release issued on 5 November 2013, including the three applicants’ 

or their parent companies’ market capitalisation and profitability, 

cash flow, asset-to-liability ratio and financial support to be 

rendered to each applicant.  Based upon the information presented 

in the Programme, the CA considered that the impression conveyed 

to the audience was that HKTVN was of lesser financial means than 

the other applicants.  The CA considered that the information used 

in comparison in the Programme and the material omissions of 



-  8  - 

other factors relevant to the financial capabilities of the applicants 

constituted a concealment of facts or a misleading emphasis in this 

segment of the Programme; 

 

(ii) while discussing the fact that Fantastic TV and HKTVE would each 

operate two channels, one of which would be an English language 

channel, the provision of an English language channel by HKTVN 

was questioned by the voice-over that the public did not know 

which channel would be the English service channel provided by 

HKTVN as required by the licence.  A graphic presentation 

displayed ticks in the boxes of “English channel” for Fantastic TV 

and HKTVE but a flashing question mark was shown for HKTVN.  

The impression conveyed to the audience by this graphic was that, 

compared with Fantastic TV and HKTVE, it was uncertain whether 

or not HKTVN would provide an English language channel.  The 

Programme indicated that the information was drawn from the 

Consultation Notice on Application for a Free TV Licence by City 

Telecom (H.K.) Limited (“CTI”) (now HKTVN) (“CTI 

Consultation Notice”) in which CTI did not indicate which channel 

would be designated as an English language service as required by a 

Free TV Licence.  However, more up-to-date information, which 

made clear that HKTVN would provide an English language 

channel, was available prior to the broadcast of the Programme
3
. 

The Programme’s presentation of whether HKTVN would provide 

                                                 
3
  Such information could be found in a notice filed by the then CTI on its disposal of telecommunications 

related business in April 2012 (“Notice”).  On page 10 of the Notice, CTI submitted that “as part of the 

application [for a Free TV Licence], the Group has also submitted a detailed business plan for the 6 year 

period following grant of the licence, which contains the Group’s plan for the rolling out of (i) 3 

self-produced channels, namely an integrated Cantonese channel, an integrated English channel, and a 

“round-the-clock” news channel; and (ii) 27 “world-class” partnership and turn-around channels”.  In 

addition, the Chairman of HKTVN made it clear in his column on Sky Post dated 4 November 2013 that 

HKTVN had planned to provide an English channel from day one.   



-  9  - 

an English language channel, given HKTVN’s positive affirmation 

of so providing in information available in the public domain,  

gave rise to a lack of balance.  As such, the CA considered that the 

overall presentation of HKTVN’s plan to provide an English 

channel in the Programme was misleading.  If HKTVN had been 

given an opportunity to respond in accordance with Chapter 9 of the 

TV Programme Code (see further below), it was very likely that this 

information would have been made available for presentation in the 

Programme; 

 

(iii) the Programme commented that it would be difficult for HKTVN to 

fill its 12 to 30 channel service with self productions, and 

questioned HKTVN’s use of the channels other than the two 

self-produced channels.  HKTVN’s position was set out in the CTI 

Consultation Notice, which clearly stated that HKTVN would 

operate two self-produced channels and the remaining 10 to 28 

channels would be partnership or turnaround channels acquired for 

re-transmission.  The lack of any reference to HKTVN’s plan to 

acquire channels for direct re-transmission in the Programme was a 

material omission because such information was important to allow 

viewers to judge how HKTVN intended to fill up the 12 to 30 

channels it proposed.  The CA considered that the presentation was 

slanted by this material omission, which constituted a concealment 

of facts;  

 

(iv) when presenting the service coverage rate of the three applicants
4
, 

                                                 
4
 The voice-over mentioned that Fantastic TV said its programmes and basic service transmission system 

were ready and it did not need a long preparation time for launching the service.  The Cantonese language 

channel could be launched within 6 months.  Recently, it also indicated that at the time of launch, the 



-  10  - 

the CA noted that the Programme included an update of the initial 

and 12-month target coverage rates of Fantastic TV, which was not 

included in the Fantastic TV Consultation Notice, and that the 

coverage rates of 90% and 78% in the cases of HKTVE and 

HKTVN were quoted from the respective Consultation Notices.  

The CA noted that HKBN’s press statement dated 3 August 2012 

clearly stated that its fibre optic network coverage had reached 2 

million households in July 2012, covering 85% of the households in 

Hong Kong.  While it seemed that the Programme had researched 

into and updated the concerned coverage targets of Fantastic TV on 

its own accord, it did not appear to have done the same for HKTVN.  

To the contrary, it used the expression “currently” when describing 

HKBN’s coverage rates stated in the CTI Consultation Notice.  

However, the CTI Consultation Notice was published on 9 July 

2010 and was not “current” data at the time of the broadcast.  The 

Programme should at least have made it clear that the concerned 

figure was quoted from a document published in July 2010.  The 

CA took the view that the programme did not make it clear that the 

data about HKBN’s coverage rates was from 2010.  The CA also 

considered that using the expression “currently” to refer to the 

HKBN’s fibre optic network coverage rate in the Programme could 

lead the viewers to believe that it was the current coverage rate of 

HKBN’s fibre optic network, which was misleading; and 

 

(v) the presentation of the transmission preparation/method and the 

                                                                                                                                                    
service coverage rate would reach 75% and within 12 months of launch, it would provide service to 95% of 

the households.  As for the broadband network used by HKTVE, it covered about 2 million households, 

which was about 90% of the total households in Hong Kong.  For HKTVN, it used the fibre optic network 

of HKBN, currently covered 1.8 million of households, which was about 78% of the total households in 

Hong Kong.   



-  11  - 

coverage rates of the three applicants, viz.  

 

“Fantastic TV said its programmes and basic service transmission 

system were ready… As for the broadband network used by 

HKTVE...  For HKTVN, it used the fibre optic network of 

HKBN…”
5
 was immediately followed by the voice-over that 

“Nevertheless, there are limitations for fibre optic broadband 

transmission, and it has to use a set-top-box.  If the coverage is to 

increase, it is believed that the signal has to be transmitted through 

the buildings’ In-building Coaxial Cable Distribution System 

(“IBCCDS”), which would require the approval of Incorporated 

Owners of buildings, involve various investments and may pose 

huge pressure on IBCCDS” (emphasis added).   

 

As can be seen above, the Programme described the limitations of 

fibre optic broadband transmission immediately after mentioning 

that HKTVN would use a fibre optic network.  Despite that the 

proposed services of all three applicants would be delivered via 

IBCCDS within buildings to viewers and might require the 

installation of a set-top box, the impression conveyed to the 

audience was that only HKTVN was using a fibre optic network for 

transmission and that there were limitations with this technology.  

The CA considered such presentation misleading and slanted by the 

omission of material facts or by misleading emphasis. 

 

In light of the above, the CA was of the view that in respect of the 

comparison of the three applicants for Free TV Licences which formed a 

                                                 
5
  The Programme was broadcast in Cantonese and the sentences of the Programme referred to or quoted in 

this case summary were translations.   



-  12  - 

significant part of the Programme, its overall presentation was slanted by 

the material omission/concealments of facts and by misleading emphasis, 

and there was a cumulative effect of projecting a biased impression 

against HKTVN in the overall presentation.  Thus, the CA considered 

that the Programme breached paragraphs 2 and 3 of Chapter 9 of TV 

Programme Code;  

  

Fairness 

 

(c) for the reasons set out in paragraphs (b) above, the CA was of the view 

that the Programme misled the audience in a way that was unfair to 

HKTVN.  The CA considered that the Programme breached paragraph 

9 of Chapter 9 of the TV Programme Code governing fairness; 

 

(d) as shown in paragraphs (b) and (c) above, the CA considered that the 

Programme created an impression of HKTVN being an inferior applicant 

for a Free TV Licence as compared to the other two applicants.  The 

CA was of the view that the Programme contained a damaging critique 

of HKTVN which was capable of adversely affecting the reputation of 

HKTVN within the meaning of the TV Programme Code.  It could be 

inferred from the matters considered above that TVB and TVBNV did 

not take reasonable care to satisfy themselves that all material facts were, 

as far as possible, fairly presented in the Programme, and HKTVN was 

not given an appropriate and timely opportunity to respond.  The CA 

considered that the broadcast of the footage of the interview of 

HKTVN’s Chairman in a press conference could not be considered as an 

appropriate and timely opportunity for him to respond to the relevant 

content of the Programme.  Therefore, the CA considered that the 



-  13  - 

Programme breached paragraphs 15 and 16 of Chapter 9 of TV 

Programme Code; and 

 

Inaccurate Information 

 

(e) regarding the inaccurate date of SCED’s speech which was referred to in 

the caption, the flipcard and the voice-over, the CA considered that the 

factual error was likely to have caused some confusion to the viewers, 

which was in breach of paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme 

Code. 

 

 

Decisions 

 

Taking into account the severity and nature of the lapses, the CA decided that 

a financial penalty of $50,000 should be imposed on TVB for breaching 

paragraphs 1A, 2, 3, 9, 15 and 16 of Chapter 9 of the TV Programme Code.   

 

For TVBNV, having regard to the fact that the Programme was a rerun of the 

same edition broadcast on TVB the previous day and that it was produced by 

TVB, the CA decided that TVBNV should be warned to observe the relevant 

provisions of the TV Programme Code.   

 


