
Appendix 

 

Case 1 – Television Programme “6:00 News” (六點鐘新聞) broadcast on 

25 September 2013 on Home & Asia Channels of ATV at 6:00pm – 

6:45pm  

 

A member of the public complained that the remarks in the relevant news item 

that children and elderly persons could receive influenza vaccination at $130 

under the new government subsidy scheme were inaccurate and misleading.    

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

(a) the alleged remarks were found in the news item about the Vaccination 

Programme 2013/14 (“VP 2013/14”) introduced by the Government; 

 

(b) according to the VP 2013/14, eligible children and elderly persons were 

entitled to a subsidy of $130 for each dose of seasonal influenza vaccine, 

instead of being eligible to receive the vaccination at $130 as reported 

in the news item; and 

 

(c) ATV admitted and apologised for the unintentional lapse. 

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – licensees should make reasonable efforts 



-  2  - 

to ensure factual contents of news to be accurate; and 

 

(b) paragraph 7(e) of Chapter 9 – correction of factual errors in news 

should be made as soon as practicable. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the erroneous report on the Government subsidy level might cause 

confusion to the eligible persons and affect their comprehension of the 

VP 2013/14; and 

 

(b) although details of the VP 2013/14 had been widely reported by media, 

ATV failed to spot the obvious factual error and did not make a timely 

rectification. 

 

Decision 

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that ATV should be seriously warned to observe more closely the 

relevant provisions of the TV Programme Code. 

 

 

Case 2 – Television Programme “Will Power” (法外風雲) broadcast on 

the Jade and HD Jade Channels of TVB on 25 October 2013 at 9:30pm – 

10:30pm 

 



-  3  - 

A member of the public complained that the repeated portrayals of a brand of 

sports drink, including the placement of a vending machine of that sports 

drink in the court scenes (which was alleged to be illogical) and its close-up 

shots, gave undue prominence to the product and mingled programme with 

advertising materials. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the case 

(a) the programme was a fictitious law drama.  The concerned branded 

sports drink was identified as one of the product sponsors of the 

programme; and 

 

(b) the alleged vending machine was found in the background of three 

scenes in the setting of a hallway and a corridor outside the court room 

where different groups of characters were shown discussing the court 

hearings. 

 

Relevant Provision in the TV Programme Code 

(a) paragraph 1 of Chapter 11 – indirect advertising in television 

programmes is prohibited. 

 

Relevant Provision in the TV Advertising Code 

(a) paragraph 10(a) of Chapter 9 – the exposure or use of the sponsors’ 



-  4  - 

products and/or services within a programme should be clearly 

justified editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not 

gratuitous. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) there was insufficient evidence to conclude that the use or exposure of 

the concerned vending machine as a prop in the concerned scenes of a 

fictitious drama was not editorially justified; and 

  

(b) the first scene which showed the vending machine briefly was 

acceptable.  In the second scene, a lawyer was seen purchasing the 

concerned product from the vending machine.  A close-up shot of the 

lawyer’s hand getting the concerned product from the machine and a 

wide shot of the hallway showing the side panel of the machine with the 

brand name and the enlarged product image were clearly shown.  

When two lawyers sat beside the machine with the drinks in hand to 

discuss a court case, the side panel of the machine was prominently 

shown.  In the third scene, there were four wide shots of the hallway 

showing the side panel of the machine with the brand name and the 

enlarged product image while people discussing a court case.  The last 

two scenes (particularly the second scene which showed the side panel 

of the vending machine with the brand name and the product image in 

full thrice) were gratuitous and obtrusive to viewing pleasure, and 

therefore amounted to advertising material for the sports drink. 

 



-  5  - 

Decision 

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that TVB should be seriously warned to observe more closely the 

relevant provisions of the TV Programme Code and TV Advertising Code. 

 

 

Case 3 – Television Programme “German Soccer League 2013/14: 

Dortmund vs Braunschweig” (德國足球聯賽：多蒙特對布倫瑞克 ) 

broadcast on the Soccer Betting Channel of HKCTV on 18 August 2013 

at about 11:25pm – 1:30am  

 

A member of the public complained that a host uttered a foul expression. 

 

The CA’s Findings 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of HKCTV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

Details of the Case 

(a) the programme was a live telecast of the concerned soccer match and 

was available for viewing by the general audience, not restricted for 

adults; 

 

(b) during the broadcast of the title sequence of the programme which 

incorporated shots of soccer match highlights, the conversation among 

the programme hosts which contained a Cantonese foul expression was 

heard; and 



-  6  - 

 

(c) HKCTV admitted the lapse and submitted that the live conversation 

among the hosts was not supposed to be on air in the concerned taped 

segment. 

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

(a) paragraph 7 of Chapter 4 - for domestic pay television programme 

services, the use of downright offensive language may only be 

permitted in programmes or on channels restricted for adults provided it 

is appropriate to the programme context and not overly frequent and 

impactful; and 

 

(b) paragraph 8 of Chapter 4 - obscene or profane language that is likely to 

offend a substantial portion of the audience is prohibited. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that 

although it appeared to be a technical fault that caused the private 

conversation among the programme hosts to be played out, the broadcast of 

the foul expression on the concerned channel, which was not restricted to 

adults, could offend viewers in general.   

 

Decision  

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that HKCTV should be warned to observe more closely the relevant 

provisions of the TV Programme Code. 



-  7  - 

Case 4 – Television Advertisement for “Abbott Eye-Q Plus” (“雅培Eye-Q 

Plus”) broadcast on 4 September 2013 on Jade Channel of TVB at 

10:03pm 

 

A member of the public complained that the claim “美國雅培，美國銷量No.1” 

(Abbott No. 1 selling brand in the United States (“US”)) in the advertisement 

misled viewers that – 

 

(a) the advertised infant formula sold in Hong Kong was produced in the 

US; 

 

(b) the advertised infant formula was the same as that produced in the US; 

 

(c) the advertised infant formula was allowed to be sold in the US and was 

the No.1 selling product in the US; and 

 

(d) the standards of the factory producing the advertised infant formula 

were the same as that in the US. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB and the advertiser in detail.  The CA took 

into account the relevant aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

(a) the 30-second advertisement for a brand of infant formula had two 

versions, both in Cantonese, with one provided with English subtitles 



-  8  - 

for English service channel.  In the advertisement, a female singer 

talked about why she chose the infant formula of the concerned brand 

for her baby; 

 

(b) at the ending part of the advertisement, three cans of the advertised 

products bearing the product names in Chinese were prominently 

displayed when the best-selling claim for the US products was made in 

the voice-over.  In the version for English service channel, the English 

subtitles “Abbott No. 1 selling brand in the US” were shown throughout 

the ending part; 

 

(c) a caption specifying the time period of a survey report was shown when 

the best-selling claim was made; and 

 

(d) the aforesaid best-selling claim did not refer to the advertised products 

sold in Hong Kong which were imported from Europe. 

 

Relevant Provisions in the TV Advertising Code 

(a) paragraph 6 of Chapter 4 – references to the results of research surveys 

should be presented carefully, so as not to mislead viewers; and 

 

(b) paragraph 7 of Chapter 4 – information conveyed must be accurate and 

not misleading by concealing or failing to make clear significant facts. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 



-  9  - 

(a) there was no claim in the advertisement that the advertised products 

were produced in the US or that the production standards of the 

advertised products were the same as those in the US as alleged by the 

complainant; 

 

(b) however, the best-selling claim for the US products of the brand 

appeared at the ending frame with three cans of the advertised products 

sold in Hong Kong prominently displayed would mislead viewers that 

the advertised products sold in Hong Kong were the same as the No.1 

selling products in the US.  There was no clear-cut audio-visual 

separation for the two messages (i.e. the promotion of the advertised 

products sold in Hong Kong and the best-selling claim for the brand’s 

US products); 

 

(c) TVB should, with reasonable diligence, have ascertained that the 

presentation of the advertisement must not be misleading by concealing 

or failing to make clear significant facts as required in paragraph 7 of 

Chapter 4 of the TV Advertising Code; and 

 

(d) the CA noted that the references to the results of a survey in relation to 

the best-selling claim was not presented carefully and could mislead 

viewers regarding the concerned best-selling claim, which was in 

breach of paragraph 6 of Chapter 4 of the TV Advertising Code. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaint justified in respect of 

the misleading presentation that the advertised products were the same as 



-  10  - 

those mentioned in the best-selling claim for the brand’s US products and the 

references made in the advertisement regarding the concerned survey, and 

decided that TVB should be warned to observe more closely the relevant 

provisions of the TV Advertising Code.   

 

 

Case 5 – Television Programme “A-League: 2013/14: Newcastle Jets vs 

Central Coast Mariners” (澳洲職業聯賽：紐卡素噴射機對中岸水手) 

broadcast on the Soccer Betting Channel of HKCTV on 2 November 2013 

at 4:30pm – 6:48pm  

 

A member of the public complained that a host uttered a foul expression. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of HKCTV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

(a) the programme was a live telecast of the concerned soccer match and 

was available for viewing by the general audience, not restricted for 

adults; and 

 

(b) when a player of the Central Coast Mariners passed the ball to his team 

mate, a host passed a commentary with a Cantonese foul expression in 

it.  

 



-  11  - 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

(a) paragraph 7 of Chapter 4 - for domestic pay television programme 

services, the use of downright offensive language may only be 

permitted in programmes or on channels restricted for adults provided it 

is appropriate to the programme context and not overly frequent and 

impactful; and 

 

(b) paragraph 8 of Chapter 4 - obscene or profane language that is likely to 

offend a substantial portion of the audience is prohibited. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that 

although the lapse appeared to be a slip of tongue, the concerned expression 

could not be justified amid the commentaries of a soccer match and was 

likely to offend the audience of the channel which was for general viewing. 

 

Decision  

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that HKCTV should be warned to observe more closely the relevant 

provisions of the TV Programme Code. 

 

 

Case 6 – Television Programme “12:30 News” (十二點半新聞) broadcast 

on the Home Channel of ATV on 4 December 2013 at 12:30pm – 1:00pm  

 

A member of the public lodged the complaint.  The main allegation was that 



-  12  - 

the remarks in a news item that Hong Kong maintained the red Outbound 

Travel Alert (“OTA”) for Thailand were inaccurate as the red OTA in force 

then was for Bangkok only.  

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case  

(a) the alleged remarks were found in the news item about the Legislative 

Council (“LegCo”) Members enquiring the Secretary for Security in a 

LegCo meeting on whether the OTA issued for Thailand was 

appropriate to reflect the level of risk; and 

 

(b) ATV admitted the lapse that the red OTA was issued for Bangkok only 

and the OTA for other parts of Thailand remained at amber. 

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code  

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that factual contents of news to be accurate; and 

 

(b) paragraph 7 (e) of Chapter 9 – correction of factual errors in news 

should be made as soon as practicable.  

 

The CA’s Considerations  

 



-  13  - 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) although the specific place in Thailand for which the red OTA was 

issued was not the focus of the concerned news item, the misstating of 

the OTA for other parts of Thailand would cause confusion to travellers, 

in particular those who planned to travel to Thailand; and 

 

(b) it was a clear factual error in a news report.  Nonetheless, ATV did not 

notice the error and had not made any correction. 

 

Decision  

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that ATV should be warned to observe more closely the relevant 

provisions of the TV Programme Code.  

 

 

Case 7 – Television Programme “Q & A Lessons” (通識小學堂) broadcast 

on the Home Channel of ATV on 1 May 2013 at 9:15am – 9:45am  

 

A member of the public complained that a guest teacher’s remarks that the 

first day of May had been made the Labour Day public holiday in China since 

1999, and that the former U.S. President Roosevelt confirmed the eight-hour 

working day standard in 1935 were incorrect.  The complainant alleged that 

the former should be in place since 1949, whereas the latter, in 1938, and the 

working hour standard then should be 40 hours per week.   

 

The CA’s Findings  



-  14  - 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case  

(a) the concerned programme was a children’s programme with 

educational purposes; 

 

(b) the alleged remarks were given by a guest teacher when he explained 

the origin of the Labour Day; and 

 

(c) ATV admitted and apologised for the unintentional fault.  It explained 

that the first of May had been made the Labour Day public holiday in 

China since 1949.  The guest teacher’s remarks in fact referred to the 

making of the first of May a general holiday in Hong Kong from 1999 

onwards.  

 

Relevant Provision in the TV Programme Code 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that factual contents of children’s programmes with educational 

purposes are accurate.  

 

The CA’s Considerations  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) the erroneous remarks were presented by a guest teacher; and 



-  15  - 

  

(b) ATV was not aware of the alleged errors and no rectification was thus 

made. 

 

Decision  

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that ATV should be advised to observe more closely the relevant 

provision of the TV Programme Code.   

 

 

Case 8 – Television Programme “Miss Hong Kong Pageant 2013 – Semi 

Final” (2013 香港小姐競選準決賽) broadcast on the Jade Channel of 

TVB on 25 August 2013 at 9:00pm – 10:30pm 

 

A member of the public complained that the programme, with a majority part 

of it being pre-recorded, was broadcast without subtitles and in contravention 

of the subtitling requirement. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

 Details of the Case 

(a) the programme under complaint was indicated as a live broadcast in 

TVB’s official publication and was broadcast without subtitles 



-  16  - 

throughout.  However, according to some media reports, the part of 

the programme broadcast from 9:00pm to 10:00pm was recorded the 

night before, and only the part from 10:00pm to 10:30pm was broadcast 

live.  

 

Relevant Provisions in TVB’s Domestic Free Television Programme 

Service Licence (“Licence”) 

(a) Condition 3.1 of the First Schedule – the Licensee shall provide 

subtitling for its Service, as may be directed by the Broadcasting 

Authority (“BA”); and 

 

(b) Condition 3.2 of the First Schedule – the Licensee may, with the prior 

approval of the BA and subject to such conditions as may be imposed 

by it, deviate from the requirements in Condition 3.1 of this Schedule. 

 

The CA’s Consideration 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) pursuant to Condition 3.1 of the First Schedule of TVB’s Licence, the 

former BA directed TVB to, among others, provide on its Cantonese 

channel Chinese subtitles for all programmes shown between 7:00pm 

and 11:00pm.  Pursuant to Condition 3.2 of the Licence, the former 

BA also granted a blanket approval to exempt TVB from the above 

subtitling requirement where the provision of subtitling was not 

practicable, including in the case of live broadcasts.  For other 

technical constraints not covered in the blanket approval, TVB was 

required to apply to the CA for exemption on a case-by-case basis 



-  17  - 

justifying the constraint in question; 

 

(b) the pre-recorded segments, which amounted to about two-thirds of the 

programme and the filming of which started on the day before the 

programme was on air, should not be regarded as “live broadcasts” or 

falling within the scope of the former BA’s blanket approval; and 

 

(c) while TVB submitted that the main reason for not being able to provide 

subtitles for the pre-recorded segments was due to time and technical 

constraints, as an experienced licensee, TVB should be well aware of 

the time required for the filming and other post-production work 

including subtitling for similar shows, and should have applied to the 

CA for an exemption if it was not able to prepare subtitles for the 

pre-recorded segments of the programme. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaint in respect of TVB’s 

failure to provide subtitles for the pre-recorded parts of the programme 

without applying for the CA’s exemption justified and decided that TVB 

should be advised to observe more closely the relevant conditions in its 

Licence. 

 

 

Case 9 – Television Programme “M. I. Challenge” (智激校園) broadcast 

on the Jade Channel of TVB on 6 October 2013 at 4:30pm – 5:00pm  

 

A member of the public complained that when a teacher character gave the 



-  18  - 

answer to a question, his reference to “Rio de Janeiro” as the capital of Brazil 

was inaccurate.  The capital of Brazil should be Brasília instead.  

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

(a) the concerned programme was a children’s programme with 

educational purposes; and 

 

(b) the alleged mistake was found in a quiz participated by students. 

 

Relevant Provision in the TV Programme Code  

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – licensees shall make reasonable efforts to 

ensure that factual contents of children’s programmes with educational 

purposes are accurate.  

 

The CA’s Considerations  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) it was a clear factual error which might mislead some children viewers 

of the programme; and 

 

(b) TVB had taken remedial actions to lessen the adverse effect of the lapse, 



-  19  - 

including rectifying the recordings of the programme on its website 

promptly and arranging to ask a similar question in the same 

programme to convey the accurate information. 

 

Decision  

In view of the above and the relevant precedents, the CA decided to classify 

the lapse as a minor breach of the relevant provision.  

            

  

Case 10 – Television Programme “ATV Focus” (ATV焦點) broadcast on 

the Home and Asia Channels of ATV on 7 November 2013 at 6:35pm – 

6:45pm 

 

A member of the public complained that the remarks “日前，香港考試及評核

局出版了2013中學文憑試的考試報告，被喻為「死亡之卷」、有接近一

半考生「肥佬」的中文科，不少考生表現差劣…” (English Translation: The 

Hong Kong Examinations and Assessment Authority (“HKEAA”) published 

the 2013 Examination Report of the Hong Kong Diploma of Secondary 

Education (“HKDSE”) recently.  About half of the candidates “failed” in the 

subject of Chinese Language which was referred to as the “paper of death” 

and many of the candidates performed poorly in the subject…) (“First 

Remark”) and “香港考試及評核局日前發表了第二屆中學文憑試《考試報

告及試題專輯》，稱考生中文科成績欠佳，達標率只有五成二…” (English 

Translation: The HKEAA released the second HKDSE “Examination Report 

and Question Papers” (“ERQP”) recently, which stated that the candidates did 

not perform well in the subject of Chinese Language with an attainment rate 

of only 52%) (“Second Remark”) were inaccurate.  It was unfair to infer, 



-  20  - 

with the inaccurate remarks, that Hong Kong students were poor in Chinese. 

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case  

(a) the programme was identified as a personal view programme (“PVP”).  

The host and a media worker made the concerned remarks respectively 

and opined that the Chinese standard of Hong Kong students was poor;  

 

(b) ATV submitted that the host and the media worker referred to 

candidates who did not attain “Level 3” or above in the subject of 

Chinese Language in the HKDSE examination as being failed and not 

attaining the required standard, since such candidates did not meet the 

minimum entrance requirements of the 4-year undergraduate degree 

programmes in local universities; and 

 

(c) investigation revealed that standard-referenced reporting was adopted to 

assess candidates’ performance in the subject of Chinese Language in 

the HKDSE examination, in which candidates’ performance was 

reported at Levels 1 to 5 and there was no general attainment level for 

the subject.  Education institutions could set their own requirements 

for different selection purposes.  However, the 2013 ERQP never 

mentioned or implied that the candidates did not perform well in the 

subject and that the attainment rate was only 52%. 



-  21  - 

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code  

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of PVPs are accurate; 

 

(b) paragraph 9 of Chapter 9 – the licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual 

programmes; and 

 

(c) paragraph 17(b) of Chapter 9 – for PVPs, facts must be respected and 

the opinion expressed, however partial, should not rest upon false 

evidence. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the First Remark was made in a relatively general context and could be 

perceived as the host’s own views on the examination results and 

performance of the candidates in the relevant subject;  

 

(b) although ATV submitted that the Second Remark only represented the 

views of the media worker, the use of the word “稱” (states) in the 

Remark suggested that such Remark was quoted from the 2013 ERQP 

published by the HKEAA. This was a breach of the relevant provisions 

which required the factual contents of PVPs to be accurate; and 

 

(c) despite the inaccuracy in the Second Remark, there was insufficient 



-  22  - 

evidence that the concerned remarks had the effect of misleading 

audience, which would render the programme unfair to any individuals 

or organisations.  

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaint in respect of the 

Second Remark being factually inaccurate justified and decided to classify the 

lapse as a minor breach of paragraphs 1A and 17(b) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code. 

 

 


