
 

Case 1 – Television Programme “My Love, myTV SUPER” (myTV 

SUPER 呈獻：萬千星輝睇多 D) broadcast on the Jade Channel of 

Television Broadcasts Limited (“TVB”) at 8:30 pm to 10:30 pm on 17 

April 2016  

 

23 members of the public complained about the captioned programme.  The 

main allegation was that the two-hour programme mingled advertising and 

programme materials to promote the product/service of the sponsor of the 

concerned programme, a pay over-the-top television programme service (the 

“OTT Service”) which was not part of the domestic free television programme 

(“free TV”) service of TVB.  Complainants alleged that the exposure of the 

sponsor’s product/service/logo; the abundant favourable remarks about the 

OTT Service; the broadcast of trailers of programmes to be shown on the OTT 

Service; the display of its set-top-box; and its logo shown on the backdrops, 

were editorially unjustified, gratuitous and amounted to advertising material.  

Complainants complained that the concerned programme amounted to a 

deliberate attempt to advertise the OTT Service.      

  

The Communications Authority (“CA”)’s Findings 

 
In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations provided by TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 
Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was a two-hour live variety show.  

The OTT Service was identified as a product sponsor in the end credits 

of the concerned programme.  The sponsor’s name was incorporated 

Appendix 



-  2  - 

into the title of the programme, and its name and logo were seen on 

various backdrops, including on a giant screen placed at the centre of 

the stage; 

 
(b) the pay OTT Service was provided by TVB.COM Limited, a 

wholly-owned subsidiary of TVB.  When the OTT Service was 

launched on 18 April 2016, it offered 33 channels, including TVB’s 

five digital free TV channels, and 28 other thematic channels which 

were not available on TVB’s free TV service.  It provided different 

subscription packages, including subscription video-on-demand 

(“SVOD”) services;  

 
(c) the concerned programme was broadcast on 17 April 2016, one day 

before the official launch date of the OTT Service.  A hostess 

introduced the show with the opening remarks that the OTT Service 

was a brand new OTT platform which would be launched on 18 April 

2016.  She described this as a “spectacular event” for the local 

television industry and highlighted that the OTT Service provided a 

new TV viewing experience.  Various channels to be broadcast on the 

OTT Service were then introduced, and artistes’ recommendations and 

programme excerpts were shown.  During the show, the hosts and 

artistes mentioned the name of the OTT Service over 40 times, 

repeatedly mentioned its launch date, and frequently chanted its 

advertising slogans; 

 
(d) the hosts and artistes recapitulated that the OTT Service provided 33 

channels and 11,000 hours of programmes on demand and that 4K 

quality programmes were available via its set-top box.  The concerned 

programme also contained demonstrations on how to use the SVOD 



-  3  - 

service and playback function of the OTT Service; 

 

(e) the concerned programme ended with a song performed by artistes, 

which contained repeated promotional lyrics about the OTT Service.  

The hosts also made favourable concluding remarks about the OTT 

Service; and 

 

(f) TVB submitted that the programme was a variety show aimed at 

delivering entertainment and disseminating information of interest to 

the public.  TVB argued that the show was similar to a programme 

parade showcasing what TVB, as a major television programme service 

provider in Hong Kong, had to offer to viewers.  The show featured 

highlights from programmes to be broadcast on both the domestic free 

platform and OTT online service.  

 

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 11 – indirect advertising, which refers to the 

mingling of programme and advertising material or the embedding of 

advertising material within programme content, whether inadvertently 

or by design, is prohibited;  

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (“TV Advertising Code”) 

 

(a) paragraph 2(c) of Chapter 2 – for the purpose of this Code, the term 

advertisement or advertising material does not include material for the 

promotion of the licensee’s station and/or programme services; and 

 



-  4  - 

 

 

 

(b) paragraph 10(a) of Chapter 9 – the exposure or use of the sponsor’s 

products and/or services within programmes should be clearly justified 

editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not gratuitous. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the concerned programme, which
 
was a variety show and like a 

programme parade, was promotional in nature; 

 

(b) the concerned product/service sponsor was a pay OTT Service which 

broadcast a vast collection of video programmes and thematic channels 

which were not available on TVB’s free TV service.  It was operated 

by a separate company which was a subsidiary of TVB.  In other 

words, the OTT Service and TVB’s free TV service were separate 

services operated by different companies, and the OTT Service was not 

part of TVB’s free TV service.  The promotion of the OTT Service 

could not therefore be considered as material for the promotion of 

TVB’s free TV service and be exempted from the definition of 

advertising material under paragraph 2(c) of Chapter 2 of the TV 

Advertising Code; 

 

(c) the references to the OTT Service in the programme under complaint 

should therefore be considered with reference to the provisions 

governing programme sponsorship and indirect advertising.  TVB 

appeared to have acknowledged this fact, as it identified the OTT 



-  5  - 

Service as a product sponsor of the concerned programme; 

 

 

(d) TVB submitted that all programme content introduced during the show 

would also be broadcast on its free TV channels.  However, the CA 

found that the show introduced programmes carried by a large number 

of thematic channels which were not part of TVB’s free TV service.  

In addition, the hosts and artistes in the show emphasised that some of 

the programmes which would be broadcast on the OTT Service were 

either designed or telecast exclusively for the OTT Service; 

 

(e) the concerned programme had the effect of promoting the OTT Service, 

including its programmes, channel line-up and special features.  The 

show included prominent standalone displays of the name and logo of 

the OTT Service, and specific references to its service commencement 

date, advertising slogan and features.  The hosts and artistes frequently 

made positive remarks about its programmes and functions and gave 

detailed demonstrations of its SVOD service and playback function.  

Although the programme contained factual information, it was slanted 

so as to promote the OTT Service; and 

 

(f) the entire programme was designed to promote the sponsor’s service.  

As a variety show, the exposure of the OTT Service in the programme 

was editorially unjustified and gratuitous.  It constituted a blatant 

breach of paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising Code 

governing the exposure or use of the sponsor’s products and/or services 

within a programme.  The concerned programme also breached 

paragraph 1 of Chapter 11 of the TV Programme Code because there 

was mingling of programme and advertising material and embedding of 



-  6  - 

advertising material within the programme content. 

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaints were justified.  

Having considered the relevant facts of the case, in particular the severity of 

the breaches, and taking into account TVB’s repeated contraventions of the 

sponsorship and indirect advertising provisions in the relevant Codes of 

Practice, the CA decided that a financial penalty of $200,000 should be 

imposed on TVB for breaching the relevant provisions of the Codes in this 

case.   

  



-  7  - 

Case 2 – Television Programme “myTV SUPER All Star Summer” 

(myTV SUPER 呈獻：萬千星輝放暑假) broadcast on the Jade Channel of 

TVB at 8:00 pm to 9:30 pm on 17 July 2016  

 

33 members of the public complained about the captioned programme.  The 

main allegation was that the 90-minute programme mingled advertising and 

programme materials to advertise the product/service of the sponsor of the 

concerned programme, a pay OTT Service which was not part of the free TV 

service of TVB.  Complainants alleged that the programme contained 

frequent and detailed references to the exclusive programmes and content 

shown on the OTT Service, introduced exclusive benefits for its customers, 

and frequently mentioned the name and showed the trademark of the OTT 

Service.  Complainants also complained that the programme contained 

references to the functions of the OTT Service, and a solicitation to viewers to 

subscribe to the OTT Service.  

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations provided by TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

 Details of the Case 

 

(a) the concerned programme was a 90-minute live variety show.  The 

OTT Service was identified as a product sponsor in the end credits of 

the programme.  The sponsor’s name was incorporated into the title of 

the programme, and its name and logo were seen on various backdrops 

and in different short clips about the new content and channels shown 

on the OTT Service;  



-  8  - 

(b) the pay OTT Service was provided by TVB.COM Limited, a 

wholly-owned subsidiary of TVB.  When the concerned programme 

was broadcast on 17 July 2016, the OTT Service offered 39 channels, 

including TVB’s five digital free TV channels and 34 other thematic 

channels which were not available on TVB’s free TV service.  It 

provided different subscription packages, including SVOD services; 

 

(c) the concerned programme was broadcast on 17 July 2016, viz. three 

months after the launch of the OTT Service on 18 April 2016.  At the 

start of the programme, a host said that the programme would inform 

viewers about the “new” and “fascinating” contents of the OTT Service.  

A hostess also mentioned that the OTT Service had been operating for 

almost 100 days, that during that time its service had increased from 33 

channels to 39 channels, that the OTT Service had prepared “wonderful” 

content for viewers this summer and would continue to deliver high 

quality and meaningful programmes to viewers.  A song containing 

favourable lyrics about the OTT Service was performed by artistes; 

 

(d) the concerned programme used live performances, chitchat amongst 

artistes and short clips to introduce new SVOD content, thematic 

channels and exclusive content relating to two beauty pageants and the 

2016 Rio Olympic Games which were only available on the concerned 

OTT Service.  The name and logo of the OTT Service were frequently 

shown in the short clips.  During the 90-minute programme, the name 

of the OTT Service was mentioned over 40 times; 

 

(e) towards the end of the first part of the concerned programme, the 

hostess remarked that the OTT Service would be offered free of charge 

to users downloading its mobile app until 30 September 2016.  She 



-  9  - 

also demonstrated how to download the concerned mobile app using an 

enlarged graphic on a screen, with the logo of the OTT Service 

displayed.  She then urged viewers to download the concerned mobile 

app.  The website address of the OTT Service was superimposed at the 

upper left corner of the screen throughout the concerned segment, 

which lasted for about one minute; 

 

(f) a short clip describing the exclusive benefits for customers of the OTT 

Service, such as free overseas trips, special offers on dining, 

accommodation, entertainment and spas, as well as tickets to overseas 

variety programmes, fashion shows and other events, was shown.  

Footage of an event for customers of the OTT Service held on the same 

night at a local shopping mall was also shown, in which the logo of the 

OTT Service was discernible occasionally.  Afterwards, the hosts in 

the studio mentioned that the OTT Service would hold further VIP 

events for its customers; and 

 

(g) TVB submitted that the two-hour programme was intended to be a 

star-studded variety show of outstanding value, delivering 

entertainment and imparting information of interest to the public.     

  

Relevant Provision in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 11 – indirect advertising, which refers to the 

mingling of programme and advertising material or the embedding of 

advertising material within programme content, whether inadvertently 

or by design, is prohibited;  

 

  



-  10  - 

Relevant Provisions in the TV Advertising Code 

 

(a) paragraph 2(c) of Chapter 2 – for the purpose of this Code, the term 

advertisement or advertising material does not include material for the 

promotion of the licensee’s station and/or programme services; and 

 

(b) paragraph 10(a) of Chapter 9 – the exposure or use of the sponsor’s 

products and/or services within programmes should be clearly justified 

editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not gratuitous. 

 

The CA’s Considerations 

 
The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the programme under complaint was a variety show which was 

promotional in nature;  

  

(b) the concerned product/ service sponsor was a pay OTT Service which 

broadcast a vast collection of video programmes and thematic channels 

which were not available on TVB’s free TV service.  It was operated 

by a separate company which was a subsidiary of TVB.  In other 

words, the OTT Service and TVB’s free TV service were separate 

services operated by different companies, and the OTT Service was not 

part of TVB’s free TV service.  The promotion of the OTT Service 

could not therefore be considered as material for the promotion of 

TVB’s free TV service and be exempted from the definition of 

advertising material under paragraph 2(c) of Chapter 2 of the TV 

Advertising Code; 

 

(c) the references to the OTT Service in the programme under complaint 

should therefore be considered with reference to the provisions 



-  11  - 

governing programme sponsorship and indirect advertising.  TVB 

appeared to have acknowledged this fact, as it identified the OTT 

Service as a product sponsor of the programme; 

 

(d) while the programme contained live stage performances which were 

similar to other variety shows, it deliberately introduced new and 

upcoming content broadcast on the OTT Service, sometimes with 

specific reference to the fact that such content was exclusively available 

on the OTT Service.  The sponsor’s name and logo were frequently 

mentioned and displayed in the programme; 

 

(e) the concerned programme highlighted exclusive benefits for customers 

of the OTT Service, and the event held at the shopping mall was shown 

as an example of such benefits.  These segments of the concerned 

programme were specifically designed to provide up-to-date 

information on the sponsor’s exclusive services to its customers for 

promotional purposes; 

 

(f) regarding the introduction of the free trial of the OTT Service provided 

on its mobile app in the programme, TVB submitted that the free offer 

was a goodwill gesture and was in line with viewers’ interests.  While 

this might be the case, the clear purpose of such a free offering was to 

promote the sponsor’s OTT Service and invite viewers to download the 

mobile app; and 

 

(g) the concerned programme extensively and blatantly promoted the OTT 

Service.  This was in breach of paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV 

Advertising Code which stipulates that the exposure or use of the 

sponsor’s products and/or services within a programme should be 



-  12  - 

clearly justified editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not 

gratuitous.  The concerned programme also breached paragraph 1 of 

Chapter 11 of the TV Programme Code because there was mingling of 

programme and advertising material and embedding of advertising 

material within the programme content. 

  

Decision  

 

Having considered the full circumstances of the case, the provisions of the 

Codes of Practice and the representations of TVB, the CA considered that the 

complaints were justified and that in broadcasting the programme in question, 

TVB blatantly breached the relevant provisions of the Codes of Practice.   

 

Regarding the sanction, the CA noted that the presentation of the OTT Service 

in the concerned programme was similar to that in TVB’s programme “My 

Love, myTV SUPER” covered in another complaint case.  Although it was 

open to the CA, considering each complaint on a case by case basis, to impose 

separate and different sanctions on TVB for the two cases of contravention of 

the relevant provisions in the TV Programme and the TV Advertising Code, 

the CA noted that at the time when “myTV SUPER All Star Summer” was 

broadcast, TVB had yet to be informed of the CA’s provisional findings of its 

breaches in the case concerning “My Love, myTV SUPER”.  Having taken 

this factual context into account and balanced all relevant considerations, the 

CA was prepared to treat this case of contravention on an exceptional basis, 

and decided that no further action would be taken against TVB as sanction 

for the breaches.  TVB was however reminded of its responsibility as a 

licensee to ensure that all materials delivered on its licensed services should 

comply with the relevant Codes of Practice.   

 



-  13  - 

The CA’s handling of the present case should not in any circumstances be 

taken as the precedent for future cases that involve TVB, or any other 

broadcasting licensee.  Licensees should not assume that they may rely on 

the mere fact that they have not been informed of the outcome of a previous 

breach in harbouring any expectation that no sanction would be imposed on 

them for a similar breach they commit later.  

  



-  14  - 

Case 3 – Television Programmes “Scoop” (東張西望) broadcast on the 

Jade Channel of TVB at 7:30 pm to 8:00 pm on 15, 22, 28 and 29 March, 

5, 6, 13, 18, 19, 21, 25 and 27 April, and 4, 11, 17 and 18 May 2016 and on 

the Jade Catch Up Channel of TVB Network Vision Limited (“TVBNV”) 

at 11:30 pm to 12:00 midnight on 18, 19 and 21 April, 17 and 18 May 

2016
1
; and “Extra” (娛樂頭條) broadcast on the Jade Channel of TVB at 

12:00 am to 12:15 am on 26 April 2016  

 

Six members of the public complained about the exposure of a product/service 

sponsor of the concerned programmes, a pay OTT Service, in the captioned 16 

editions of “Scoop” and in one edition of “Extra”.  The main allegations were 

that –  

 
(a) the segments in various editions of the concerned programmes were 

broadcast to promote the OTT Service, which was obtrusive to viewing 

pleasure and amounted to indirect advertising; 

 
(b) the frequent exposure of the product/service/logo of the OTT Service 

was editorially unjustified, gratuitous and amounted
 
to advertising 

material; and 

 
(c) some of the concerned segments also promoted two internet service 

providers (“ISPs”) which were business partners of the OTT Service. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations provided by TVB and TVBNV in detail.  The CA took 

into account the relevant aspects of the case, including the following – 

                                                 
1
 ”Scoop” was also rerun on the same channel of TVBNV at various timeslots on the next 

day. 



-  15  - 

 Details of the Case 

 
(a) the programme “Scoop” was an infotainment programme on social 

issues and showbiz gossip, and the programme “Extra” was an 

entertainment programme featuring showbiz gossip;  

 
(b) the OTT Service and/or the two concerned ISPs were identified as 

product sponsor(s) in the end credits of the concerned editions of the 

two programmes; 

 
(c) the OTT Service was provided by TVB.COM Limited, a wholly-owned 

subsidiary of TVB.  When the OTT Service was launched on 18 April 

2016, it offered 33 channels, including TVB’s five digital free TV 

channels, and 28 other thematic channels which were not available on 

TVB’s free TV service; 

 

(d) regarding the 16 editions of “Scoop” under complaint:  

 

(i)  nine editions featured interview segments with artistes, during 

which the artistes talked about their work while watching 

programmes broadcast on the OTT Service at home or in a studio; 

 

(ii) one edition contained a segment featuring interviews with artistes 

participating in a variety show concerning the OTT Service; 

 

(iii)  four editions featured publicity events of one of the concerned 

ISPs (referred to hereafter as “ISP A”) for the OTT Service; 

 

(iv)  one edition featured the presentation of a gift (viz. a set-top box 

of the OTT Service) to a subscriber of the other ISP (referred to 

 hereafter as “ISP B”); and 



-  16  - 

  

(v)  the remaining edition featured a ceremony celebrating ISP B’s 

 extension of its fibre network to certain villages;  

 

(e) a similar segment on ISP B’s fibre network extension ceremony was 

found in the edition of “Extra” broadcast on 26 April 2016; and 

 

(f) TVB and TVBNV submitted that the concerned programmes were not 

intended to promote the OTT Service in an advertising context, instead 

the exposure of the product sponsor was in line with the nature of the 

concerned programmes as “infotainment” programmes. 

 

Relevant Provision in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 11 – indirect advertising, which refers to the 

mingling of programme and advertising material or the embedding of 

advertising material within programme content, whether inadvertently 

or by design, is prohibited;  

 

Relevant Provisions in the TV Advertising Code 

 

(a) paragraph 2(c) of Chapter 2 – for the purpose of this Code, the term 

advertisement or advertising material does not include material for the 

promotion of the licensee’s station and/or programme services; and 

 

(b) paragraph 10(a) of Chapter 9 – the exposure or use of the sponsor’s 

products and/or services within programmes should be clearly justified 

editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not gratuitous. 

 

  



-  17  - 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the OTT Service broadcast a vast collection of video programmes and 

thematic channels which were not available on TVB’s free TV service.  

It was operated by a separate company which was a subsidiary of TVB.  

In other words, the OTT Service and TVB’s free TV service were 

separate services operated by different companies, and the OTT Service 

was not part of TVB’s free TV service.  The contents under complaint 

in relation to the OTT Service could not therefore be considered as 

material for the promotion of TVB’s free TV service and be exempted 

from the definition of advertising material under paragraph 2(c) of 

Chapter 2 of the TV Advertising Code; 

 

(b) the references to the OTT Service, which was identified as a product 

sponsor in the programmes under complaint, should therefore be 

considered with reference to the provisions governing programme 

sponsorship and indirect advertising; 

 

(c) two editions of the programmes under complaint, namely the editions of 

“Scoop” broadcast on 19 April 2016 and 18 May 2016 on both the 

concerned channels of TVB and TVBNV, breached paragraph 10(a) of 

Chapter 9 of the TV Advertising Code and paragraph 1 of Chapter 11 of 

the TV Programme Code.  In particular –  

 

(i) in the edition of “Scoop” broadcast on 19 April 2016, there was a 

segment jointly sponsored by the OTT Service and ISP B, 

featuring the presentation of a set-top box of the OTT Service as a 



-  18  - 

gift to a subscriber of ISP B.  A programme hostess made 

favourable remarks about the OTT Service, including with 

reference to its name (i.e. “氣勢強勁” (English translation: “the 

OTT Service is going strong”), “以後落嚟就可以隨時隨地又煲

劇，又煲節目囉喎，係咪好開心先…yeah繼續睇電視，睇節目，

好多好節目” (English translation: “Then you can watch dramas 

and other programmes whenever and wherever you like.  Aren’t 

you happy?  Yeah, let’s watch TV, watch programmes, many 

good programmes.”)).  A staff member of ISP B was seen 

holding a placard bearing the logo of ISP B.  The whole segment 

was a commercial promotional activity without inherent content 

in the context of an infotainment programme on showbiz news 

and social issues.  The exposure of the concerned service 

product/service sponsors, including the hostess’ favourable 

remarks, was not clearly editorially justified, was obtrusive to 

viewing pleasure and gratuitous.  It amounted to mingling of 

programme and advertising material and/or the embedding of 

advertising material within the programme content; 

 

(ii) in the edition of “Scoop” broadcast on 18 May 2016, there was a 

segment sponsored by the OTT Service featuring an interview 

with a female artiste in a studio.  The artiste mentioned the name 

of the OTT Service and talked about how she downloaded its 

mobile app on her phone, followed by shots on a mobile phone 

showing the icon and user interface of the mobile app, and trailers 

of a drama.  The male host invited viewers to download the 

mobile app of the OTT Service.  The solicitation to download 



-  19  - 

the OTT Service’s mobile app in this programme segment was 

gratuitous and not clearly justified editorially, and amounted to 

the mingling of programme and advertising material; and 

 

(d) in the other editions of the two programmes under complaint, there were 

brief discussions about the programmes and features broadcast on the 

OTT Service without mentioning its name, except once in the edition of 

“Extra” broadcast on 26 April 2016, when introducing the fibre network 

extension ceremony.  Other than that, there were occasional shots of 

TV screens showing programmes broadcast on the OTT Service.  The 

names and logos of the OTT Service and the two ISPs were also visible 

on the backdrop of publicity events.  However, given that the OTT 

Service and/or the two ISPs were identified as the product sponsors of 

the concerned programmes, the presentation of the publicity events or 

variety show attended by the artistes, the interview with artistes about 

their work, and the distribution of free data SIM cards to members of 

the public were editorially justified in the concerned infotainment or 

entertainment programmes.  Such references were not obtrusive to 

viewing pleasure and not gratuitous. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints in respect of the 

two editions of “Scoop” broadcast on 19 April 2016 and 18 May 2016 were 

justified.  Having considered the relevant facts of the case including the 

severity of the breaches, the CA decided that TVB and TVBNV should be 

warned to observe more closely paragraph 1 of Chapter 11 of the TV 

Programme Code and paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising 

Code.  



-  20  - 

Case 4 – Television Programmes “News Cast At 6” (6 點新聞報道) 

broadcast on the ViuTV Channel of HK Television Entertainment 

Company Limited (“HKTVE”) at 6:00 pm to 6:30 pm on 30 May, 2, 8, 10, 

13, 21 and 22 June, 5 and 27 July, and 8 and 17 August 2016; and  

“News Cast At 8” (8 點新聞報道) broadcast on the same channel at 8:00 

pm to 8:30 pm on 12 and 16 June 2016 

 

A member of the public complained against the captioned 13 editions of news 

programmes.  The substance of the complaints was that no subtitles were 

provided for various news items in these news programmes, which violated 

the requirement on the provision of subtitles for news programmes.   

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of HKTVE in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

 Details of the Case 

 

(a) in the 13 editions of the news programmes under complaint, subtitles 

were provided when the alleged news items were introduced by anchors 

in studio, but no subtitles were provided in the detailed report of the 

alleged news items, except for remarks made by some interviewees in 

Putonghua or Cantonese in some of the news items.  There were one 

to four such news items in each news programme under complaint, and 

the duration of the concerned news item ranged from 1 minute 12 

seconds to 3 minutes 30 seconds; and 

 

(b) pursuant to Condition 3.1 of the First Schedule to HKTVE’s free TV 

licence, the CA had directed HKTVE to provide Chinese subtitles for 



-  21  - 

all news programmes broadcast on its integrated Chinese channel (viz. 

the ViuTV Channel) each day upon HKTVE’s use of spectrum (which 

took effect on 2 April 2016), on top of a fixed network, as an additional 

means of transmission for the delivery of its licensed free TV service, 

as approved by the CA (the “CA’s Direction”).  As set out in the CA’s 

Direction, HKTVE was not required to provide subtitles under certain 

circumstances where the provision of subtitles was not practicable due 

to technical constraints. 

  

Relevant Provisions in HKTVE’s Free TV Licence 

 

(a) Condition 3.1 of the First Schedule – The Licensee shall provide 

subtitling for its Service, as may be directed in writing by the CA from 

time to time after consultation with the Licensee. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) regarding the 10 editions of “News Cast at 6” in which HKTVE had 

admitted that there were inadvertent errors of its staff, HKTVE’s 

repeated failures in providing subtitles in 10 editions of the news 

programme broadcast from late May to early August 2016 did not 

appear to be isolated incidents.  The foregoing showed that HKTVE 

did not exercise due diligence in ensuring compliance with the subtitling 

requirement for news programmes.  The lapses were clear breaches of 

the concerned licence requirement applicable to HKTVE’s free TV 

service;   

 

 



-  22  - 

(b) for “News Cast at 8” broadcast on 12 June 2016, the CA took note of 

HKTVE’s submission that the news updates of the two overseas 

incidents emerged very close to the scheduled broadcast time of the 

news programmes.  Nevertheless, the CA noted that the concerned 

incidents happened several hours before the broadcast of the concerned 

news programme.  The CA considered that the reason put forth by 

HKTVE for the omission of subtitles did not fall within the scope of 

circumstances for exemption to provide subtitles in news programmes 

as set out in the CA’s Direction.  Therefore, HKTVE had breached the 

relevant licence condition in this news programme; and 

 

(c) as regards the remaining two editions of the news programmes, namely 

“News Cast at 8” broadcast on 16 June 2016 and “News Cast at 6” 

broadcast on 17 August 2016, the CA noted HKTVE’s explanation that 

the alleged news items in these two news programmes covered events 

which took place within one hour of the broadcast.  The CA 

considered that the reason put forth by HKTVE for the omissions of 

subtitles in these two news programmes fell within the scope of 

circumstances for exemption to provide subtitles in news programmes, 

which included broadcasts covering events within one hour of the 

broadcast, as set out in the CA’s Direction.  Given that the timing of 

the concerned local press conference/event was rather close to the 

commencement time of the two news programmes in question, there 

was insufficient evidence that HKTVE had breached the relevant 

licence requirement in these two programmes. 

 

  



-  23  - 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints regarding 11 

editions of the news programmes (viz. “News Cast at 6” broadcast on 30 

May, 2, 8, 10, 13, 21 and 22 June, 5 and 27 July, and 8 August 2016, and 

“News Cast at 8” broadcast on 12 June 2016) were justified and there was a 

breach of the licence requirement on provision of subtitling in news 

programmes.  Taking into account that HKTVE was a new free TV licensee, 

the CA decided that HKTVE should be advised to observe more closely 

Condition 3.1 of the First Schedule to its free TV licence. 

  



-  24  - 

Case 5 – Television Programme “City Forum” (城市論壇) of Radio 

Television Hong Kong (“RTHK”) broadcast on the Jade Channel of TVB 

and the RTHK TV 31 and 31A Channels at 12:05 pm to 1:00 pm on 19 

June 2016, and reruns on the RTHK TV 31 and 31A Channels at 6:00 pm 

to 6:55 pm on the same day 

  

A member of the public complained that a spectator on the floor uttered a foul 

expression and a coarse expression in the forum, which should not be 

broadcast. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

 

(a) the concerned programme was a public forum on current affairs 

broadcast live on TVB Jade, RTHK TV 31 and TV 31A outside the 

family viewing hours (“FVH”), and rerun on the two RTHK TV 

channels within the FVH on the same day; 

 

(b) during the livecast of the forum at 12:36 pm, while a secondary student 

was expressing her views on the discussion topic, a male spectator on 

the floor suddenly shouted and interrupted her speech.  Despite the 

host’s warning, the concerned spectator kept shouting.  Having heard 

the spectator’s utterance of offensive expressions, the host immediately 

requested staff members to invite him to leave the forum.  The 



-  25  - 

remarks with the alleged expressions uttered by the spectator were 

heard when staff members were escorting him to leave; and  

 

(c) the above remarks carrying the concerned expressions were included in 

the programme rerun on the two RTHK TV channels at 6:33 pm within 

the FVH on the same day. 

 

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 5 of Chapter 4 – expressions which may still be considered 

offensive by the average viewers should not be used within the FVH.  

At other times, they should be presented with discretion and in 

moderation; and 

 

(b) paragraph 6 of Chapter 4 – downright offensive expressions and 

obscene or profane language are prohibited. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the concerned coarse expression was an offensive expression to the 

average viewers of the public forum and the concerned foul expression 

was a downright offensive expression which should not be broadcast on 

free TV services.  Both expressions were clearly audible during the 

livecast and the rerun of the programme; and 

 

(b) although the host had taken actions to mitigate the situation and it could   

be difficult for RTHK to stop the airing of the offensive expressions 

uttered by the concerned spectator during the livecast, the broadcast of 



-  26  - 

the concerned expressions in the rerun during the FVH reflected that 

RTHK had not taken adequate steps to ensure compliance with the 

relevant provisions of the TV Programme Code.  

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified and 

decided that RTHK should be advised to observe more closely paragraphs 5 

and 6 of Chapter 4 of the TV Programme Code. 

  



-  27  - 

Case 6 – Radio Programme “eZone” (e 線金融網) broadcast on the 

Putonghua Channel of RTHK at 4:00 pm to 6:00 pm on 21 July 2016 

 

A member of the public complained that a guest uttered a foul expression 

during the programme. 

                       

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of RTHK in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) the concerned programme was a financial programme; 

 

(b) in a telephone interview, a stock market commentator expressed his 

frustration about some people’s grievance against him for having given 

investment advice that led to losses.  In passing, he mentioned that 

people were reluctant to pay for investment talks and uttered a 

Cantonese foul expression in his remark; and 

 

(c) RTHK admitted that the stock market commentator had uttered the 

alleged foul expression softly, which was not perceived by the host. 

   

Relevant Provision in the Radio Code of Practice on Programme 

Standards (“Radio Programme Code”) 

 

paragraph 15 – expressions considered vulgar or unacceptable by an 

average person are to be avoided.  Expressions that are definitely 

offensive are prohibited from use on radio. 



-  28  - 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the concerned Cantonese foul expression, though uttered in a light and 

swift manner, was audible.  It was a downright offensive expression 

which was unacceptable for broadcast on radio at all times; and 

 

(b) it seemed that the concerned foul expression was uttered unintentionally 

by the concerned commentator.  Nonetheless, it was the responsibility 

of RTHK to ensure that all its radio programmes should comply with 

the relevant provision of the Radio Programme Code. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified and 

decided that RTHK should be advised to observe more closely paragraph 15 

of the Radio Programme Code. 

 


