Appendix

Case 1 — Television Programme “TV Awards Presentation 2015” (T2
JHEAEIZ HYE 2015) broadcast on the Jade and HD Jade Channels of

Television Broadcasts Limited (“TVB”) on 13 December 2015 at
8:00 pm to 10:30 pm and repeated on 9 February 2016 at 10:15 am to
12:45 pm

15 members of the public complained that the brand logo of a fried chicken
chain was conspicuously and blatantly shown, which was gratuitous, obtrusive
to viewing pleasure, without editorial justification, and amounting to indirect

advertising for the concerned brand.

The Communications Authority (“CA”)’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case
and the representations of TVB in detail. The CA took into account the

relevant aspects of the case, including the following —

Details of the Case
(@) the concerned programme was a livecast of TVB’s annual award

presentation ceremony;

(b) the concerned fried chicken chain was identified as the product sponsor

in the end credits of the programme; and

() in a segment, a female host remarked that while the artistes were

anxiously awaiting the announcement of the major awards, she would



(a)

(a)

give them a good treat. Then several assistants marched in carrying
trays stacked with boxes of food. The logo of the concerned fried
chicken chain was clearly shown on the food boxes. There were also
medium to close-up shots showing the artistes eating and passing the
food around enthusiastically, and the brand logos on the food boxes and
soft drink cups were clearly shown. The whole segment lasted for

about 1 minute and 12 seconds.

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television

Programme Standards (“TV Programme Code”)

paragraph 1 of Chapter 11 - indirect advertising in television

programme is prohibited; and

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television
Advertising Standards (“TV Advertising Code”)

paragraph 10(a) of Chapter 9 — the exposure or use of the sponsors’
products and/or services within a programme should be clearly justified

editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not gratuitous.

The CA’s Considerations

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(@)

the insertion of the segment showing dressed up artistes consuming
fried chicken in the award presentation ceremony was gratuitous, not

justified editorially and obtrusive to viewing pleasure;



(b)

(©)

(d)

the female host made the complimentary remark “good treat” twice
when she referred to the food to be served to the artistes. There were
continuous and gratuitous medium to close-up shots focusing on the
brand logo of the sponsor on the food boxes when the food was
delivered to the artistes. The brand logo of the sponsor was
prominently and conspicuously displayed in the middle of the screen for
around 10 seconds to draw viewers’ attention to the sponsor and its
products. Such prominent exposure of the sponsor’s brand logo and
products with the complimentary remark made by the female host

constituted blatant advertising material for the sponsor’s products;

the programme segment in question was intentionally designed and
inserted into the concerned TV award presentation ceremony to cater
for the exposure of the sponsor’s brand logo and products. The
deliberate inclusion of such a segment in the concerned programme
without any editorial need but to draw viewers’ attention to the
sponsor’s logo and products constituted a serious breach of the
provisions of the TV Programme and Advertising Codes that govern

indirect advertising and product/service sponsorship; and

the CA had expressed serious concern over TVB’s repeated breaches of
the provisions governing indirect advertising and product/service
sponsorship. The CA had also repeatedly reminded TVB that indirect
advertising was strictly prohibited under the TV Programme Code and
broadcasters should comply fully with the relevant provisions in the TV
Advertising Code in respect of product/service sponsorship, and that the

CA would consider imposing heavier sanctions for any further breach



of the relevant provisions having regard to, among others, the nature
and severity of the breach, and the licensee’s past record of

non-compliance.

Decision

In view of the above, and taking into account TVB’s repeated breaches of the
provisions that govern indirect advertising and product/service sponsorship
and its representations, the CA decided that a financial penalty of $150,000
should be imposed on TVB for breaching the relevant provisions in the TV

Programme and Advertising Codes.



Case 2 — Television Programme “Below The Lion Rock 2015” (HjiFLUT

2015) of Radio Television Hong Kong (“RTHK”) broadcast on the Jade
Channel of TVB and the TV 31 Channel of RTHK at 7:30 pm to 8:30 pm
and 9:00 pm to 10:00 pm respectively on 14 November 2015

Five members of the public complained against the programme. The main
allegations were that the programme was overly horrifying, frightening,
unsuitable for broadcast during prime time or the family viewing hours (the
“FVH?”); terrified children and gave them nightmares; and contained violent
scenes but was not classified into Parental Guidance Recommended (“PG™)

category when it was broadcast on RTHK TV 31.

The CA’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case
and the representations of RTHK in detail. The CA took into account the

relevant aspects of the case, including the following —

Details of the Case

(@) the programme was a fictitious drama broadcast on TVB Jade during
the FVH and on RTHK TV 31 outside the FVH. It revolved around
the story of an investor who speculated in “haunted” apartments. The
investor moved into a flat where the previous occupant, a stewardess,
was murdered in order to persuade a potential buyer that the flat was

not haunted:;

(b) an advisory announcement alerting viewers to violent and horrifying



(©)

(d)

materials was shown at the beginning of the programme broadcast on
both channels. Against dimly lit settings and suspenseful background
music and/or appalling sound effects, there were portrayals of the
stewardess walking through a quiet car park and a corridor, and taking
an elevator to go home nervously; the investor cleaning red stains on
the floor of the haunted apartment and answering doorbell to find that
no one was at the door; the suspected spirit of the stewardess appearing
beside the investor when he was burning paper offerings, etc. In a
scene inside the haunted apartment which lasted for about 3 minutes,
the investor was terrified by what he saw, including red liquid running
from the tap in the bathroom, red words on a glass door threatening him
to move out of the apartment, and a female walking towards him and
turning into a wisp of red smoke. In an auction venue, there were
portrayals of a group of people in white clothes against green lighting
effect pestering the investor and asking him whether he would

speculate in tombs;

regarding the allegation on violence, there were portrayals of a person
walking into the bedroom of the stewardess at night with a knife in
hand and close-up shot of a hand stabbing downwards. No actual
depiction of stabbing the stewardess was shown. There were also
brief depictions of an assistant of the investor being chased, kicked,
punched and pushed and of the stewardess being pushed into the pool

and pressed down into the water; and

RTHK submitted that it did not have any intention to frighten the
audience, and the depictions of spirits were used as a tactic to draw the

audience’s attention to the distorted human nature in the haunted



(a)

(b)

(d)

(€)

(f)

property market.

Relevant Provisions in the TV Programme Code

paragraph 2 of Chapter 2 — nothing unsuitable for children should be
shown during the FVH;

paragraph 3 of Chapter 2 — morbid sound effects intended to anticipate
or simulate death or injury, the use of the supernatural or superstition so
as to arouse anxiety or fear, and any matter likely to lead to hysteria,
nightmares or other undesirable emotional disturbances in children are
some of the reasons for a programme to be considered unsuitable for

family viewing;

paragraph 8 of Chapter 6 — violence may not be presented in such a
manner as to cause alarm or distress to children within the FVH, and at
other times any portrayal of violence must not be too frequent or

impactful and must be essential to the story line or programme context;

paragraph 1 of Chapter 7 — the licensee should be vigilant on the likely

effects of all material shown on television on children;

paragraph 3 of Chapter 8 — programmes which are not generally
suitable for viewing by children must be classified into “PG” category
according to the standards in the same Chapter which included

paragraph 4(k) on the depiction of the supernatural; and

paragraph 4(k) of Chapter 8 — fictional depiction of exorcism, psychic



or occultic practice and the supernatural should not be overly realistic
in a “PG” programme so as to unsettle young minds. In certain cases,

clear advance warnings should be provided.

The CA’s Considerations

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(@)

(b)

although most of the contents of the programme were shown in daily
life settings with no horrific images, the gruesome atmosphere of the
ghostly scenes against realistic settings, gloomy lighting and appalling
sound effects (in particular the approximately 3-minute sequence
featuring the investor’s encounter with the spirit of the deceased
stewardess in the haunted apartment where the stewardess was
murdered) were frightening to some viewers, especially children. The
concerned portrayals exceeded the acceptable bound for materials to be
broadcast during the FVH when children might watch television
without parental guidance, and such materials rendered it necessary for
the programme to be classified into PG category when it was broadcast
outside the FVH;

the inclusion of an advisory announcement at the beginning of the
programme which advised viewers that the programme contained
violent and frightening materials would not render the programme
suitable for broadcast within the FVH; and

(c) the portrayals of violence were brief and contextually justified for plot

development and characterisation purposes, and were acceptable for



broadcast at the scheduled time slots, including within the FVH.

Decision

In view of the above, the CA considered that the complaints were justified.
Taking into consideration the relevant precedent and the likely effects of the
horrifying materials on young viewers, the CA decided that RTHK should be
strongly advised to observe more closely paragraphs 2 and 3 of Chapter 2,
paragraph 1 of Chapter 7, and paragraphs 3 and 4(k) of Chapter 8 of the TV

Programme Code.



10 -

Case 3 — Television Programmes “Good Morning Hong Kong” (& F5)
and “News Report” (#riE#kiE) broadcast on the | News Channel of TVB
from 8:00 am to 12:00 noon on 23 November 2015

Two members of the public complained that the concerned news programmes
showed an erroneous number of votes received by a candidate who was
elected in the 2015 District Council (“DC”) Election and an erroneous caption

that another candidate was elected for the concerned constituency.

The CA’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case
and the representations of TVB in detail. The CA took into account the

relevant aspects of the case, including the following —

Details of the Case

(@) the alleged erroneous number of votes for the elected candidate, and the
erroneous display of the caption “& 75" (elected) alongside the name
and photograph of another candidate, had been shown in the split
screen of the concerned news programmes for six times from 8:07 am
to 11:36 am;

(b) the correct election result of the concerned constituency was found at
12:18 pm in the programme “Noon News” (4t f&); and

(c) TVB admitted that the lapse was caused by an operational error in

entering the number of votes for the elected candidate.



11 -

Relevant Provision in the TV Programme Code

(a) paragraph 1A of Chapter 9 — the licensee shall make reasonable efforts

to ensure that the factual contents of news are accurate.

The CA’s Considerations

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(a) although the lapse would not have affected the election results of the
concerned constituency, the news programmes contained clear factual

errors; and

(b) although the concerned voting results had already been announced
earlier on 23 November 2015, the inaccurate information had been
broadcast for six times from 8:07 am to 11:36 am, and TVB only
corrected the error at 12:18 pm. TVB had not made reasonable efforts
to ensure that the concerned factual contents of the news programmes

were accurate.

Decision

In view of the above, the CA decided that the complaints were justified.
Taking into account the relevant precedent, the CA decided that TVB should
be strongly advised to observe more closely paragraph 1A of Chapter 9 of the

TV Programme Code.



12 -

Case 4 - Television Programme “now Noon News” (now 4-fE1¥riE)

broadcast on now News Channel of PCCW Media Limited (“now TV”)
from 12:00 noon to 12:20 pm on 21 November 2015

A member of the public complained that in a news item about the 2015 DC
Election, the photographs of three candidates in a constituency did not match

with the names in the photograph captions.

The CA’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case
and the representations of now TV in detail. The CA took into account the

relevant aspects of the case, including the following —

Details of the Case

(@) the concerned news programme was broadcast on 21 November 2015, the
day before the DC Election on 22 November 2015;

(b) in the programme, there was a 3-minute segment which reported the
challenges faced by the members in the second echelon of two political

parties in different constituencies;

(c) the segment briefly introduced the four candidates contesting in a
constituency. The photograph of each of the four candidates was shown
against a caption containing the candidate’s name and political affiliation.
While the photograph and caption of one of the candidates were correctly

shown, the photographs and captions of the other three candidates were



mismatched;

(d) the same segment was broadcast twice per hour on the same channel from
10:00 am to 3:00 pm on that day; and

(e) now TV apologized for the unintentional lapse and submitted that the

news item was stopped after 4:00 pm on that day.

Relevant Provision in the TV Programme Code

(a) paragraph 1A of Chapter 9 — the licensee shall make reasonable efforts to

ensure that the factual contents of news are accurate.

The CA’s Considerations

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(@) the mismatched photographs and names of three of the candidates

contained clear factual errors; and

(b) while the concerned factual errors might not have a significant effect on
the election results in the concerned constituency, now TV should be
reminded to be more careful when reporting election-related news,

particularly before the polling day.

Decision

In view of the above, the CA considered that the complaint was justified.

Taking into consideration the relevant precedents and the impact of the lapse,



the CA decided that now TV should be advised to observe more closely

paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme Code.



