
Appendix B 

 

Case – Television Programmes “News Report” (新聞報道) broadcast on 

the I News Channel of Television Broadcasts Limited (“TVB”) and the 

TVBN Channel of TVB Network Vision Limited (“TVBNV”) at various 

timeslots from 2:00 pm to 7:30 pm on 24 October 2015; and “News at 

6:30” (六點半新聞報道) broadcast on the Jade Channel of TVB and the 

TVBN Channel of TVBNV from 6:30 pm to 6:55 pm on the same day 

 

88 members of the public complained against the captioned programmes.  

The main allegations were that in the news item about the emergency closure 

of the Kap Shui Mun Bridge on the night of 23 October 2015 which paralysed 

the land traffic to North Lantau -  

 

(a) the remarks that the Democratic Party (“DP”) and the Civic Party 

(“CP”) opposed the Government’s funding application on Route 10 – 

North Lantau to Yuen Long Highway at the Finance Committee of the 

Legislative Council (the “FC”) in March 2002 were inaccurate and 

misleading as DP supported the Route 10 proposal at the concerned FC 

meeting and CP had not been founded in 2002.  The concerned 

remarks damaged the reputation of DP and CP and were unfair to them; 

  

(b) the news item inaccurately reported that the Democratic Alliance for 

the Betterment and Progress of Hong Kong (“DAB”) opposed the 

construction of the Tsing Lung Bridge because DAB only opposed the 

funding proposal concerning the section of Route 10 between So Kwun 

Wat and Yuen Long Highway, which did not include the Tsing Lung 

Bridge; and 



-  2  - 

 

(c) TVB only made corrections to the above remarks five hours later in a 

low key manner, no formal rectification announcement and/or apology 

had been made, and TVB deliberately removed the inaccurate remarks 

on its website to hide its misdeed. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB and TVBNV in detail.  The CA took into 

account the relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

(a) the news programmes reported on the follow-up actions taken by 

relevant parties due to the emergency closure of the Kap Shui Mun 

Bridge which paralysed the land traffic to North Lantau on 23 October 

2015.  The concerned news reports mentioned that the Tsing Yi to 

Lantau Link was currently the only road access between Lantau Island 

and the urban areas and recounted the proposal put forward in the past 

for the construction of an alternative road link connecting North Lantau 

and Yuen Long Highway.  The news reports mentioned that the 

proposal for the construction of an alternative road link between North 

Lantau and Yuen Long Highway had been twice rejected by the FC in 

1999 and 2002; that at the FC meeting in March 2002, DAB considered 

that there was no need or no urgency to construct a “new road”; and 

that DP and CP opposed the concerned proposal; 

 

(b) CP was founded in 2006; 



-  3  - 

 

(c) the proposed Route 10 – North Lantau to Yuen Long Highway included 

the southern section (“Route 10 Southern Section”), which comprised a 

7-km carriageway from North Lantau to So Kwun Wat (including the 

Tsing Lung Bridge), and the northern section (“Route 10 Northern 

Section”), which comprised a 4.5-km carriageway from So Kwun Wat 

to Yuen Long Highway;  

 

(d) contrary to the news reports, the proposal to carry out detailed design of 

Route 10 Southern Section and the associated site investigation was 

approved at the FC meeting held on 17 December 1999; and 

 

(e) the minutes of the FC meeting held on 8 March 2002 indicated that the 

meeting discussed, among others, the proposal to carry out detailed 

design of Route 10 Northern Section, which did not include the Tsing 

Lung Bridge; that members of DAB did not support the concerned 

proposal; that 19 Legislative Council Members, including members of 

DP, voted for the proposal; and that the remarks in the concerned news 

reports that DP considered that the new road might be under-utilised if 

a toll was charged and DP did not agree to commit further resources for 

the new road due to the budgetary constraints of the Government were 

in fact made by Hon Emily Lau, who was not a member of DP at that 

time. 

   

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news, etc. are accurate; and  



-  4  - 

 

(b) paragraph 7(e) of Chapter 9 – correction of factual errors in news 

should be made as soon as practicable after the original error, or at the 

end of the current programme or the beginning of a subsequent 

programme.  

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the concerned news reports contained clear factual errors in respect of the 

opposition of DP and CP to the concerned funding application at the FC 

meeting in March 2002, and the remarks that the proposal for the 

construction of an alternative road link between North Lantau and Yuen 

Long Highway had been twice rejected by the FC in 1999 and 2002 were 

incorrect.  This constituted a breach of paragraph 1A of Chapter 9 of the 

TV Programme Code; 

 

(b) the concerned inaccurate reports had been repeatedly broadcast since 

2:00 pm on 24 October 2015.  The reference to CP was removed in 

“News Report” broadcast at 7:35 pm and the rectified news reports were 

broadcast from 10:00 pm onwards on the same date; 

 

(c) as regards the allegation of inaccurate remarks about DAB’s opposition 

to the construction of the Tsing Lung Bridge, the concerned news reports 

mentioned that at the FC meeting in March 2002, DAB considered that 

there was no urgency to construct a “new road”.  The minutes of the FC 

meeting in March 2002 recorded that “While Members of DAB agreed 



-  5  - 

that a new road linking North West New Territories with the urban areas 

was necessary, there was no urgency to construct Route 10 at this stage”.  

As such, there was insufficient evidence that the concerned reference in 

the news reports was inaccurate; and 

 

(d) the allegations concerning whether TVB made a formal rectification 

announcement and/or took initiative to make an apology, and the 

contents broadcast on TVB’s online platform were outside the 

jurisdiction of the CA. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA considered that the complaints about inaccurate 

remarks regarding the opposition of DP and CP to the funding application of 

Route 10 Northern Section and the rejection of the Route 10 Proposal by the 

FC twice in 1999 and 2002 in the concerned news reports were justified.  

Taking into consideration the relevant precedents, the CA decided that both 

TVB and TVBNV should be warned to observe more closely paragraphs 1A 

and 7(e) of Chapter 9 of the TV Programme Code.  

 

 

 


