
Appendix 

 

 

Case 1 – Teloping of Inaccurate Mark Six Results on the I News Channel 

of Television Broadcasts Limited (“TVB”) on 13 August 2015 at around 

10:00pm  

 

Three members of the public complained that the Mark Six results teloped at 

the bottom of the screen showed five drawn numbers and one extra number, 

which were erroneous. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the concerned channel was a round-the-clock news channel with 

teloping of news headlines at the bottom of the screen; 

 

(b) the alleged teloping news headline showed five drawn numbers and an 

extra number, with two drawn numbers (i.e. 1 and 4) being shown as 

one (i.e. 14).  The incorrect results had been teloped 13 times 

intermittently from 9:45pm to 10:44pm in several news programmes 

and a financial programme, until the correct results were teloped at 

10:49pm;  

 



-  2  - 

(c) the verbal reports and graphics on the Mark Six results broadcast in the 

news programmes at 9:55pm and 10:25pm were accurate; and 

 

(d) TVB’s representations that the lapse was caused by an operational 

error.   

 

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news, etc. are accurate. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the concerned teloping contained clear factual errors.  The concerned 

news channel is one of the major channels in the domestic free 

television programme service on which the viewing public would rely 

as an information source.  Although all drawn numbers were 

accurately reported in the news programmes during the concerned 

period, the incorrect teloping message (which was repeatedly shown on 

the concerned news channel for almost an hour) might have confused 

and misled viewers; and  

 

(b) this was the second lapse of a similar nature on the same channel.  

TVB had failed to take effective measures to avoid the recurrence of 

similar lapses. 



-  3  - 

Decision  

 

In view of the above and taking into consideration the relevant precedents, the 

CA decided that TVB should be advised to observe more closely paragraph 

1A of Chapter 9 of the TV Programme Code. 

 

  



-  4  - 

Case 2 – Radio Programme “On a Clear Day” (在晴朗的一天出發) 

broadcast on the CR 2 Channel of Hong Kong Commercial Broadcasting 

Company Limited (“CRHK”) on 14 August 2015 at 8:00am – 10:00am  

 

Two members of the public complained that a host uttered a foul expression.  

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of CRHK in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case  

 

(a) the programme under complaint was a personal view programme which 

talked about current affairs and other issues in a light-hearted manner; 

 

(b) the alleged host was introduced as a guest host in the opening jingle of 

the programme;  

 

(c) during the discussion of a current topic, the alleged host uttered a foul 

word in his remarks; and 

 

(d) CRHK’s representations that there was no malice intended and the 

incident was a slip of the tongue from a less experienced guest host. 

 

 

 

 



-  5  - 

Relevant Provision in the Radio Code of Practice on Programme 

Standards (“Radio Programme Code”)  

 

(a) paragraph 15 – expressions considered vulgar or unacceptable by an 

average person are to be avoided.  Expressions that are definitely 

offensive are prohibited from use on radio. 

 

The CA’s Considerations  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) the concerned Cantonese foul word, though uttered swiftly, was clearly 

audible and would be considered unacceptable by an average listener of 

the morning talk show, especially when it was uttered by a programme 

host; and 

 

(b) it was the responsibility of the licensee to ensure good discipline and 

training among its staff (including guest hosts) to ensure compliance with 

the relevant requirements in the Radio Programme Code. 

 

Decision  

 

In view of the above and taking into account the relevant precedents, the CA 

decided that CRHK should be advised to observe more closely paragraph 15 

of the Radio Programme Code. 


