
Appendix 

 

Case 1 – Television Programme “The Chef’s Choice” (天天飲食 ) 

broadcast on the CCTV-1 Channel of Asia Television Limited (“ATV”) 

on 2, 7, 16 and 23 October 2014 at 4:38pm – 4:55pm  

 

A member of the public complained that the display of the sponsor’s logo in 

the concerned programme exceeded the stipulated frequency and duration 

limits, and amounted to advertising. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following – 

 

Details of the Case 

 

(a) the programme was a cooking programme of the concerned channel 

which was acquired by ATV for direct re-transmission on its domestic 

free television programme services (“free TV services”).  The 

concerned brand was identified as a title sponsor of the programme.  

The duration of each edition of the programme was about 15 minutes 

without any break, in which the chefs cooked one or two dishes using 

the sponsor’s seasoning products; and  

 

(b) there were shots of the cooking panel with the sponsor’s products 

shown.  The sponsor’s logo could be seen on the products, on the 



-  2  - 

apron or clothing of the chefs and the host, on the packaging of the 

sponsored products and on the placards in the setting of the kitchen.  

In addition, the sponsor’s logo frequently appeared alongside the title 

of the programme, the names of the chefs and the host, the names of 

the dishes and the recipes. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (“TV Advertising Code”) 

 

(a) paragraph 1 of Chapter 8 – unless otherwise permitted by the CA, 

advertising material may be placed only at the beginning or end of a 

programme or in a natural break occurring therein; 

 

(b) paragraph 2 of Chapter 8 – advertisements built into programmes of 

channels acquired for direct re-transmission which are produced 

primarily for reception outside Hong Kong but which do not contribute 

to any advertising revenue of the licensee may deviate from the 

standards set out in paragraph 1 where the licensee can demonstrate that 

compliance is not feasible without interrupting the licensee’s television 

programme services; 

 

(c) paragraph 2A of Chapter 8 – paragraph 2 above does not apply to free 

TV services unless –  

 

(a) the licensee has provided a declaration to the CA that the channel 

is produced primarily for reception outside Hong Kong and does 

not contribute to any advertising revenue of the licensee; 

 



-  3  - 

(b) announcements are displayed to adequately inform viewers that 

advertisements may be placed within programmes;  

 

(c) the aggregate advertising time during advertising breaks of the 

channel does not exceed the stipulated limits; and 

 

(d) paragraph 8B(d) of Chapter 9 – references to sponsored programme title 

and the display of sponsorship references alongside the sponsored 

material within programmes are subject to the broadcast frequency and 

duration stipulated below – 

 

(i) the appearance of sponsor identification for title sponsorship and 

any sponsorable material should not be too frequent to the extent 

that viewing pleasure would likely be adversely affected; and 

 

(ii) for a programme without breaks of 7 minutes or more in duration, 

the duration of each sponsor identification appearing each time 

should not exceed 15 seconds.  The aggregate duration of the 

allowed sponsor identification within such programme may be 

calculated on a pro-rata basis at the ratio of 30 seconds per every 

7 minutes. 

 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the extensive display of the materials bearing the sponsor’s logo in the 



-  4  - 

kitchen had given undue prominence to the sponsor and amounted to 

advertising materials within the programme; 

 

(b) some sponsor identifications were displayed far longer than the 15 

seconds limit per display, and the aggregate duration of the sponsor 

identifications in each edition of the programme exceeded the stipulated 

duration limit; and 

 

(c) while CCTV-1 was an acquired channel for direct re-transmission in 

ATV’s free TV services, no announcement was displayed to inform 

viewers that advertisements might be placed within the concerned 

programme.   

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA considered the complaints justified.  Given that 

ATV received an advice from the CA for a similar lapse in September 2014, 

the CA decided that ATV should be strongly advised to observe more closely 

paragraphs 1 and 2A(b) of Chapter 8 and paragraph 8B(d) of Chapter 9 of the 

TV Advertising Code. 

 

  



-  5  - 

Case 2 – Television Programme “News Roundup” (晚間新聞) broadcast 

on the Jade Channel of Television Broadcasts Limited (“TVB”) on 14 

January 2015 at 11:05pm – 11:55pm 

 

A member of the public complained that in the news report about the results 

of a survey conducted by the Public Opinion Programme of the University of 

Hong Kong (“HKUPOP”) on people’s instant reaction to the 2015 Policy 

Address by the Chief Executive, the results of a similar survey conducted by 

HKUPOP in 2014 were erroneously cited. 

                           

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) according to the report of the concerned survey published on 

HKUPOP’s website, the figures cited verbally and visually in the 

concerned news item were the results of the survey conducted in 2014 

instead of 2015, and the comparison of the survey results with those of 

the previous year was made between the figures for 2013 and 2014, 

instead of those between 2014 and 2015; and 

 

(b) TVB admitted that the lapse was caused by human error and confirmed 

that no correction had been made subsequent to the broadcast. 

   



-  6  - 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news are accurate; and 

 

(b) paragraph 7(e) of Chapter 9 – correction of factual errors in news 

should be made as soon as practicable after the original error. 

 

The CA’s Considerations 

 

Having regard to the relevant facts of the case, the CA considered that – 

 

(a) the concerned news item contained clear factual errors; 

 

(b) the Policy Address announced on the date of the news report was a 

subject of significant public importance.  The survey concerning the 

public’s instant reaction to the Policy Address was understandably a 

subject of interest to the viewers.  The misquoted figures might have 

affected viewers’ comprehension of the public reaction to the latest 

Policy Address; and 

 

(c) the reporting of a wrong set of survey results, the lack of awareness of 

the errors made and hence the absence of any rectification afterwards 

reflected the station’s failure to ensure the accuracy of the factual 

contents in the concerned news item. 

 

 

 



-  7  - 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that TVB should be strongly advised to 

observe more closely paragraphs 1A and 7(e) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code. 

  



-  8  - 

Case 3: Television Programme “Scoop” (東張西望) broadcast on the Jade 

Channel of TVB on 15 September 2014 at 7:30pm – 8:00pm 

 

A member of the public complained against the captioned programme.  The 

substance of the complaint was that in the report on substandard lard from 

Taiwan, it was remarked that a local chain restaurant had used the substandard 

lard products manufactured by a company in Taiwan and the exterior shot of 

the concerned restaurant was shown, despite that the concerned restaurant was 

not on the list of traders using the concerned substandard lard products issued 

by the Centre for Food Safety (“CFS”).    

 

The CA’s Findings  

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

 

(a) the programme under complaint was an infotainment programme on 

social issues and showbiz gossips; 

 

(b) in the concerned segment on substandard lard, footage of several shops 

with their names discernible, including the concerned local chain 

restaurant, was shown in split screen for about eight seconds against a 

voice-over stating that those shops (without mentioning their names) had 

used the substandard lard product of a company in Taiwan; 

 



-  9  - 

(c) the concerned local chain restaurant was not on the CFS’s list of traders 

that might have distributed or used lard/lard products manufactured by the 

concerned company in Taiwan; and 

 

(d) in the edition of the same programme broadcast on 17 September 2014, 

the programme hostesses announced that the footage of the concerned 

local chain restaurant was included in the segment broadcast on 15 

September 2014 (viz. the concerned edition of the programme under 

complaint) by mistake and that according to CFS’s announcement on 14 

September 2014, the concerned local chain restaurant did not use the lard 

product of the concerned company in Taiwan. 

 

Relevant Provision in the TV Programme Code 

 

(a) paragraph 9 of Chapter 9 – the licensees have a responsibility to avoid 

unfairness to individuals or organisations featured in factual programmes, 

in particular through the use of inaccurate information or distortion.  

They should also avoid misleading the audience in a way which would be 

unfair to those featured in the programme. 

 

 

The CA’s Considerations  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) based on media reports, the concerned local chain restaurant’s statement 

on 8 September 2014 and the CFS’s press release on the same date, there 

was insufficient evidence to confirm that the concerned local chain 



-  10  - 

restaurant had used the substandard lard from the concerned company in 

Taiwan; and 

 

(b) the presentation of the footage of the concerned local chain restaurant 

against the voice-over that it had used the substandard lard from the 

concerned company in Taiwan in the programme, albeit brief, conveyed 

inaccurate information, which would be unfair to the concerned local 

chain restaurant. 

 

 

Decision 

 

Taking into consideration that TVB had made a clarification in a later edition 

of the concerned programme about the wrong inclusion of the footage of the 

concerned local chain restaurant in the programme, the CA decided that TVB 

should be advised to observe more closely paragraph 9 of Chapter 9 of the 

TV Programme Code. 

 

 

 


