
 

Appendix 

 

Case 1 – Television Programme “Vision on International Finance” (國際

財經視野) broadcast on the Home and Asia Channels of Asia Television 

Limited (“ATV”) on 3 June 2014 at 10:00 pm – 10:25 pm and its repeats 

on both Channels on 4 June 2014 

 

A member of the public complained that the programme contained inaccurate 

and misleading information on the dates of initial public offering (“IPO”) and 

the changes in share prices since the IPO of five technology and internet 

companies listed in the United States (“US”).  

  

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail. The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

(a) in a segment of the programme, a hostess and a financial analyst 

discussed the preformance of some US stocks. The hostess said that 

since early 2014, batches of technology and internet stocks had been 

listed;  

 

(b) the hostess then highlighted the percentages of decrease in the share 

prices of four US-listed technology and internet companies against a 

flipcard showing the respecitve percentages of decrease in the 

concerned share prices under the caption “美國新股股價表現不濟 (上



- 2 - 

市至 2/6)” (English translation : “unsatisfactory performance of new 

US stocks (from being listed to 2 June)”); and 

 

(c) ATV admitted that there were errors on the IPO dates of two of the 

stocks quoted by the hostess; and submitted that the term “上市” 

(English translation: “listing”) in the programme referred to both IPO 

and “follow-on offerings” or “secondary sales/post-IPO 

offerings/subsequent offerings”. 

 

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensees shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of financial programmes, etc. are 

accurate.  

 

The CA’s Considerations 

 

Having regard to the relevant facts of the case, the CA considered that – 

 

(a)  there were factual errors with respect to the IPO dates of two of the 

stocks quoted by the hostess; and 

 

(b)  the term “上市” (English translation: “listing”) in the hostess’ relevant 

remarks, which were delivered against a flipcard with the caption 

“unsatisfactory performance of new US stocks”, would likely mislead 

viewers that the hostess referred to the IPOs of the concerned stocks 

rather than the “follow-on offerings” as submitted by ATV, and thus 



- 3 - 

rendering the quoted percentages of decrease of the concerned stock 

prices inaccurate.  

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that ATV should be strongly advised to 

observe more closely paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme Code. 

 

 



- 4 - 

Case 2 – Television Programme “Hong Kong Connection” (鏗鏘集) of 

Radio Television Hong Kong (“RTHK”) broadcast on the Jade Channel 

of Television Broadcasts Limited (“TVB”) on 14 September 2014 at    

7:35 pm – 8:00 pm 

 

A member of the public complained that the programme contained footages of 

people diving into a plunge pool, which was a dangerous act, without any 

warning caption. Such act might cause serious injuries if imitated by the 

audience, including children. 

  

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of RTHK in detail. The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

(a) the concerned programme was a documentary broadcast within the 

family viewing hours (“FVH”). It featured two men who chose to adopt 

a simple and natural way of life; 

 

(b) it was shown that one of the interviewees led a local eco-tour to an 

unidentified waterfall and plunge pool. There were brief scenes of some 

tour members diving into the plunge pool, intercutting with their 

comments on the tour and the interviewee’s vision of such a tour; 

 

(c) at the end of the programme, the interviewee was shown meditating at 

the waterfall, followed by a shot of him jumping into the plunge pool 



- 5 - 

from height; and 

 

(d) no warning or advice from professionals was given, nor was there any 

safety measure presented prior to or during the portrayals of diving and 

jumping into the plunge pool. 

   

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

(a) paragraph 2 of Chapter 2 – the FVH are determined as the period 

between the hours of 4:00p.m. and 8:30p.m. on any day, during which 

time nothing which is unsuitable for children should be shown; 

 

(b) paragraph 1 of Chapter 7 – the licensee should be vigilant on the likely 

effects of all material shown on television on children; and 

 

(c) paragraph 6 of Chapter 7 – the portrayal of dangerous behaviour easily 

imitated by children should be avoided during FVH. 

 

The CA’s Considerations 

 

Having regard to the relevant facts of the case, the CA considered that – 

 

(a) the act of diving or jumping into the plunge pool from a certain height 

was dangerous and could be imitated by children; and  

 

(b) as there was no warning caption to point out the potential danger of 

jumping or diving into a plunge pool, or presentation of any safety 

measure or professional advice, the concerned footage was unsuitable for 



- 6 - 

broadcast within the FVH. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that RTHK should be strongly advised 

to observe more closely paragraph 2 of Chapter 2 and paragraphs 1 and 6 of 

Chapter 7 of the TV Programme Code. 



- 7 - 

Case 3 – Television Programmes “News Roundup” (晚間新聞) broadcast 

on the Jade, HD Jade and I News Channels of TVB and the TVBN 

Channel of TVB Network Vision Limited (“TVBNV”) on 2 July 2014 at 

11:00 pm; and “Good Morning Hong Kong” (香港早晨) broadcast on the 

Jade and I News Channels of TVB on 3 July 2014 at 8:15am 

 

Seven members of the public complained against a report about some 

protesters being released by the Police in the captioned television programmes. 

The substance of the complaints was that the footage showing a male student 

embracing a woman with the subtitles that a parent felt relieved to see her 

arrested son being released in the concerned news report was inaccurate and 

misleading. According to the concerned student’s clarifications on his social 

network account, he was awaiting the release of his teacher (i.e. the woman he 

embraced), and he was not arrested by the Police. The concerned report was 

unfair to the concerned student, might damage his reputation and influence his 

future, and caused embarrassment to the concerned woman. 

  

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB and TVBNV in detail. The CA took into 

account the relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

(a) in the news item on the arrests of protesters who staged a sit-in protest 

on Chater Road after the July 1 March, it was reported that some 

protesters were released in the evening of 2 July. The reporter remarked 

in the voice-over that “有家長見番被扣留嘅仔，放下心頭大石” 



- 8 - 

(English translation: “a parent felt relieved to see her arrested son being 

released”) with the corresponding subtitles shown. Concurrently, there 

was footage of some people embracing each other, in which the alleged 

pair of male and woman were shown at close distance in the middle of 

the screen, with the woman uttering “唔駛驚” (English translation: 

“don’t be afraid”) to the young man a few times; and 

 

(b) investigation revealed that other local media reported that the woman 

who was featured in the footage was arrested during the Chater Road 

sit-in on 1 July 2014. 

   

Relevant Provisions in the TV Programme Code 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of news are accurate; and 

 

(b) paragraph 7(b) of Chapter 9 – pictorial representation of news should 

be carefully selected to ensure fairness and should not be misleading or 

sensational. 

 

The CA’s Considerations 

 

Having regard to the relevant facts of the case, the CA considered that – 

 

(a) the concerned voice-over and subtitles straddled a fleeting shot of some 

people embracing each other and a 6-second footage showing the 

concerned pair of male and woman at close distance in the middle of 

the screen. Although TVB and TVBNV submitted that the concerned 



- 9 - 

description did not specifically refer to the pair and that it was 

coincidental for them to be shown at close distance on screen, the 

concerned voice-over and subtitles were broadcast largely at the same 

time when the footage of the concerned pair was shown. The CA 

considered that such a pictorial presentation could mislead viewers that 

the voice-over referred to the pair shown in the middle of the 6-second 

footage; 

 

(b) it was reported by other local media that the concerned woman 

participated in the sit-in protest, and was arrested and released by the 

Police, instead of being a parent awaiting the release of her arrested son; 

 

(c) the concerned licensees failed to submit any information to show that it 

had made reasonable effort to ensure that the concerned footage and 

description in the voice-over and subtitles were accurately presented; 

and 

 

(d) as the focus of the concerned news item was that most protesters under 

arrest were released, the CA considered that the concerned brief footage 

and voice-over did not appear to carry any derogatory meaning. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that TVB and TVBNV should be 

advised to observe more closely paragraphs 1A and 7(b) of Chapter 9 of the 

TV Programme Code. 


