
 

Appendix 

Case 1 – Radio Programme “The Summit” (光明頂) broadcast on the CR 
1 Channel of Hong Kong Commercial Broadcasting Company Limited 
(“CRHK”) on 8 July 2014 at 11:00pm – 12:00midnight 

 

A member of the public complained about the captioned programme.  The 

substance of the complaint was that –  

                           

(a) the remarks “亨利八世因為鹹濕所以不順從掌權者 ” (English 

translation: “Henry VIII did not submit to the authorities because he 

was lecherous”), “亨利八世包二奶、三奶、四奶” (English translation: 

“Henry VIII had many mistresses”), “佢(亨利八世)陽具生得痕” 

(English translation: “He (Henry VIII) was born a lustful man”) and “聖

公會是由亨利八世的英皇男性生殖器出來，用下體射出來 ”  

(English translation: “The Anglican Church came out from the genitals 

of Henry VIII, and was ejected from his private parts”), which carried 

clear sexual connotations, were indecent, of bad taste and denigrated 

Henry VIII, the Anglican Church and Christianity; and 

 

(b) the hosts’ remarks that those who believed that Jesus Christ resurrected 

three days after death by crucifixion were “傻佬” (English translation: 

“Idiots”) and that Christianity was “人民的鴉片” (English translation: 

“Opium of the people”) denigrated and attacked Christians and 

Christianity. 

 

The CA’s Findings 

 



-  2  - 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of CRHK in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

(a) the concerned late-night talk show was identified as a personal view 

programme (“PVP”); 

 

(b) the hosts discussed the remarks made by The Most Reverend Dr Paul 

Kwong, the Archbishop of Hong Kong, against the recent protests.  

The hosts questioned the Archbishop’s viewpoint, and the discussion 

touched on Henry VIII who established the Anglican Church.  

Remarks about Henry VIII and the establishment of the Anglican 

Church similar to those as alleged were found; 

 

(c) one of the hosts remarked that if one was to use his analytical power, he 

would regard the resurrection of Jesus as a myth and other similar 

expressions were found in the host’s remarks.  He named several 

famous atheists including Karl Marx, while the other host uttered the 

alleged remark “ 基督教係人民嘅鴉片 ” (English translation: 

“Christianity is the opium of the people”), which was a paraphrased 

statement of Karl Marx’s view on religion, viz. “religion is the opium 

of the masses”, without further elaboration; and 

 

(d) the hosts supplemented that when one used analytical power, one 

would find that religion was not science. 

 



-  3  - 

   

Relevant Provisions in the Radio Code of Practice on Programme 

Standards (“Radio Programme Code”) 

(a) paragraph 7(a) – any material which is indecent, obscene, or of bad 

taste which is not ordinarily acceptable to the listeners taking into 

consideration the circumstances of the broadcast of the programme 

should not be included in a programme.  Such matter includes, but is 

not limited to, language and material which depict or describe, in 

downright offensive terms, sexual organs or activities; and 

 

(b) paragraph 7(b) – any material which is likely to encourage hatred 

against or fear of, and/or considered to be denigrating or insulting to 

any person(s) or group(s) on the basis of, among others, religion, 

should not be included in a programme. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) while the hosts emphasised that the Anglican Church was established out 

of Henry VIII’s sexual desire, historical information showed that there 

were other political considerations which led to the breaking of his ties 

with the Roman Catholic Church and the establishment of the Anglican 

Church in England.  The CA considered that the language used by the 

hosts, particularly the sexual references to Henry VIII in relation to the 

establishment of the Anglican Church, was out of acceptable bounds, 

indecent, of bad taste, and would likely be considered denigrating or 



-  4  - 

insulting to persons or groups on the basis of religion; and 

 

(b) the remarks in allegation (b) were presented as the opinions of the 

concerned hosts on religion with reference to certain statements made by 

other atheists, which were not unacceptable for broadcast. 

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that CRHK should be warned to 

observe more closely paragraphs 7(a) and 7(b) of the Radio Programme Code. 



-  5  - 

Case 2 – Television Programme “Hot Topic” broadcast on the Home 

Channel of Asia Television Limited (“ATV”) on 7 June 2014 at 9:00pm – 

9:08pm 

 

A member of the public complained about the captioned programme.  The 

substance of the complaint was that the following remarks about the public 

consultation on future fuel mix for electricity generation for Hong Kong were 

inaccurate and misleading – 

 

(a) “澳門自己本身無電，全部都靠大陸” (English translation: Macau did 

not generate electricity, its power supply was totally dependent on the 

Mainland) (“remark (i)”), because Macau generated about 5% of its 

electricity supply; 

 

(b) “澳門的供電穩定性是99.99%” (English translation: the electricity 

supply reliabilty in Macau was 99.99%) (“remark (ii)”), because the 

figure should be 99.9999%; 

 

(c) “這個諮詢有三個選擇給市民” (English translation: three options were 

provided for public consultation) (“remark (iii)”), because the 

Government only put forward two fuel mix options for public 

consultation; and 

 

(d) “而家啱啱開始諮詢…” (English translation: The public consultation 

started just now....) (“remark (iv)”), as the public consultation period 

was from 19 March to 18 June 2014, and the consultation would end in 

less than two weeks when the concerned programme was broadcast on 7 



-  6  - 

June 2014. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

Details of the Case 

(a)   the concerned programme was identified as a PVP; and 

 

(b)  when discussing different views towards the Government’s proposals 

for future fuel mix for electricity generation, the hosts made remarks 

similar to those as alleged. 

   

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(a) paragraph 1A of Chapter 9 – the licensee shall make reasonable efforts 

to ensure that the factual contents of PVPs, etc. are accurate; and 

 

(b) paragraph 17(b) of Chapter 9 – in PVPs on matters of public policy or 

controversial issues of public importance in Hong Kong, facts must be 

respected and the opinion expressed, however partial, should not rest 

upon false evidence. 

 

 



-  7  - 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) remark (i) did not correctly reflect the electricity supply figures of Macau 

submitted by ATV on which the male host’s remark was based, viz. 

Macau imported 92.1% of its electricity from the Mainland and produced 

7.9% by itself in 2013; 

 

(b) regarding remarks (ii) and (iv), it was not the intention of the hosts to 

mislead viewers;   

 

(c) the CA noted ATV’s admission that remark (iii) was a slip of the tongue; 

and 

 

(d) having four factual errors in a four-minute discussion segment indicated 

that ATV had not made sufficient efforts to ensure accuracy of the 

concerned PVP.   

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that ATV should be advised to observe 

more closely paragraphs 1A and 17(b) of Chapter 9 of the TV Programme 

Code. 



-  8  - 

Case 3 – Television Advertisement for “Country Garden – Ten Miles 

Coast” (碧桂園‧十里銀灘) broadcast on the Jade Channel of Television 

Broadcasts Limited (“TVB”) on 6 August 2014 at 7:42am  

 
A member of the public complained that the caption “深圳東” (English 

translation: Shenzhen East) displayed in the concerned advertisement was not 

based on facts because the concerned property was not located within 

Shenzhen City. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of TVB in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) the alleged caption was displayed in the bottom left corner throughout 

the advertisement.  Moreover, there were a caption and a voice-over 

containing the phrase “深圳東” (English translation: Shenzhen East) at 

the beginning of the advertisement.  There was no other reference to 

the location of the concerned property in the advertisement;  

 

(b) according to the information on the advertiser’s website, the concerned 

property was located in Huizhou City, which was not within Shenzhen 

City; and 

 



-  9  - 

(c) TVB submitted that the advertised property was situated around 20 

kilometers east of Shenzhen.  TVB had advised the advertiser to 

modify or remove the alleged phrase for its future broadcasts to avoid 

causing misunderstanding. 

 

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television 

Advertising Standards (“TV Advertising Code”) 

 

(a) paragraph 9 of Chapter 3 – no advertisements may contain any 

descriptions, claims or illustrations which expressly or by implication 

depart from truth or mislead about the product or service advertised; 

and 

 

(b) paragraph 39(a) of Chapter 6 – the claims in a real property 

advertisements should not expressly or by implication misrepresent the 

location of the real property advertised. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a)  location of a property was a crucial appeal in a real property 

advertisement.  The prolonged display of the alleged caption and the 

slogan with the alleged phrase in the concerned advertisement had the 

effect of misleading viewers that the concerned property was located in 

the east of Shenzhen; and 

 



-  10  - 

(b)  TVB, as an experienced broadcaster, should have identified the 

problem in the concerned reference regarding the location of the 

property when vetting the advertisement.   

 

Decision  

 

In view of the above, the CA decided that TVB should be advised to observe 

more closely paragraph 9 of Chapter 3 and paragraph 39(a) of Chapter 6 of 

the TV Advertising Code. 

 

 
 


