Public Consultation Exercise
for the Renewal of the Domestic Free
Television Programme Service Licences

Summary of the Public Views on
Asia Television Limited

Communications Authority
April 2015



CONTENT

Chapter 1: Introduction

Chapter 2: The Public Views Collected
Part 1:

Quantitative analysis of data of the public opinion
survey

Part 2:

Comments collected from public hearings and
focus group discussions and written submissions
by individuals and organisations

10



Chapter 1. Introduction

The existing domestic free television programme service
(“free TV”) licence of Asia Television Limited (“ATV”) runs from 1
December 2003 to 30 November 2015. ATV submitted an application
for renewal of its free TV licence on 29 November 2013. The
Communications Authority (“CA”) processed the application in
accordance with the Broadcasting Ordinance (Cap. 562) (“BO”) and
established practices, and submitted its recommendations to the Chief
Executive in Council (“CE in C”’) on 4 November 2014.

2. Pursuant to the requirement under section 11(4) of the BO,
the CA conducted a two-month public consultation exercise between 4
February 2014 and 3 April 2014 to gauge public views on the
performance of ATV and of the other free TV licensee in connection
with their respective licence renewal applications. During the public
consultation exercise, public views were collected through three public
hearing sessions and four focus group discussions. A total of 7,078
written submissions (including 372 late written submissions) were
received from members of the public. The CA also commissioned an
independent survey firm to conduct a territory-wide opinion survey to
collect public views on the free TV service of the two licensees. The
CA has given careful consideration to the public views collected in
making recommendations to the CE in C on the licence renewal
application of ATV.

3. This summary mainly sets out the public views received
in respect of ATV which is relevant to the objective of assessing ATV’s
licence renewal application. During the public consultation exercise,
the CA also received views relating to the other free TV licensee.
These views, together with the full report of the opinion survey,
summaries of views of the public hearings and focus group discussions,
and written submissions, will be made public after the CE in C has
announced its decision on the licence renewal application of the other
free TV licensee.



4, We would like to take this opportunity to thank all the
individuals, groups and organisations who have expressed their views
during the pubic consultation exercise.

The Communications Authority
April 2015



Chapter 2. The Public Views Collected

Part 1: Quantitative Analysis of Data of the Public
Opinion Survey

1. Objectives, Scope and Research Method

1.1 Following the established practices, the CA
commissioned an independent survey company to conduct a territory-
wide opinion survey (“Survey”) to collect the public views on free TV
services in Hong Kong, including standard, quality and diversity of
programmes.

1.2 Public views were collected by interviews with
households using a random sampling methodology. The fieldwork
was conducted by the survey company between 30 November 2013
and 28 May 2014. A total of 3,063 respondents aged 15 or above were
successfully interviewed, achieving an overall response rate of 59.8%.
Where appropriate and available, the findings of the Survey are
compared with those of the previous surveys conducted in 2007 and
20009.

2. Major Survey Findings

Major findings of the Survey, particularly those
concerning the free TV service of ATV, are summarised
below.

2.1 Viewing Habits of Free TV

* Viewers normally watched free TV from 6:00 pm to
11:59 pm. The average time spent on watching free
TV per day was 2.7 hours, as compared to 3.2 hours in
2009 and 3.0 hours in 2007.



e Amongst the existing six free TV channels of ATV,
ATV Home was more frequently watched by viewers
(3.4%), followed by ATV Asia (0.7%), CCTV
Channel 1 (0.6%), ATV Classic (0.5%), ATV World
(0.4%) and Shenzhen Satellite TV (0.3%).

2.2 Purpose of Watching Free TV

 Viewers watched free TV mainly for “obtaining
information such as news, weather, financial and
traffic reports” (59.3%) and “seeking entertainment”
(47.6%).

2.3 Programme Quality

e 48.1% of viewers were dissatisfied with the
programme quality of ATV, while 22.6% were
satisfied. 15.5% found it average and 13.9% had no
comment. (Comparison of the relevant figure could
not be made as the question was not raised in the
previous surveys.)

2.4 Programme Variety

e 54.8% of viewers considered that the level of
programme variety of free TV services was
satisfactory (versus 54.7% for analogue or simulcast
digital channels' and 55.0% for other digital channels

! Analogue channels referred to the four existing analogue channels (i.e. TVB Jade, TVB
Pearl, ATV Home and ATV World). Simulcast digital channels referred to the digital
simulcast of the four existing analogue channels.



in 2009 and 56.2% in 2007), and 18.5% found it
average (versus 30.6% for analogue or simulcast
digital channels and 29.3% for other digital channels
in 2009 and 34.1% in 2007). 22.3% expressed
dissatisfaction on the programme variety of free TV
services (versus 11.8% for analogue or simulcast
digital channels and 9.1% for other digital channels in
2009 and 6.6% in 2007). 4.4% had no comment
(versus 3.0% for analogue or simulcast digital
channels and 6.5% for other digital channels in 2009
and 3.1% in 2007).

* Viewers considered the following types of
programmes of free TV services insufficient —

(@) science, nature and wildlife programmes (28.3%,
versus 41.8% for analogue or simulcast digital
channels and 36.3% for other digital channels in
2009);

(b) documentaries (24.7%, versus 38.7% for analogue
or simulcast digital channels and 32.6% for other
digital channels in 2009);

(c) education programmes (20.9%, versus 36.1% for
analogue or simulcast digital channels and 32.7%
for other digital channels in 2009);

2 Other digital channels referred to the other digital programming channels including

TVB HD Jade, TVB J2, TVB iNews, ATV Asia, ATV Classic, CCTV Channel 1 and
Shenzhen Satellite TV.



2.5

2.6

(d)

(€)

(f)

(@)

travelogues/ magazine programmes/ talk shows/
food programmes (19.3%, versus 13.2% for
analogue or simulcast digital channels and 14.6%
for other digital channels in 2009);

films (18.6%, versus 27.6% for analogue or
simulcast digital channels and 32.2% for other
digital channels in 2009);

sports programmes (15.8%, versus 20.6% for
analogue or simulcast digital channels and 24.0%
for other digital channels in 2009);

arts and culture programmes (15.8%, versus 23.5%
for analogue or simulcast digital channels and
17.8% for other digital channels in 2009).

HDTV Programmes

35.0% viewers considered the HDTV programmes
provided by ATV insufficient in quantity. 19.0%
found it sufficient.  46.0% had no comment.
(Comparison of the relevant figure could not be made
as the question was not raised in the previous surveys.)

Local Productions

65.0% of viewers considered the quantity of local
productions on ATV insufficient, while 13.6%
considered it sufficient. 6.7% found it average and
14.7% had no comment. (Comparison of the relevant
figure could not be made as the question was not
raised in the previous surveys.)



2.7

2.8

Repeat Programmes

51.2% of viewers considered the broadcasting
arrangement of repeat programmes of ATV
dissatisfactory, while 19.1% expressed satisfaction.
9.7% found it average and 20.0% had no comment.
(Comparison of the relevant figure could not be made
as the question was not raised in the previous surveys.)

Current Broadcast Standard

70.6% of viewers had not come across offensive
programme materials on free TV services (versus
73.7% for analogue or simulcast channels and 89.1%
for other digital channels in 2009 and 69.3% in 2007),
whereas 29.4% had encountered offensive programme
materials on free TV services (versus 26.3% for
analogue or simulcast channels and 10.9% for other
digital channels in 2009 and 30.7% in 2007). The key
concerns were related to “indecent materials”,
“misleading contents” and “partial views, biased
contents”.

90.3% of viewers had not encountered offensive
advertising materials on free TV services (versus
87.0% for analogue or simulcast channels and 94.7%
for other digital channels in 2009 and 82.6% in 2007)
whereas 9.7% had encountered offensive advertising
materials on free TV services (versus 13.0% for
analogue or simulcast channels and 5.3% for other
digital channels in 2009 and 17.4% in 2007). The key
concerns were related to “misleading contents”,
“disgusting scenes/horror shots” and “materials with
bad examples to children”.



2.9

Overall Satisfaction

44.9% of viewers were dissatisfied with the free TV

services of ATV ®, whereas 27.9% considered it
satisfactory. 15.4% found it average and 11.8% had
no comment. Among those who expressed
dissatisfaction with the free TV services of ATV, the
reasons were as follows —

(a)

(b)

(©)

(d)

reasons related to repeat programmes (e.g. too
many repeat programmes, outdated repeat
programmes, no subtitle for repeat programmes,
etc.) (42.2%);

reasons related to programme contents (e.g. not
entertaining enough, biased stands, uncreative,
etc.) (35.3%);

there is a lack of local production of ATV
(34.8%);

programmes are not diversified enough (e.g.
insufficient quantity for certain programmes,
such as sports programmes, documentaries and
variety shows, or excessive gquantity for certain
programmes, such as travelogues and dramas)
(21.6%); and

3

A dissatisfaction level as high as over 40% is abnormal. From past observations,

consumer surveys would generally show a level of customer dissatisfaction with
services or products ranging from 5% to 15%.




(e) reasons related to quality programmes (e.g.
quality of production not up to standard, low
quality of actors) (17.2%).

(Comparison of the relevant figure could not be made
as the question was not raised in the previous surveys.)



Part 2. Comments Collected from Public Hearings and
Focus Group Discussions and  Written
Submissions by Individuals and Organisations

1 Programme Diversity

(a) Programme Types

1.1 Free television (“TV”) stations should broadcast a greater
variety of programmes of different genres, including
entertainment programmes, news, variety shows, etc. in
order to broaden the choices of viewers. The same type of
programmes should not account for an overly high
proportion on the same channel, e.g. there were too many
talk shows, dramas, Korean programmes and
entertainment news.

1.2 The English channels of free TV stations were
predominated by financial programmes, which were not
consistent with the terms of service which were expected
of an English channel. The station should provide more
variety of movies as there were too many sci-fi, horror
and violent movies.

1.3 Programme genres that should be increased included —

. Programmes for young persons: programmes with
healthy and positive themes which contributed to
the development of youth, drama that were based
on stories of kinship and love of young persons.

. Programmes for senior citizens: television was a
main source of entertainment for the elderly. Free
TV stations should continue to broadcast Mandarin
and Cantonese classic movies and in particular,
allocate two hours daily to these nostalgic movies at
night.

10



. Music programmes: local and foreign music
programmes; programmes on classical music or
Chinese music, etc.

. Information programmes: programmes on Chinese
history, Asian history, European history and world
history; culture programmes such as music videos
featuring music in China, Taiwan and overseas;
geomagzine-type programmes featuring landscapes,
heritage, religion, wild animals of China as well as
other countries; programmes on foreign affairs, etc.

. Talk shows: programme hosts should have
sufficient experience for engaging the guest artiste
in small talks and improve viewers’ understanding
of the artiste concerned.

. Others: HD programmes; science studies, social
programmes and travelogues; locally produced
dramas and animation; comedies; educational
programmes; interschool quiz  programmes;
programmes for learning a foreign language;
Chinese, Japanese and Taiwanese programmes and
dramas; game-variety shows; programmes on
specified topics such as environmental protection,
national education, safety issues, opposition to
superstition, triad and gambling; programmes on
university lectures; programmes on government
departments’ operation and services.

1.4 Favourable comments on ATV included —

. ATV’s programmes were diversified. There were
talk shows, current affairs  programmes,
programmes on health information, programmes on
history and culture, etc. (e.g. “Memories of the
Century”, “News Bar Talk”, “Newsline” and “Hong
Kong History Decode™).

11



1.5

Some opined that ATV was willing to accept public
views and make improvement in programming. For
example, ATV produced “Babies Growth Diary”
and planned to launch new drama programme
(“Reincarnated”) and programme on Wing Chun
coaching in order to bring something new to
viewers.

ATV’s CCTV-1 not only enhanced Hong Kong
people’s understanding of China but also served as
a platform for diversified programming.

Opinions expressing dissatisfaction with the programme
variety of ATV included —

There was a lack of self-produced programmes.
ATV produced less than 200 hours of programmes
each year and ceased producing dramas. More self-
productions, especially dramas, should be broadcast
in different time slots to reduce the vicious cycle of
frequent repeats of programmes.

New productions of ATV were unappealing. Apart
from news programmes, other programmes were
not worth for viewing.

ATV Classic broadcast old productions as a
substitute for new productions. There was a lack of
sincerity and creativity and the station could not
give new ideas and concepts to audiences in Hong
Kong.

It was not factually correct for ATV to claim that
ATV had fulfilled its commitment to increase the
amount of locally produced programmes because
the latter consisted mainly of repeat programmes.
As there was no general requirement for the locally
produced programmes to be fulfilled by first-run,
the unscrupulous use of repeat programmes by
ATV was permissible.

12



Based on the programme schedule of 10 February
2014 at ATV’s website, ATV Home featured more
than 30 programmes and a substantial amount of
them were acquired or repeat programmes. Other
than routine programmes (e.g. news, weather
reports, financial programmes, etc.), the remaining
20 programmes (including repeats) were boring and
silly.

There were too many talk shows and current as well
as public affairs programmes (e.g. “News Bar Talk”,
“Views on Hong Kong”, “Blog the World” and
“Hong Kong 100 VIPs”, etc.), particularly at prime
time slots. Some commented that the proliferation
of talk shows was primarily intended for cost

cutting.

ATV continued to broadcast and repeat the
broadcast of a substantial amount of acquired
programmes, which were of varying qualities. As
acquired dramas could be available for viewing on
the Internet, the frequent re-run of so many
programmes was a waste of resources. However,
there were also opinions that the broadcasting
arrangement could facilitate viewers to watch
Korean and Mainland dramas for free.

The programming of ATV consisted mainly of
variety shows, foreign productions (e.g. Korean and
Mainland dramas) and old programmes at prime
time slots. It failed to meet the needs and
expectation of viewers in Hong Kong.

There was a lack of music programmes, local
dramas and sports programmes. ATV had not
acquired the live broadcast rights of major sports
events for Hong Kong people.

13



1.6

There were insufficient information and educational
programmes and documentaries. Those broadcast
by ATV were largely programmes acquired from
the Mainland and outdated programmes.

ATV broadcast too many horse racing programmes.

Programme genres that should be provided by ATV —

Programmes enhancing the audiences’
understanding of the developments of the Mainland
as well as youngsters’ knowledge of the Mainland
and the Basic Law; programmes on history and
national education; programmes featuring the
developments of the Mainland and Taiwan.

Programmes promoting youth entrepreneurship and
featuring youngsters who successfully started their
own business, as well as programmes on the daily
lives of exchange students from the Mainland and
overseas.

Programmes on Cantonese operas to cater for the
needs of the senior citizens and opera fans.

Dramas and variety shows acquired from the
Mainland, Taiwan, Korea and Japan to improve the
overall quality of ATV programmes. Movies
acquired from local, Mainland or overseas.

Travelogues that were co-produced with travel
agencies.

Soccer matches that were jointly broadcast with
now TV.

Programmes that offered practical information (e.g.

programmes on learning and domestic skills);
programmes on world technology and health care.

14



. A greater variety of programmes, e.g. reality shows,
documentaries, entertainment, current politics,
current affairs, and programmes for the youth and
the elderly.

. Adult programmes and movies should be broadcast
daily between 12:00 midnight and 6:00 a.m.,
whereas infotainment programmes should be
scheduled to broadcast at the remaining time slots.

. Programmes that catered for the modern taste and
lifestyle of viewers. ATV should employ new
artistes, produce more innovative programmes or
re-make old programmes. There was a lack of
game shows or variety shows which enhanced the
audience’s sense of engagement.

. Music programmes featuring a new generation of
band sound music.

. Programmes on the local and international non-
governmental organisations.

1.7 ATV should introduce —

. A round-the-clock news channel: duration of news
bulletin on such channel should be at least 1 hour.

. A “gambling entertainment” channel: programmes
provided all the relevant information on horse
racing and soccer betting organised by the Hong
Kong Jockey Club.

(b) Independent Productions

1.8 Free TV stations should broadcast, say, one hour daily of
programmes produced by independent production houses
to help improve the overall diversity of programming.

15



1.9

1.10

Although the CA’s guideline stipulated the programming
hours of locally produced programmes, there were no
specific requirements on whether such programmes must
be self-produced or acquired from other companies.
There were suggestions that the CA should prescribe the
proportion of self-productions and independent
productions respectively. This would help nurture local
talents and foster the development of production
companies.

The CA should encourage television stations to acquire
more programmes from local production companies or
independent  producers. This would foster the
development of and competition in the creative sector in
order to provide more choices of programmes to viewers
and enhance programme quality.

(c) Programmes for Ethnic Minority Groups or Minority Audience

1.11

Free TV stations should provide more programme genres
as follows —

. Programmes targeting ethnic minorities: re-
transmission of Pakistan news channels, sports
channels featuring cricket matches (e.g. the Cricket
World Cup in Bangladesh) and commentaries of the
Hong Kong Cricket Association on the game.
There were suggestions to broadcast a number of
hours per week of programmes for ethnic minorities.

. Programmes for the disabled/hearing impaired:
more information programmes should be produced
to reflect the cultural views and cater for special
needs of the hearing impaired. In addition, more
programmes for the disabled, either hosted or
performed by the disabled as far as possible, should
be provided. These programmes helped promote
integration of disabled persons into the community.

16



2.1

Positive Programme Requirements

The arts and cultural programmes, and programmes for
children and senior citizens of free TV stations were
insufficient. The CA should introduce a new provision
requiring the licensees to broadcast not less than 20 hours
per week of arts and culture programmes, programmes for
children and senior citizens in Chinese, Putonghua and
English languages respectively.

(a) Comments on Arts and Culture Programmes

2.2

2.3

2.4

Free TV stations should increase the broadcast of arts and
culture programmes in order to encourage viewers to
appreciate arts and culture.

Free TV stations should broadcast history and/or cultural
programmes on the Chinese channels for not less than 5
hours per week. These programmes should not be mixed
with entertainment elements, and not be packaged in an
impish way.

Arts and culture programmes should be broadcast at the
late hours to cater for viewers who could not stay up early.

(b) Comments on Children’s Programmes

2.5

2.6

2.7

The broadcast time of children’s programmes should keep
up with the school hours of the students. Children’s
programmes should be either broadcast at a later time slot
(i.e. between 6 p.m. and 6:30 p.m.) or rescheduled to be
broadcast on digital channels.

The broadcast hours of children’s programmes on the
Chinese channels (i.e. less than 3 hours a day) was
relatively low and should be extended.

Children’s programmes were dreary, outdated and
repetitive in content.

17



2.8

2.9

2.10

2.11

“Q & A Lessons” broadcast on ATV Home changed the

usual production mode of children’s programmes. It
focused on information and practicality.

Free TV stations should provide more educational and
informational programmes targeting children aged 4 to 13.

There were comments that in view of the decline in child
population and the implementation of the full-time
primary school programme, the broadcast hours of
children's programmes should be reduced to 45 minutes
per day. On the other hand, niche channels could be
exempted.

Viewers should be reminded of any risk that animations
might include content that was unsuitable for children’s
viewing.

(c) Comments on Programmes for Senior Citizens and Programmes for

Young Persons

2.12

Free TV stations should broadcast more programmes for
senior citizens and young persons.

(d) Comments on Documentaries

2.13

Free TV stations should broadcast more locally produced
documentaries.

18



3.1

3.2

Editorial Freedom and Independence of News Reports

Some considered that the news reports of ATV were
detailed, accurate and objective. However, there were
also opinions that the news reports of ATV were
untruthful, repeatedly inaccurate, misleading, biased, and
denied the public’s right to know.

In 2011, there were public concerns after ATV Home
erroneously reported the death of former national leader
Mr Jiang Zemin, and turned its station logo into dark grey.
Although ATV apologised for the misreporting incident
afterwards and punished its staff concerned, the inaccurate
news reporting on the matter was not acceptable. This
also indicated that the station did not take the news
reporting serious.

19



4.1

4.2

4.3

Accuracy, Impartiality and Fairness

Spectrum was scarce public resource. Broadcasters
should not be permitted to abuse public resources for self
interests by propagandizing the stations’ views or
attacking competitors. While free TV stations should be
allowed to express their own viewpoints, they should not
exploit the spectrum to promote their own interests and
express views which were biased and unfair. Also, some
opined that free TV stations should not express their own
political stances in their programmes and must not
interfere into the operation of news departments. The
Government should neither interfere into the operation of
free TV stations nor probe the political stances of the free
TV stations. In determining whether a licence should be
renewed, the relevant authority should take into account
the impartiality of the views expressed in the programmes
of the station and whether the conduct of the station was
professional, including whether or not the station had
misused the spectrum to promote its interest should also
be taken into consideration.

Some called for more stringent regulation on the
presentation of political commentaries in programmes.
Free TV station should not be allowed to present one-
sided views without providing suitable opportunity for
response to the programme. On the other hand, some did
not support regulation on the grounds that this would
encourage the broadcaster to exploit some loopholes in
the law to circumvent a restriction.

The relevant authority should regulate the accuracy of
information contained in infotainment programmes.
Currently, infotainment programmes were not subject to
the regulation of production guidelines of news
programmes. There were times when these programmes
reported inaccurate facts but were not sanctioned.

20



4.4

4.5

4.6

4.7

There was room for improvement in the editing and
interview standards. Free TV stations should encourage
the widest possible airing of views and probe into the
truth of the matters.

ATV’s programmes were able to analyse the affairs in the
Mainland and the world from various perspectives and
were positive in nature.

Some were dissatisfied with ATV's senior management
serving either as hosts or producers of the programmes.
Whether or not senior management should intervene into
the content and production of the programmes was
controversial. The move also confused the audience, who
found it difficult to identify whether one’s views
presented in the programme was made on behalf of
himself or the TV station.

Opinions expressing dissatisfaction with ATV’s news,
current affairs programmes and talk shows included —

. Some programmes, e.g. “Caring Hong Kong’s
Future” and “ATV Focus”, were biased, defamatory,
provocative, inaccurate and misleading.

. In “Blog the World”, ATV repeatedly attacked its
competitor, Mr Ricky Wong, making groundless
accusations against him but did not give him an
opportunity to defend himself. ATV’s conduct was
an abuse of mass media platform to promote its
own interest and amounted to disseminating false
information.

. ATV’s “The Award Ceremony of the Hong Kong

Loving Hearts Campaign” made use of public
resources for self interests.

21



There was dissatisfaction with an ATV’s investor
who expressed his political views in ATV’s
programmes to advance his own interests.

ATV’s recent talk shows failed to discuss current
affairs in an impartial manner. These kinds of
biased and inaccurate programmes would exert an
adverse effect on immature young persons.

ATV made wuse of its programmes for
propagandizing the views of the station and some
political bodies. These programmes were partial
and denigrating the opposing parties without giving
an opportunity for response.

Members of the senior management often interfered
into the production of programmes and news
reports, raising serious concerns on the accuracy of
the information provided by ATV.

Most of the new productions aimed to please the
Hong Kong Government and the Central
Government. ATV failed to play the role of the
Fourth Estate to monitor the conduct of the
Government.

ATV’s programmes continued to reflect the
ideology of the Mainland. Since Mr Wong Ching
controlled ATV, the viewpoints of ATV’s
programmes had been extremely pro-leftist and
rejected multiculturalism and values. The situation
is even worse than that of CCTV.

22



4.8

4.9

Opinions expressing satisfaction with “ATV Focus”
included —

“ATV  Focus” made sensible analysis and
reasonable comments on social issues. In particular,
on the issue of universal suffrage in the chief
executive election, while some people in the society
and the pan-democrats suggested electoral means
which did not comply with the Basic Law, “ATV
Focus” corrected their fallacies, educated the public
and assisted the Government in enforcing its
policies. The programme was a blessing to the
audience and the community.

Mr Tong Man’s views were generally fair and
impartial. However, as most viewers would not
want to listen to only one person’s views every day,
the programme should include views from different
commentators.

“ATV Focus” was outspoken, analytic, unbiased
and fair. Re-running “ATV Focus” could enable
members of the public to watch the programme
after work. The views expressed in “ATV Focus”
could balance the biased views of Radio Television
Hong Kong and Commercial Radio Hong Kong.

The 40,000 public complaints relating to “ATV
Focus” were aiming at prohibiting the programme
to express opinions freely. The programme should
therefore be retained to avoid suppressing freedom
of speech.

Opinions expressing dissatisfaction with “ATV Focus”
included —

The contents of “ATV Focus” were superficial and
did not sum up various views. It failed to bear the
responsibility of the media to remain impartial.
“ATV Focus” was broadcast during the family
viewing hours and the time-slots of children’s

23



4.10

4.11

programmes. It would adversely affect the children
in thinking in multiple perspectives.

. The programme made use of public resources for its
own interest. The so-called informational
programme broadcast through free spectrum
attacked persons, organisations and bodies who had
different viewpoints from ATV as well as those
who had criticised the poor quality of ATV. For
example, in criticising Scholarlism, the programme
obviously took a one-sided stance on the issue of
national education and generated over 40,000
public complaints.

. ”ATV Focus” was mimicking the Mainland
programme “Focus Report”. Its commentaries were
vague and superficial, and of low standards which
were on par with primary school students’ writing.

. The hosts of “ATV Focus” were biased and one-
sided. The programme should invite guests from
different political backgrounds to balance the hosts’
Views.

. The programme contained one-sided comments.
Only opinions in support of their own views were
broadcast and opposing viewpoints were excluded.
The programme failed to provide opportunities for
the opposite side to defend.

ATV’s programmes, such as “Views on Hong Kong”,
were impartial and with a clear stance. They offered
platform for people of different backgrounds and stances
to express their views to balance the anti-government
views in the society. If ATV failed to get its licence
renewed, the voice of the patriots would be muted.

“News Bar Talk” was overall a good programme,
however, it should avoid inviting representatives from the
National People's Congress and The Chinese People's
Political Consultative Conference too frequently.

24



5.1

5.2

5.3

5.4

5.5

5.6

5.7

5.8

Programme Standards

The programmes of free TV stations contained bad
language and indecent and obscene elements, which
exerted negative impact on young people. Restrictions on
free television programmes should be tightened to avoid
naked scenes outside the late-night hours. Family
viewing hours should be extended to 9:30 p.m.

“M” programmes should be rescheduled to be broadcast
in a later time slot, i.e. between 12 a.m. and 4 a.m.

The programme classification “PG” should be subdivided
into “programmes for those aged 12 or above” and
“programmes for those aged 15 or above”.

The frequent special interviews about fung shui and palm
reading were superstitious and encouraged idol
worshipping.

The portrayal of scantily dressed female contestants in the
television shows disrespected women.  There were
suggestions that women should put on one-piece
swimming suits (as opposed to bikini) which could also
show their figures and gracefulness.

The programmes of the free TV stations over-advocated
materialism resulting in moral degradation in the society.

The broadcasting time of non-Cantonese programmes
should be restricted. For example, ATV’s Shenzhen
Satellite TV and CCTV-1 channels were not dubbed in
Cantonese, which did not cater for the needs of the local
community.

It was requested that “Do not indulge in gambling” and
related warnings should be broadcast before each session
of racing programmes, football odds or predictions and
drawings of Mark Six.

25



5.9

5.10

5.11

5.12

5.13

5.14

Advertisements and promos which contain adult themes
should be prohibited from broadcasting during family
viewing hours.

Adult programmes, such as “Lively Colour Brings Forth
Fragrance” (literal translation) and “Celebrity Talk Show”,
should not be aired on ATV Classic.

The hosts of “ATV Focus” were not modest and their
pronunciation was inaccurate, exerting a bad influence on
young people.

Some of ATV’s programmes abetted the public in betting
on horses and speculating in the stock market, which was
distasteful.

Some of ATV’s self-produced programmes did not use
Cantonese as the main broadcasting language, which was
against its claim of “Cantonese channel”.

Many programmes were hosted in Mandarin or
mispronounced Cantonese, for example, in one of the
episodes of “News Bar Talk”, the host and the guest
communicated in non-Cantonese throughout the
programme.

26



6.1

6.2

6.3

Programme Quality

Some were dissatisfied that the coverage of Mainland and
international news in the news reports of free TV stations
was seriously inadequate.

Some were dissatisfied that free TV stations had adopted
the style of entertainment programmes in producing
financial programmes and property information
programmes.

Some were satisfied with the programme quality of ATV.
They considered that ATV was conscience-conscious; not
demagogic; did not broadcast programmes of bad themes;
promoted social harmony and there was less portrayal of
violence and cheating. Other reasons included:

. The programmes of ATV were comprehensive in
content. The commended programmes included
“ATV Loving Hearts”, “Step on Stage of ATV
CNY Show”, “Asian Wave”, “Director Ko’s Blog”,
“ATV Focus”, “News Bar Talk”, “Views on Hong
Kong”, “Babies Growth Diary”, “ScientistHome”,
“Hong Kong History Decode”, “One Day”, “Paul
Merton in Europe”, “Worldwide Encyclopedia:
Sensory World” (literal translation), “News Tease”,
“Hong Kong 100 VIPs”, “Cool Met Stuff”, “News
Magazine”, “Adventure For The Herbal Medicine”,
“Blog The World”, news reports and financial
reports, etc.

. ATV produced a number of educational
programmes with positive themes, e.g. “ATV Hong
Kong Loving Hearts”, “Family Wisdom”, “Good
Deeds” (literal translation), “Hong Kong People
Cannot Rule Hong Kong” and the programmes on
the struggle of Chinese people. These types of
programmes were rarely seen on other TV channels.

27



Some commended the Classic Channel, which
could provide an opportunity for viewers to review
old dramas. Many senior citizens loved watching
old dramas.

ATV’s old dramas (e.g. “My Date With a Vampire”,
“Fist of Fury”, “Flaming Brothers”, “Fated Love”,
“Dynasty”, “The Good Old Days”, “Forrest Cat”,
“Justice Pao”, “The Legendary Fok™, “Chen Zhen”)
and the cookery programmes hosted by Ms Fong
were of high quality and should be re-run.

ATV’s “Q & A Lessons” introduced a new
category of children’s programmes.

Some commended the documentaries of ATV
World which featured people and current affairs
(e.g. the monarchy of the United Kingdom and the
history on Japanese invasion of China).

ATV had produced many classic programmes (e.g.
“Hong Kong Today” and “Who Wants to Be a
Millionaire?”).

Some considered that ATV’s programmes were of
good quality, creative, and conveyed positive
messages to the community (e.g. “ATV Hong Kong
Loving Hearts Campaign™).

The broadcast of Mainland programmes provided
the best opportunity for Hong Kong people who
worked in the Mainland to understand the situation
in the Mainland.

The participants of ATV’s “Miss Asia Pageant”
were from different countries, making the
programme more entertaining. “Mr. Asia Contest”
was creative and its participants were of high-
quality.

28



6.4

ATV’s acquired dramas were worth watching (e.g.
“Turbulence of the Mu Clan”, “Cliff” and “Mother-
in-law Has Come”).

Livecast of Sunday worship service on ATV World
could provide an opportunity for those who were
otherwise unable to attend church gatherings to join
the service.

Some were dissatisfied with the programme quality of
ATV. They considered that ATV’s programmes were of
poor quality; boring; low-budgeted; produced in a rough
and sloppy manner; and failed to achieve the objective of
entertaining the audience. Other reasons included:

In recent years, most of the self-produced
programmes were filmed in the studio, with very
few outdoor filming. Audience expected
programmes of better quality instead of
programmes with just backdrops, moderators and
footages.

Self-produced programmes were of poor quality.
Programmes of poor production standards were
acquired for cost-saving reason.

As one of the two free TV stations, ATV lacked
locally-produced programmes and could not
shoulder the responsibility of nurturing talents.
ATV’s programmes had not received any
international awards. Most of the Hong Kong
people did not watch programmes of ATV at all.

ATV’s programmes were too Mainland-oriented
and could not cater for the taste of Hong Kong
viewers. There was a big gap between ATV’s
programmes and its viewers. Members of the
public knew nothing about ATV’s programmes and
ATV failed to produce any programmes which were
influential or appealing. For reducing cost, ATV
acquired dramas that had low viewership in the

29



country of origin, and broadcast Mainland dramas
that had never been broadcast in the Mainland or
had low viewership during prime time.

Programmes on ATV Home were primarily talk
shows and they were formulaic.

There was a shortage of new artistes, while the
performance of existing artistes was poor.

The anniversary gala and major events of ATV
were frequently held in the Mainland and mainly
conducted in Putonghua. The taste of the general
public in Hong Kong was ignored (e.g. “The First
Chinese Television Station in the World - ATV
55th Anniversary cum the 15th Anniversary of the
Hong Kong Special Administrative Region
Ceremony” held in the Mainland).

There were frequent mistakes in “Caring Hong
Kong’s Future”, “ATV Focus” and “Sports
Bulletin” as well as subtitles in these programmes.
This showed that the programmes were sloppily
produced.

The contents of programmes were of low standard.
For example, the contestants in “Mr Asia Contest”
were required to parade down the street in their
underpants to promote the programme.

Some were dissatisfied with ATV’s programmes
which focused on discussing the politics of the
Mainland.

There were frequent mistakes in announcing the
results of Mark Six.

The casting of Mr Chim Pui-chung in “Views on
Hong Kong” was unsatisfactory. The contents of
the programme were nonsense.

30



6.5

6.6

. ATV produced a programme featuring the visit of
executives of a business institution to ATV’s studio.
The content was totally irrelevant to the local
audience.

. ATV Dbroadcast many so-called healthcare
programmes which claimed to foster innovation and
promote healthcare (e.g. “ScientistHome”). These
programmes actually promoted the sale of forged
personal care products to the elderly and the
ignorant, thereby amounting to advertising.

Some were dissatisfied with the performance of the World
Channel. ATV World was full of re-runs, horse racing
programmes, low-budget productions and Mandarin
programmes. But news and current affairs programmes
were of acceptable quality.

The broadcast of dubbed Chinese old programmes on
ATV World was a waste of the English channel.

31



7

Programme Scheduling

(a) Overall Approach

7.1

1.2

7.3

7.4

7.5

7.6

7.7

7.8

Free TV stations should be required to broadcast locally-
produced programmes during prime time, e.g. at least 2
hours a day.

Free TV stations should be prohibited to re-transmit
foreign or Mainland channels. Free TV stations should be
required to use the spectrum to transmit locally produced
programmes only.

There was dissatisfaction with the weekend programme
scheduling of free TV stations, which offered limited
choices to the audience.

Main news bulletins (in particular evening and late night
news) should last for at least 60 minutes, and news about
the Mainland should account for at least 15 minutes, while
international news should also account for at least 15
minutes.

The broadcasting time of programmes on ATV’s CCTV1,
e.g. “Treasure Hunting” (literal translation), was irregular.
The programme schedule of the TV station was inaccurate
and annoying.

Some were upset that ATV ceased to broadcast “Money
Talks” without prior notification to viewers.

Evening news reports on the Chinese channels of free TV
stations were both scheduled from 6 p.m. to 6:30 p.m.
There were suggestions that the broadcasting time of the
news reports should be rescheduled to 7 p.m. or after to
cater for the needs of citizens nowadays.

Same programme should not be broadcast on different
channels at the same time-slot.

32



(b) Repeat of Programmes

7.9

7.10

711

7.12

The number, frequency and broadcasting time of repeat
programmes should be restricted, for example, repeat
programmes could only be broadcast during late night
hours or non-prime time. There were comments that
airtime of such programmes should not exceed 1/3 of the
total airtime, while the same programme should not be
broadcast more than twice in a year.

Old programmes that had been re-run for a number of
times should not be broadcast from 7 a.m. to 12 noon and
from 2 p.m. to 6 p.m.

It was suggested that movies should not be re-run for
more than three times. Re-runs of documentaries should
be restricted because the information of some
documentaries might be outdated and misled the public.
There were suggestions that repeat of dramas should be
restricted, e.g. dramas that were broadcast two years ago
could not be re-run. If they were re-run, only two
episodes could be re-run every week.

Some were dissatisfied with the repeat programmes of
ATV. Reasons included:

. ATV had been repeatedly rerunning a programme
for a long period of time, for example, “News Bar
Talk” was repeated as much as four times a day,
which severely limited viewers’ choice, and was of
poor taste, annoying and made the audience feel
being cheated.

. Repeat of programmes hindered the development of

artistes, and resulted in overall decline of the
entertainment business in Hong Kong.

33



7.13

7.14

7.15

. It was a waste of spectrum to broadcast repeat
programmes during prime time in the evening.
ATV was unable to provide diversified and new
entertainment and information programmes to
members of the public.

. ATV did not show sincerity in supporting local
creation, which was detrimental to the development
of the creative industry in Hong Kong.

. Repeat of programmes showed ATV’s lack of
resources to produce programmes. However, ATV
shirked its responsibility by claiming that the
arrangement of repeat programmes catered for the
needs of viewers who might wish to watch these
programmes after work. In fact, ATV could set up
a website to allow the public to view its
programmes online, instead of keep repeating the
programmes on TV channels.

. It was disappointing that the number and frequency
of repeat programmes on channels 11 and 12 were
too high. It could be said that there was no
difference even if there was no such TV station.

ATV should reduce the frequency of repeat programmes.
For example, a programme should not be repeated for
more than once a day.

The CA should impost a condition in the renewed licence
of ATV, requiring that 70% of ATV’s programmes should
be newly and station-produced.

Some opined that in response to public views ATV had

broadcast more locally-produced programmes and
adjusted re-run schedules.

34



7.16

Those who were satisfied with the schedule of the repeat
programmes considered that the arrangement was user-
friendly as it enabled viewers with various viewing habits
to watch programmes and review classic programmes.
Those who were dissatisfied with ATV considered that
the programme scheduling of ATV in the past years was
chaotic and adversely affect the trust of the viewing
public and advertisers. For example, a number of
programmes which were being showcased from 2000 to
2010 by ATV did not turn out eventually.

(c) Programme Types

7.17

In the information age, time restriction on the broadcast of
news report should be removed, and the TV stations
should instead be requested to broadcast a 20-minutes
news report in the morning, afternoon and evening so as
to give them more flexibility in scheduling programmes.

(d) Channel Line-up

7.18

7.19

7.20

Free TV stations should not be allowed to make use of the
precious spectrum to carry too many re-transmitted
channels from overseas.

A TV station should not provide more than 5 channels,
including at least 2 HD channels, in order to reduce the
demand for and burden of bandwidth as well as to provide
more choices for viewers.

As currently a TV station use foreign channels to replace
locally produced channels, there were suggestions that the
number of retransmitted channels acquired from overseas
should not exceed 30% of the total number of channels of
a TV station.

35



7.21

7.22

7.23

Comments on ATV Classic channel included:

. Those who were dissatisfied with ATV Classic
considered the channel a wastage of channel
capacity. ATV seldom invested in programming
and ceased producing new programmes. It
exploited a loophole in the law by repeatedly
broadcasting its old programmes. On the other
hand, there were also opinions that ATV Classic
was acceptable as the repeated programmes could
meet the needs of different viewers.

. ATV should employ more channels (i.e. from
channel number 1 to channel number 10) to
broadcast a greater variety of classic programmes,
dramas and movies.

. There were suggestions that an “uncut” version of
news reports of “One Day” should be re-run to cater
for the needs of nostalgic viewers. The broadcast
of “One Day” on ATV (i.e. around 2 minutes) was
too short.

. ATV should re-run old variety shows or some of
them in the format of episode highlights.

. ATV should re-run children’s programmes.

The broadcast of a large number of SD programmes on
the HD channel of ATV was a waste of spectrum.

The positioning of ATV was weird and inexplicable.
ATV adopted “differentiated” programming and this
resulted in cessation or reduction of the broadcast of
popular infotainment programmes (e.g. “Hong Kong
Gossip” and “Cheers Hong Kong”). Meanwhile, it
increased the broadcast of the so-called cultural talk
shows which were boring, poorly received and with low
viewership during prime time (e.g. “News Bar Talk”,
“East Wing West Wing”, “I want to be CE”, “I want to be

36



7.24

7.25

7.26

CE 2 Debate Special”, “The Policy Debate” and “Asia
Policy Unit”, etc.).

Retransmitted channels from the Mainland were a waste
of spectrum. If ATV licence was to be renewed, it should
be prohibited from re-transmission of channels from the
Mainland or should reduce the number of such channels.
On the other hand, there were views that there should be
more Mainland channels for public reception free of
charge.

The two retransmitted channels from the Mainland on
ATV did not suit the taste of viewers in Hong Kong. It
was suggested that the two retransmitted channels should
be replaced by “Hunan TV World”.

Since the launch of digital TV, ATV changed the number
and contents of its TV channels many times without
explaining to the viewing public. It showed that the
change of channel line-up by ATV was not primarily
based on public interest. Channel line-up was changed
for administrative and financial convenience, which was
unfair to the public.

37



8

Subtitling/Sign Language

(a) Subtitling for the Hearing Impaired

8.1

8.2

8.3

8.4

8.5

8.6

There were calls for providing subtitles to all pre-
scheduled programmes.

The CA should impose a new provision in the renewed
licence to require free TV stations to provide subtitles on
a 24-hour basis (including all live news coverage) to
enable the hearing impaired to receive up-to-date
information.

In the news bulletin, dialogues between anchors should be
fully-subtitled.

Free TV stations should provide subtitles for the hearing
impaired as well as for Cantonese vernacular.

Subtitles should be added to the programmes re-run on
“ATV Classic”.

When ATV re-run its old programmes, subtitles
sometimes occupied half of the screen, which showed that
ATV lacked the necessary techniques and incentives to
improve. Moreover, some considered that the subtitles of
the rerun programmes were small. The appearance of
subtitles and the screen were not in sync and the picture
quality was poor.

(b) Sign Lanquage Interpretation

8.7

At present, only news programmes were required to carry
subtitles. However, due to different textual perception of
the hearing-impaired, it was necessary to provide sign
language interpretation to supplement messages not
delivered by text via the movement and facial expression
of sign language interpreters. Therefore, it was suggested
that news programmes in all mainstream TV channels
should provide sign language interpretation and subtitles
at least once a day. Various organisations for the hearing

38



8.8

8.9

impaired requested that the TV stations should be required
to provide sign language interpretation for news
programmes.

Weather reports and current affairs programmes should
also provide sign language interpretation.

The hearing impaired suggested that in the case of
breaking news and important government announcements
(e.g. the Policy Address, financial budget and the Q&A
sessions in the Legislative Council) for which subtitles
might not be available, sign language and news
summaries should be provided to enable them to receive
these messages.

39



9

Advertising

(a) Programme Sponsorship

9.1

Restrictions of programme sponsorship should be relaxed
to increase advertising revenue for free TV stations.

(b) Indirect Advertising within Programmes

9.2

9.3

9.4

9.5

Restrictions of indirect advertising should be relaxed to
increase the advertising revenue for free TV stations.
Indirect advertising also appeared in Japanese and Korean
dramas, which were flooded with new cell phones and
fashion brands, while indirect advertising to promote
vehicles and computer products could also be found in
some high-quality European and American soap operas.
Advertising revenue directly influenced the quality of TV
programmes and was conducive to the survival of existing
and future broadcasters. When Hong Kong's programmes
were broadcast overseas, Hong Kong’s brands could also
be promoted internationally via indirect advertising. This
would benefit Hong Kong economy and enhance the
image of Hong Kong.

Those opposed to in-programme advertising considered
that if indirect advertising was accepted, different
products would be featured on screen at the same time to
increase exposure, which would compromise the quality
of programmes.

The CA should review relevant regulations of indirect
advertising. The existing regulations stipulated that no
undue prominence should be given to a product of a
commercial nature.  However, there was no clear
definition of “undue”. This was unfair to the TV stations.

Indirect advertising that promoted the supernatural, feng
shui and superstition should be prohibited.

40



9.6

Restrictions on the duration of product placement and/or
the proportion of a product appearing on screen, etc.
should be imposed.

(c) Specific Cateqgories of Advertisement

9.7

9.8

9.9

9.10

9.11

It was suggested that restrictions on advertisements
should be relaxed to enable free TV stations to increase
their revenue. For example, political, medical and
religious advertisements should be allowed to be
broadcast as long as they were broadcast outside the
family viewing hours and carried warning notices.

Restrictions on advertisements for hospice care and
funeral services should be relaxed provided that they did
not refer to death and terror.

There were actors playing dentists stating that “90%
dentists use the product” in advertisements for dental
implant and toothpaste. The CA should investigate
whether there was any breach of laws or related codes.

Advertisements on financial services often encouraged
consumers to buy luxury goods and go travelling by
lending, and promoted easy lending. These
advertisements should carry a warning against excessive
lending, just like the health warnings on cigarettes
packaging.

Advertisements of financial derivatives and other complex
investment products (e.g. covered warrants, products with
default risk) should cease to be broadcast in order to avoid
misleading investors.

41



(d) Advertising Time

9.12

9.13

9.14

9.15

It was suggested that the restrictions on advertising time
should be relaxed. Free TV stations should be allowed to
broadcast advertisement for a time not exceeding 15% of
the total broadcast time of the channel. Moreover, the
broadcasting intervals of advertisements should also be
relaxed. Free TV stations could choose to broadcast all
advertisements before the start of the programme or
inserted them in the middle of the programme subject to
their needs.

During the advertising break, a countdown timer should
be displayed in the corner of the advertisement. The same
restriction had already been imposed in many different
countries.

No advertisements should be inserted during the broadcast
of news reports, dramas and movies.

There were too many advertisements during the broadcast
of sports programmes, which affected viewing pleasure.

(e) Advertising Standards

9.16

9.17

Advertisements should be scheduled and broadcast having
regard to emotional needs of the audience, and should
avoid terrifying and misleading the audience.

There should be more restrictions on advertisements
containing indecent and erotic materials.

42



10

Technical Issues

(a) Quality of Picture and Sound

10.1

10.2

10.3

10.4

10.5

10.6

10.7

Retransmission of CCTV-1 Channel by ATV in 4:3
aspect ratio had affected the viewing pleasure of those
using 16:9 aspect ratio TV sets. ATV should re-transmit
CCTV-1 Channel in 16:9 aspect ratio to avoid wasting the
valuable spectrum for the broadcasts.

The picture quality of the retransmitted channels from the
Mainland was poor.

ATV persistently displayed its logo and programme name
on screen, which disrupted the viewing pleasure. Logos
of ATV’s channels were too flamboyant.

ATV’s picture quality was of lower standards. SD
programmes were often aired on HD channels to deceive
the audience.

ATV was still using the SD standard, which had a lower
image quality and failed to meet the requirements for HD
broadcasting.

All digital channels should achieve the standards of HD
broadcasting after the switch-off of analogue broadcasting.

HD broadcast of free TV stations only enhanced the
image sharpness. There were no layering, cinematic feel
and surround sound in HD programmes. The quality of
picture and sound lagged far behind that of their
counterparts in Japan, Korea and Taiwan, etc.

(b) Reception of Signal

10.8

The reception signal of digital TV in Central and Western
district was unstable.

43



10.9

10.10

The reception signal of southern part of Lantau Island was
weak and not satisfactory. Transmitting station at Cheung
Chau was not functioning well, and should be relocated to
Shek Kwu Chau.

Mongkok was suffered from unsatisfactory reception.
“Snowing” was commonly found in TV pictures.

44



11

111

11.2

11.3

11.4

115

Investment and Financial Capability of ATV

Given its persistently low viewership, ATV would not
have resources in providing different types of
programmes. The situation became perplexing when
ATV claimed that it had already invested billions of
dollars on programming. Although ATV was committed
to investing billions of dollars in the production of new
programmes and dramas for the benefit of its audience, it
had not been materialised. In fact, ATV introduced the
Classic Channel with practically “zero” cost.

Given its low viewership, ATV had no advertising clients
and was making a loss of more than $200 million each
year. On the other hand, ATV proposed, in the context of
licence renewal application, to invest $2.7 billion during
the period from 2016 to 2021. Concerns were expressed
over the financial capability of ATV to deliver the
proposed commitments and that such commitments were
nothing but empty promises.

There were few advertisements in ATV. It mainly
broadcast government advertisements and programme
promos. Given its poor financial situation, it was doubtful
if ATV could sustain its business.

ATV had made substantial losses over the past years and
changed its bosses several times due to financial problems.
It was heavily indebted and would not have sufficient
resources in providing new dramas and programmes.
ATV’s failure to submit audited accounts for 4 years from
2009 to 2012 showed that the TV station was not
financially sound. The operation of ATV mainly relied on
loans and credit. The authorities should investigate into
the funding sources of ATV, its potential legal risks and
liabilities.

There was a possibility that ATV would be winded up at
any time. The authorities should take this factor into
account when considering the licence renewal application
of ATV.

45



12

121

12.2

12.3

12.4

125

12.6

12.7

Management and Operation of ATV

ATV had no commercial advertisements at all and the
advertising slots of ATV were filled up with its
programme promos. This meant that ATV had lost
support from both advertisers and viewers. It was
doubtful if ATV could sustain its business.

There were reasons to believe that capital injection from
the Mainland supported and controlled the operations of
ATV.

The senior management had repeatedly made empty
promises to kick off new drama series or produce new
programmes.

ATV did not keep its words to be “conscience of Hong
Kong” as the overall performance of ATV was
unsatisfactory. The broadcast of such slogan in the
advertising time slots was annoying.

ATV’s management lacked planning, vision and
transparency in managing ATV.

ATV was controlled by its investor and an example of this
was the misreporting of Jiang Zemin’s death. The
investor would continue to exert influence over ATV’s
programming, though in a more subtle manner. It was
difficult to believe that an investor would continue to
support a company that was making a loss without
participating in the decision-making process.

ATV’s major investor (Mr Wong Ching) interfered with
the operations of ATV and breached his undertakings
made to the CA. Even though Mr James Shing was
removed from his office, it was not guaranteed that Mr
Wong would cease to involve in the operations of ATV.
In these circumstances, revocation of the licence of ATV
was a once-and-for-all solution to these problems.

46



12.8

12.9

12.10

12.11

12.12

The audience was annoyed by Mr Wong Ching’s
interference into the operations of ATV even though he
was only an investor and did not possess any expert
knowledge of TV industry; and that he led ATV’s staff to
dance at the Central Government Offices.

ATV’s lack of new productions and frequent repeat of
programmes had put its financial competence and
management into question.

ATV should introduce strategic investors to carry out
major reform, so as to improve ATV’s business
development and enhance the overall quality of its
programmes and associated services.

The management of ATV disregarded the public opinions
expressed in the complaints against ATV, resulting in a
negative public image. The overall performance of
ATV’s management casted doubt on their competence of
managing the TV station. During the public hearings, the
senior management of ATV was arrogant when facing
public criticism. They showed no intention of making
improvement, felt good about themselves, and even
criticised the public.

Since the 1990s, there were frequent changes in the
shareholding and personnel of ATV, leading to a lack of
stability in management. The power struggles of the
senior management and shareholders’ disputes gave rise
to a series of legal proceedings. The management was
unable to focus on the operational matters of ATV and
this resulted in mismanagement for years and failure to
provide quality programmes.

47



13

13.1

13.2

13.3

13.4

Competition in the Free TV Market

Market dominance and lack of competition in the free
television market resulted in poor quality of the television
industry, making it difficult to compete with its
counterparts in other countries. Fewer young people were
willing to join the industry, and this created a vicious
cycle. As only competition could bring about progress,
the government should open up the television market and
facilitate diversified development.

The licence renewal exercise of free TV stations was not a
purely commercial issue. Firstly, the licensees were
assigned spectrum. Secondly, television industry had an
impact on other cultural industries such as films. Thirdly,
cultural industries had an indirect impact on economy.
For example, pop culture of Korea boosted tourism,
stimulate the development of the other creative industries
(e.g. advertising, music, etc.) and created jobs. The
authority should promote competition by eliminating
operators which had no intention to improve.

To promote competition, licences should be granted to
new operators who were keen to invest. This would
provide more opportunities for young people who were
interested in joining the television industry.

With the advanced development of information
technology, Hong Kong television industry was facing
worldwide competition. Television market should be
opened up, instead of letting the Government decide
which competitors could survive.

48



14

141

Overall Performance of ATV

Some supported the renewal of ATV’s licence. Reasons
included:

. ATV had a long history, and developed over the
years with Hong Kong people. While it was
currently in a critical situation, it had strong
performance in the past and deserved an
opportunity for it to rebound.

. Notwithstanding the financial problems, ATV
strived to advance and worked hard to improve its
programme quality.

. ATV’s programmes were educational. It provided
opportunities for viewers to watch their favourite
old programmes. News and cultural programmes
were of good quality and stayed tuned with the
latest development of the society.

. ATV was the TV station that promoted positive
value. Comments on its current affairs programmes
were fair and its drama series and informational
programmes were of good quality. ATV performed
its role as Hong Kong’s conscience, promoted
justice, loved the country and its people, and
advocated the traditional virtues of filial piety and
benevolence. Its production was not purely based
on commercial considerations and enabled viewers
to receive correct values and messages.

. ATV’s s programmes (e.g. documentaries,
interviews, talk shows and travelogues) targeted at
niche audience. Although these programmes had
not attracted many audiences, they took care of the
preference and needs of the niche.

49



14.2

. Some pointed out that according to a survey
conducted among residents in Shatin, most people
in their middle age or above supported the licence
renewal of ATV.

. ATV provided jobs for more than 600 employees.
If its licence was not renewed, its employees would
be unemployed, adding to the burden of the
Government and society.

. ATV was committed to invest HK $2.7 billion in
the coming 6 years in upgrading infrastructure and
facilities, programme production and hiring of
talent. It aimed to strengthen its competitiveness in
traditional and new media, and also in such aspects
as talent, mechanisms and creativity. This showed
that the future of ATV was promising.

. Hong Kong was a free society. ATV should not be
denied an opportunity to continue to operate
because it adopted a different editorial and
programming strategy.

There were comments that opposed the licence renewal of
ATV. Reasons included:

. The airwaves were public resources and ATV had
occupied the resources for many years. While ATV
had occasionally produced good programmes in the
past, its performance was deteriorating in recent
years. It kept airing the same programmes to such
an extent that it was almost unbearable. In line with
the usual rule of game in Hong Kong which
emphasised commercial results, diligence and
survival for the fittest, the non-renewal of ATV’s
licence would make room for newcomers interested
in operating a TV station.

50



ATV had been having the lower hand for a long
time, and failed to show determination to improve
its performance. It had become a broadcaster that
kept showing the same programmes and with an
audience rating close to zero, which was a wastage
of the precious spectrums. Members of the public
were disappointed that having given ample
opportunities to ATV to improve its performance
over the years, ATV had done nothing other than
producing some lousy programmes and repeating
old programmes. Many mistakes were found in
news and subtitles and commentary programmes
were loaded with subjective views. All these made
the audience angry. ATV’s viewership was low but
the station refused to recognise this, reflecting its
lack of credibility.

ATV offered few programme choices with no self
productions. It broadcast acquired programmes
most of the time and kept re-running them. It was
not sincere in running the business. The lack of
local production failed to enhance the Hong Kong
television industry and creative industry. It did not
have enough resources, failed to pay the wages to
its staff on time and lost talents and thus could not
produce good programmes. ATV failed to keep
abreast of the times and only felt nostalgic about its
good old days. It did not care about Hong Kong
people’s feelings and failed to meet their
expectations.

Both entertainment and information programmes
were of poor quality and biased, and failed to
reflect the voice of the majority of Hong Kong
people. Most of the programmes were low-budget
productions. Its operation was not serious, and
caused damage to Hong Kong’s image as a world-
class city.

51



Some indicated that they had not watched ATV for
many years. Its rating had remained extremely low
and even zero in recent years, reflecting that ATV
had no value at all. It was economically inefficient
to spend so much space, manpower and material
resources to serve such a small number of
audiences.

Some opined that ATV’s reputation had been
sullied by its very poor performance. Despite
ATV’s  commitment to make necessary
improvements and increase its investments after
licence renewal, nobody would watch its
programmes and it was difficult to regain
confidence.

ATV’s programmes targeted the Mainland audience
and failed to cater to the taste of Hong Kong people.

ATV had repeatedly and seriously contravened the
regulations. There were no signs of improvement
or reform despite the imposition of financial
penalties.

Management of ATV was chaotic. There were
deep divisions among major shareholders. ATV
did not consider the interest of the viewers. In
addition, ATV advertised for the Communist Party
by broadcasting programmes which caused dislike
of Hong Kong people. ATV did not pay regard to
the core values of Hong Kong people, which was
against the public interest.

The lack of local productions on ATV hindered the
opportunities, nurturing and development of TV
production talents. This caused the local television
industry to shrivel.

52



14.3

Specific recommendations in relation to ATV’s licence
renewal application:

Renewing ATV s Licence with Additional Conditions

. ATV could only have its licence renewed for 10
years with a review every 5 years. Conditions to be
imposed upon licence renewal - programmes should
primarily target Hong Kong viewers; programme
genres should be more diversified instead of
broadcasting talk shows only, duration and
frequency of repeat programmes should be reduced.

. Some proposed to grant renewed licence to ATV
for 3 years, on the condition that its performance
should be subject to regular reviews so as to give
more pressure to the TV station to improve its
performance. If ATV failed to make reasonable
improvement by 2018, the Government could
refuse to renew its licence. On the contrary, if ATV
could improve its services by 2018, the public
should not oppose to the renewal of ATV’s licence.

. It was recommended that the number of ATV’s
channels be reduced and the spectrum so vacated be
allocated to incumbent and new operators. For
instance, only Asia channel and World channel
should be retained, or withdrawing spectrum
assigned for broadcast of ATV Classic and re-
transmitted channels.

Non-renewal of ATV s Licence

. Some suggested that ATV’s licence should be
withdrew and put up for auction so as to promote
competition. ATV’s licence should be allocated to
more qualified company which had a genuine
interest in the television industry.

53



To address concern that non-renewal of ATV’s
licence would lead to staff retrenchment, new
operators should be required under their licences to
hire former staff of ATV as far as possible. Other
suggested that ATV’s staff and artistes could find
work opportunities in some other related industries.

Since ATV kept repeating programmes each day, it
should be granted a pay TV licence instead as
audience who wanted to watch its programmes
would not mind supporting ATV by paying
subscription fees.

54



15

Other Broadcasting Issues

(a) Broadcasting Spectrum

151

15.2

15.3

It was suggested that spectrum should be allocated by
auction as it is a scarce public asset and should be
properly utilised. It was unacceptable for the two existing
free TV stations to continue having access to spectrum,
without having to pay any utilization fees on an exclusive
basis.

Free TV stations should not make use of spectrum for
direct retransmission of other television channels. They
also should not resell or authorise others to use their
spectrum.

Regarding the allocation of spectrum to the two free TV
licence applicants that had been granted approval in
principle as well as the incumbent free TV stations, some
organisations put forward two proposals. First, all
stations could broadcast its basic channels (namely
Chinese channel and English channel) through public
airwaves, while additional channels have to be broadcast
via other platforms. Second, after a fair allocation of
spectrum to each TV station for the broadcast of their
basic channels, interested operators could bid for the
remaining spectrum. Moreover, the TV stations should
pay a reasonable price for the use of spectrum. The CA
could engage a consultant to work out proposals for
consideration of the Government and the public.

(b) Issues Related to Review of Licences

15.4

When making decision on the licence renewal, the
authority should consider the following factors:

. Spectrum is the public resource of Hong Kong
people. Their expectation, opinions and choices
should be taken into account when making the
decision on the licence renewal.

55



The authority should consider the impact of the two
free stations on the TV market, for example,
whether they could promote a competitive
landscape in the market.

Due to the lack of competition in the free TV
market, the quality of the free TV production had
deteriorated. Hence, programme quality should be
included as an assessment criterion for licence
renewal exercise. To ensure the efficient use of
public resources, if the performance of incumbent
TV stations was unsatisfactory, the licence renewal
application should be rejected so that the licence
and spectrum could be made available for other
potential broadcasters.

The assessment criteria adopted and arguments
presented by the Government when processing the
free TV licences of Hong Kong Television Limited,
Fantastic Television Limited and Hong Kong
Television Entertainment Company Limited should
be equally applied to the licence renewal
applications of the two incumbent TV stations.

When assessing the licence renewal applications,
complaints against the two free TV stations in the
past should be taken into consideration since they
reflected public opinions. However there were also
comments that complaints should not be considered.

The renewal of licences should be processed by the
CA independently, without taking into account any
opinion surveys.

The CA’s assessment of the licence renewal
applications should be based on factors such as
programme quality, proportion of local production,
how often programmes were repeated, revenue and
viewership of the TV stations, etc.

56



155

15.6

15.7

J Duration of licence should be shortened from 12
years to 10 years.

. The CA should disregard all complaints and
sanctions linked to political campaign against ATV
when it considered its licence renewal applications.
This could alleviate public concerns about whether
pan-democrats would be given favouritism.

Regular review should be conducted on TV stations’
scheduling of programmes, and whether marketing
promotions were exaggerated, untrue and contrary to
audience’s expectations. A scoring system should be
established for the next licence renewal exercise.

Some members of the public opined that ownership of TV
channels of each station should be reviewed once every
two years with viewership being the assessment criterion.
The operator of the channel with the lowest viewership
should surrender the channel to the operator with the
highest viewership.

The Government should stipulate the licence requirements
before considering the licence renewal application of the
two existing free TV stations. The Government should
then ask the free TV stations to submit proposals and
investment budgets in accordance with the new
requirements so as to assess whether they were capable of
meeting the requirements of the new licences. The
Government could then decide whether to renew their
licences accordingly.

57



16

16.1

16.2

16.3

16.4

16.5

16.6

16.7

16.8

Other Comments and Suggestions

It had been a practice for fund-raising programmes of free
TV stations to support two or three charitable
organisations. Other non-profit-making charitable
organisations did not receive the same support, which
seemed unfair and unjust. Charity funds should be
established to allow applications from all non-profit-
making organisations in Hong Kong.

Free TV stations should make use of some of their profits
to discharge their corporate social responsibility, e.g. the
profits should be used to encourage the youth to join the
industry and should be donated to charitable bodies.

Free TV stations should increase their promos.

Free TV stations should increase programmes with
NICAM.

Free TV stations should make use of their digital channels
to provide audio description services to the visually
impaired.

It was suggested that a 6 to 9-minute programme trailer of
the day should be broadcast between 5:30 a.m. and 6:30
a.m. every day, and that a weekly programme guide of
about 15 minutes should be broadcast on every Sunday
morning.

There were only a few samples included in the current
survey on television viewers, making advertisers unable to
seek the target audience accurately and effectively.

ATV often claimed that the audience rating between ATV
and TVB was in the ratio of 4.6, which was unbelievable.

58



16.9

16.10

16.11

16.12

16.13

16.14

16.15

ATV’s production of the programme “Cheers Hong
Kong” was ironic as ATV only broadcast acquired
programmes and did not produce its own drama series,
which made its staff in the drama section could not make
a living.

Some were dissatisfied that ATV’s management denied
facts at the public hearings, and accused the public who
made criticism of ATV of staging a political attack.

No editing should be made to the programmes replayed
on ATV Classic channel. They should be broadcast in
their original style.  Apart from screen repair, no
modification should be made to the trailer and credits of
the dramas. Online watching and replays should be
arranged and the arrangement of programme replays
should be announced in advance on the official website as
well. Besides, the logo of ATV did not look good, it did
not carry a sense of gentleness and should be improved. It
was recommended that ATV should reduce the number of
station promos.

Some were dissatisfied that ATV’s did not have artistes of
its own.

ATV’s low audience rating was due to habitual ratings. It
was a unique phenomenon in Hong Kong.

ATV’s hosts looked very old. It was difficult for them to
attract the youth.

It was suggested that ATV or its relevant bodies like the
“Asia Club” should proactively promote a younger image
for ATV in schools, colleges, universities and youth
centres, and should organise activities to enhance the
public’s understanding of ATV.

59



